2015-01-23, 22:48
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiggzor
...riskerna för diverse bakterier var vad jag förstår högre vid just griskött.

Det är ju därför man brukar tillaga griskött. Det har ju människan vetat i några tusen år.

Citat:
Mark 7:15
"Inget av det som kommer in i människan utifrån kan göra henne oren. Bara det som kommer ut ur människan kan göra henne oren."

Syftar kanske iofs inte på just fläsk, men ändock.

Nåväl, jag är ingen expert. Bara uppväxt i en kyrklig familj.

Nej, du är knappast någon expert om man tar i beaktande att Petrus enbart hänvisar till sin egen vision när han hävdar att all föda är ok i apostlagärningarna. Hade Jesus Netzer verkligen sagt detta hade Petrus givetvis hänvisat dit. Grundläggande logik.

Det ursprungliga yttrandet står därför sannolikt i Matteus:

1Sedan kom fariseer och skriftlärda från Jerusalem fram till Jesus och sade: 2”Varför bryter dina lärjungar mot fädernas regler? De tvättar ju inte händerna innan de äter.”

20Det är detta som gör människan oren. Men att äta utan att ha tvättat händerna, det gör inte människan oren.”

Matt 15:1 / 15:20
Citera
2015-01-23, 23:01
Medlem
Kiggzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Det är ju därför man brukar tillaga griskött. Det har ju människan vetat i några tusen år.

Nej, du är knappast någon expert om man tar i beaktande att Petrus enbart hänvisar till sin egen vision när han hävdar att all föda är ok i apostlagärningarna. Hade Jesus Netzer verkligen sagt detta hade Petrus givetvis hänvisat dit. Grundläggande logik.

1Sedan kom fariseer och skriftlärda från Jerusalem fram till Jesus och sade: 2”Varför bryter dina lärjungar mot fädernas regler? De tvättar ju inte händerna innan de äter.”

20Det är detta som gör människan oren. Men att äta utan att ha tvättat händerna, det gör inte människan oren.”

Citerar bitar från Markus 7

1Och fariséerna, så ock några skriftlärde som hade kommit från Jerusalem, församlade sig omkring honom; 2och de fingo då se några av hans lärjungar äta med »orena», det är otvagna, händer. 3Nu är det så med fariséerna och alla andra judar, att de icke äta något utan att förut, till åtlydnad av de äldstes stadgar, noga hava tvagit sina händer, 4likasom de icke heller, när de komma från torget, äta något utan att förut hava tvagit sig; många andra stadgar finnas ock, som de av ålder pläga hålla, såsom att skölja bägare och träkannor och kopparskålar. 5Därför frågade honom nu fariséerna och de skriftlärde: »Varför vandra icke dina lärjungar efter de äldstes stadgar, utan äta med orena händer?»

6Men han svarade dem: »Rätt profeterade Esaias om eder, I skrymtare, såsom det är skrivet: 'Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan äro långt ifrån mig;

7och fåfängt dyrka de mig, eftersom de läror de förkunna äro människobud.'

14Därefter kallade han åter folket till sig och sade till dem: »Hören mig alla och förstån. 15Intet som utifrån går in i människan kan orena henne, men vad som går ut ifrån människan, detta är det som orenar henne.» 16

17När han sedan hade lämnat folket och kommit inomhus, frågade hans lärjungar honom om detta bildliga tal. 18Han svarade dem: »Ären då också I så utan förstånd? Insen I icke att intet som utifrån går in i människan kan orena henne, 19eftersom det icke går in i hennes hjärta, utan ned i buken, och har sin naturliga utgång?» Härmed förklarade han all mat för ren. 20Och han tillade: »Vad som går ut ifrån människan, detta är det som orenar människan. 21Ty inifrån, från människornas hjärtan, utgå deras onda tankar, otukt, tjuveri, mord, 22äktenskapsbrott, girighet, ondska, svek, lösaktighet, avund, hädelse, övermod, oförsynt väsende. 23Allt detta onda går inifrån ut, och det orenar människan.»

