2015-01-13, 11:43
Medlem
Bushsweedes avatar
Ordföranden i svenska Reportrar utan gränser Jonathan Lundqvist kritiserar den svenska pressfriheten.

https://www.youtube.com/watch?v=JkLRmqIZqFs

Jonathan verkar ovanligt sund för att vara ordförande i en organisation som denna,
har kulturmarxisterna inte lyckats kapa Reportrar utan gränser än, eller är det bara ett olycksfall i arbetet?
Citera
2015-01-13, 11:47
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Ett annat litet frontavsnitt inom mediakriget, denna gang en mer praktiskt handfast metod dar man aktivt gor informationsinhamtning for de som inte raknas till "nyhetsmedia" svarare. Det skall inte vara for enkelt for folk att ta reda pa och visa vad som hander.

Jag citerar hela artikeln da den ar extremt kort och nappeligen faller inom ramen for verkshojd.

[INGRESS]

KALMAR. Kalmar tingsrätt har beslutat att inte längre lämna ut offentliga handlingar elektroniskt. Den som vill ha en kopia på exempelvis en förundersökning eller dom får ut den i form av papperskopior – och betala för dem. En omfattande brottsutredning kan därmed kosta tusentals kronor att lösa ut.

[ARTIKEL]
Åtgärden införs för att stävja oskicket att lägga ut bilder på brottsoffer på nätet. Bakgrunden är bland annat Arbogamålet 2008 då hela förundersökningen om morden på två små barn gjordes tillgänglig för alla på internet.

Nyhetsmedier ska dock även i fortsättningen kunna få domstolshandlingar elektroniskt, rapporterar tidningen Östra Småland.

Med hanvisning till ett ommande fall for 7 ar sedan sa klipper domstolen mojligheten for allmanheten att enkelt ta del av handlingar elektroniskt. Dock lamnas oppet for "nyhetsmedier" (sa det ar alltsa ingen begransning rent tekniskt som att det skulle vara svart att producera PDF:er). Nagon som tror att undersokande frilansjournalister fran alternativ media kommer att fa nagot elektroniskt? Crowdsourcejournalisterna i valfri Flashbacktrad i brottsforumet?

(FB) Domstol kräver 1000tals kr för att lämna ut offentliga handlingar (Kalmar tingsrätt)
http://www.expressen.se/kvallsposten...atpublicering/

Det där låter rättsstridigt. Lagmannen Conny Jörneklint är/var fritidspolitiker för vänsterpartiet, vilket kanske förklarar inställningen.
Citera
2015-01-13, 12:01
Medlem
trickydicks avatar
Granskning Sverige intervjuvar Jonathan Lundqvist från Reportrar utan gränser.

Han håller med om att HMF-lagstiftningen inskränker yttrandefriheten och han tar avstånd mot behandlingen av Dan Park. https://www.youtube.com/watch?v=JkLRmqIZqFs
Citera
2015-01-13, 12:09
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Jag rundar av med en lite festlig observation, med avseende på relativa relativiseringar, tolkningsföreträden och kritisk teori

Obehagligt men logiskt att wikipedia infiltrerats av kulturmarxister som filtrerar. Southern Poverty Law Center som de refererar till är väl ingen neutral organisation (Ramsey Paul brukar kalla dem kulturmarxister)? Tänker på Mencius Moldbug som menar att vägen från pk och kulturmarxism är helt oberoende institutioner för kunskap som kan motverka propagandan. Känns hopplöst just nu.
Edit: Moldbug heter han ja. Tack Enoch Thulin.
Senast redigerad av Pandelume 2015-01-13 kl. 13:01.
Citera
2015-01-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
Kitimbwa Sabuni senaste alster:

”Frågan 'varför' saknas i terrordiskussionen”

http://www.svt.se/opinion/fragan-var...ordiskussionen
Lustigt att vissa grupper ska få lov att känna sig kränkta över en nidbild riktad mot en fiktiv avgudabild – medan andra grupper inte ska få känna sig kränkta över ett besinningslöst terrordåd mot den egna befolkningen...
Nä då ska det minsann kännas både skuld och bes om förlåtelse för arvssynder. Agendan bland Sveriges allt fler och allt radikalare muslimer är ganska uppenbar. Det otäcka är att radikaliseringen inte bara sker på gräsrotsnivå utan även högt upp, bland folk som av någon outgrundlig anledning bjudits in till att få inflytande över det tidigare sekulära svenska samhället.
/
Citera
2015-01-13, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
När man läser följande av Tino i hans senaste artikel för National Review, så måste man nästan tro att läst sin oyto:

Artikeln avslutas med genuin systemkritik från höger.

Marika Formgren har för övrigt varit inne på liknande spår. Maktens legitimitet kan ifrågasättas av flera andra skäl än just invandringsfrågan.

http://www.tino.us/2015/01/open-hearts-open-borders/

Både Tino och i ännu högre grad Marika är något så ovanligt bland "rumsrena" debattörer som fullgångna. Deras hållning är tydlig, absolut och kommer inte behöva justeras i takt med ett fortskridande paradigmskifte. Det finns inget relativt med Tinos sanningssökande och Marikas demokratisyn. De är färdiga, helgjutna.

Har jag kunnat tillhandahålla någon av dem argument eller tankar så känns den tid jag lagt här väl spenderad. (Marika refererade ju till den här tråden och berörde ett antal teman vi diskuterat uttömmande här).

Tino framstår som hederlig och sympatisk. Han kan mycket väl känna en genuin tacksamhet och skyddsinstinkt mot den svenska befolkning som hjälp honom och hans familj.