Det handlar uppenbarligen inte BARA om nåt så banalt som att tvätta händerna innan maten.
SJÄLVKLART satt ingen och käkade rå gris, men du kan väl inte mena att det är omöjligt att nån gammeljude höjde ett varningens finger just FÖR att det ska tillagas ordentligt vilket senare över åren förvridits till att vara en order från Gud?
Senast redigerad av Kiggzor 2015-01-23 kl. 23:03.
Citera
2015-01-23, 23:04
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Det handlar uppenbarligen inte BARA om nåt så banalt som att tvätta händerna innan maten

Så varför hänvisade inte Petrus, eller någon av de andra lärjungarna, till Jesus ord om detta då?

Hade de demens hela högen?

De bör ju, högst rimligen, ha kommit ihåg något så extremt som en troende jude som uppmanar andra judar att glömma allt vad kosher heter. Eller?

Detta visar ju på just hur lögnaktiga evangelierna är.
Citera
2015-01-23, 23:18
Medlem
MalekTauss avatar
Förbudet mot att äta gris kommer kommer från det forntida Egypten och det tog Judarna efter

The Middle Kingdom tale of Horus and the Pig attempts to explain why some Egyptians did not eat pork.

O Batit of the evening, you swamp-dwellers, you of Mendes, ye of Buto, you of the shade of Re which knows not praise, you who brew stoppered beer - do you know why Rekhyt (i.e. Lower Egypt) was given to Horus? It was Re who gave it to him in recompense for the injury in his eye. It was Re - he said to Horus: "Pray, let me see your eye since this has happened to it" (i.e. since it was injured in the fight with Seth).
Then Re saw it. Re said: "Pray, look at that injury in your eye, while your hand is a covering over the good eye which is there."
Then Horus looked at that injury. It assumed the form of a black pig. Thereupon Horus shrieked because of the state of his eye, which was stormy (i.e. inflamed). Horus said: "Behold, my eye is as at that first blow which Seth made against my eye!"
Thereupon Horus swallowed his heart before him (i.e. lost consciousness). Then Re said: "Put him upon his bed until he has recovered."
It was Seth - he has assumed form against him as a black pig; thereupon he shot a blow into his eye. Then Re said: "The pig is an abomination to Horus."
"Would that he might recover," said the gods.
That is how the pig became an abomination to the gods, as well as men, for Horus' sake...
Citera
2015-01-23, 23:28
Medlem
Kiggzors avatar
Citat:
Så varför hänvisade inte Petrus, eller någon av de andra lärjungarna, till Jesus ord om detta då?

Hade de demens hela högen?

De bör ju, högst rimligen, ha kommit ihåg något så extremt som en troende jude som uppmanar andra judar att glömma allt vad kosher heter. Eller?

Detta visar ju på just hur lögnaktiga evangelierna är.
Men jag försöker bara ge en förklaring till varför kristna käkar bacon, inte bevisa vad Jesus faktiskt sagt eller inte sagt eller nån form av diskussion till hurvida gud finns eller inte.
Markusevangeliet påstår att Jesus yttrat de orden. Om det är historiskt korrekt eller inte tycker jag inte hör hemma i den här tråden. Men det är något många tror på och en av de anledningar som finns i köttfrågan.
Citera
2015-01-23, 23:30
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:

Var exakt tas det upp i apg? Är det inte olika författare för mark och apg?
Citera
2015-01-23, 23:33
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Men jag försöker bara ge en förklaring till varför kristna käkar bacon, inte bevisa vad Jesus faktiskt sagt eller inte sagt

Nej, men det är väl självklart. Givetvis står det "i bibeln" att kristna, likt andra romare och greker, kan äta vad de behagar.
Citera
2015-01-23, 23:34
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Var exakt tas det upp i apg? Är det inte olika författare för mark och apg?

T.ex:

4Petrus redogjorde då för allt som hade hänt: 5”Jag var i Joppe, och medan jag bad föll jag i hänryckning och hade en syn. Det kom ner något som liknade en stor linneduk. Hängande i sina fyra hörn sänktes den från himlen och kom ända ner till mig. 6Jag såg efter vad det kunde vara, och då fick jag se markens tama och vilda fyrfotadjur och kräldjur och himlens fåglar. 7Jag hörde också en röst som sade till mig: ’Petrus, slakta och ät!’ 8Men jag svarade: ’Nej, nej, herre. Något oheligt eller orent har aldrig kommit i min mun.’ 9För andra gången talade en röst från himlen: ’Vad Gud gjorde till rent skall inte du göra till orent.’ 10Detta hände tre gånger, och sedan drogs alltsammans upp till himlen igen.

Apg 11:4-10

På andra frågan ja, det är olika författare.
Citera
2015-01-23, 23:37
Medlem
Findmypasts avatar
Härsket griskött smakar synnerligen illa, och det blir härsket även vid för lång förvaring i frysen. Tänk dig att förvara griskött i heta ökenländer, det var en omöjlighet. Det var lika bra att skriva in det i ökenreligionerna, budskapet var ju klokt som så mycket annat i de heliga skrifterna.

I dag är förutsättningarna bättre men det är svårt att skita i tusenåriga traditioner.
Citera
2015-01-23, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Står väl inget om att äta i stycket? Står ju bara att inget är orent som man stoppar i munnen mer eller mindre utan det enda orena är vad som kommer ut från den. Om man kan tolka att man får äta gris från det så kan man ju även tolka att män får suga kuk.

Du kan ju äta en människa som har självdött? Det går inte emot antivåldsbudskapet.

Sa Jesus något om homosexualitet?

Det är haram, icke kosher hur man än vrider och vänder på det. Det står ju att det ligger i magen och kommer ut genom avföringen. Tror inte oralsex gör att man smälter snabeln på den Du suger av. Jesus sa inte mycket om homosexualitet förutom att äktenskapet är mellan man och kvinna och att man inte får lusta efter gifta kvinnor.
Citera
2015-01-23, 23:47
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
T.ex:

4Petrus redogjorde då för allt som hade hänt: 5”Jag var i Joppe, och medan jag bad föll jag i hänryckning och hade en syn. Det kom ner något som liknade en stor linneduk. Hängande i sina fyra hörn sänktes den från himlen och kom ända ner till mig. 6Jag såg efter vad det kunde vara, och då fick jag se markens tama och vilda fyrfotadjur och kräldjur och himlens fåglar. 7Jag hörde också en röst som sade till mig: ’Petrus, slakta och ät!’ 8Men jag svarade: ’Nej, nej, herre. Något oheligt eller orent har aldrig kommit i min mun.’ 9För andra gången talade en röst från himlen: ’Vad Gud gjorde till rent skall inte du göra till orent.’ 10Detta hände tre gånger, och sedan drogs alltsammans upp till himlen igen.

Apg 11:4-10

På andra frågan ja, det är olika författare.

Alltså Petrus redogör för en specifik händelse vid en förfrågan. Jag ser inte hur detta motsäger det som sägs i Mark. Jag känner igen detta stycke från förr och har inte tidigare gjort nån koppling till det som omnämns i Mark. Därför efterfrågade jag den exakta versen, för jag trodde jag hade missat något väsentligt.
Citera
2015-01-23, 23:51
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Alltså Petrus redogör för en specifik händelse vid en förfrågan. Jag ser inte hur detta motsäger det som sägs i Mark. Jag känner igen detta stycke från förr och inte gjort nån koppling till det som omnämns i Mark. Därför efterfrågade jag den exakta versen, för jag trodde jag hade missat något väsentligt.

Kontexten är att Petrus har ätit tillsammans med icke-judar, och implicit ätit vad de åt. Han försöker sedan rättfärdiga detta inför sina förargade judisk-kristna bröder och drar till med att han fick en vision från Jahve att detta var ok. Inte ett ord om att Jesus Netzer redan skulle ha godkänt det.

Därav kan en femåring förstå att det är något skumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in