Men - och det här är viktigt: Han är också stridbar och smart. Han verkar ha insett att det faktiskt korrekta också bör paras med det hjärtligt kända för att bära i dagens debattklimat. Om han vill vinna en diskussion baserad på statistik och akademisk stringens måste han också värja sig mot att kallas Onkel Tom.

Sådana moraliskt värderande angrepp bör bara bemötas av - än skarpare moralisk kritik. Det moraliska höglandet måste vinnas - annars är varje taktisk möda spilld. En person som lämnar moralisk walk over har inget att hämta i saklighet och sanningsnit.

Den svalt neutrala ton som många systemkritiker försiktigtvis brukar är inte bara svag - den inbjuder till angrepp. Många gånger är kompromissen mer svårförsvarad och anstötlig än det otvetydiga, oprutade anspråket. SD:s öppna svenskhet luktar mer suspekt i sitt exkluderande godtycke än mitt ett folk som alla andra, en försiktig diskussion om volymer är mer osmaklig än ett kategoriskt krav att svenska politiker ska arbeta för det folk som betalar deras lön, inte jordens alla hjälpbehövande.

Ta som exempel det här med invandrares tacksamhet, som jag varit inne på:

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nyckelordet är tacksamhet.

Det jag kräver av Adam, Alice, Sakine, Paula och Dilsa i deras texter är det ordet - och ett synliggörande av svensk etnicitet som ett fullvärdigt subjekt i mångkulturen. Inte bara som stumma scenarbetare i kulisserna som gör det möjligt för deras etniciteter att förverkliga sina självbejakande drömmar i strålkastarskenet.

Vi vet ju att de vet. De vet alla precis vad det är att tillhöra en gemenskap bortom medborgarskapets, att ha ett sammanhang, en tradition, en trygghet och kontinuitet som sträcker sig bakåt och framåt i tiden, över individen från den föregående generationen till den efterföljande.

Vi vet att de vet vad det är de unnar sig själva och därmed vad som missunnas oss när vår grupp "problematiseras" och dekonstrueras. Vi vet genom deras tystnad att de inte återgäldar skyddsinstinkt och omsorg med samma mynt, fastän tacksamhetsskulden är odiskutabel.

Jag besvärar mig inte med att förklara svensk etnicitet eller vädja om acceptans för den - jag tar steget fullt ut och kräver ett bejakande, vilket är en mycket starkare utgångspunkt än att hjälplöst försöka definiera svenskhet. Det är inte min uppgift att beskriva svenskhetens unika drag och skyddsvärde - det är snarare invandrarnas plikt och anständighetens bottenkrav.

Riktigt så långt går ju inte Alice Teodorescu, som jag nämnde, men hon skriver i en krönika i Aftonbladet om just tacksamhet.

Citat:
Jag är tacksam. Tacksam över att min familj och jag fick lämna kommunismens Rumänien och finna en fristad i Sverige, precis som *tusentals andra migranter gjort och även fortsättningsvis kommer att göra.

Jag är tacksam över den avgiftsfria utbildning jag fått, över att det med mycket ansträngning gått att etablera sig här och bli en del av ett samhälle vars värderingar jag med stolthet värnar.

Visserligen landar Alice väl i att invandrarna OCKSÅ ska vara tacksamma över möjligheterna i Sverige, liksom de infödda svenskarna. Inte den fullgångna tanken att ett mångkulturellt Sverige snarare måste bygga på invandrarnas tacksamhet och kärlek än svenskarnas evigt uppoffrande välvilja. Vi har redan gjort vårt - nu är det deras tur att få relationen att fungera.

Så vinner ju Tino diskussionen mot sina motståndare på Twitter: Om alla människor är lika värda och inga rashierarkier föreligger så åvilar det ju invandrarna att bete sig som anständiga, fullvärdiga människor. Inte under-/överordna sig i ett ständigt klandrande kravförhållande baserat på en förljugen amerikaniserad mytologi.

Det finns inga slavättlingar i Sverige, bara hjälpsökande som kom frivilligt. Inte nog med att vi inte är skyldiga invandrarna ett jävla dugg - de har en tacksamhetsskuld till oss som bara bortses från av den som samtidigt skyr sitt vuxna, fullvärdiga ansvar. Som förringar sig själv och oss.
Citera
2015-01-13, 14:10
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Så slöjförbudens Turkiet har i alla dessa år varit en manifestation av västlig makt och muslimsk impotens?

Är väl för övrigt Ayaan Hirsi Ali som har uttalat sig om kristendomens tänkbara roll för integration? Intresserant och kontroversiell kvinna som med största säkerhet INTE fått utrymme i svensk debatt.
Hon (Hirsi Ali) fick ju en del erkännande i början, de första åren efter Theo van Goghs död, åtminstone av svenska liberaler. Hon kom undan med en välformulerad religionskritik rätt länge. Det var när hon föreslog kristet missionerande som alla, inklusive de svenska liberalerna, tyckte att hon blev obehaglig och islamofob ungefär. Där ser man hur olika kristendomen behandlas jämfört med islam. Och när någon kommer med en faktiskt ganska kreativ trolig lösning på ett problem (För som Hirsi Ali säger, västerländsk ateism och sekulär demokrati lär inte slå särskilt högt bland alla immigranter västvärlden tagit emot) så blir hon plötsligt persona non grata och försvann ur den svenska debatten ganska fort. T ex Sanna Rayman hade inga problem med att på ledarplats säga att Hirsi Ali helt klart hade gått över anständighetens gräns med sitt förslag.

Nu har jag inte speciellt mycket till övers för kristendom heller men Hirsi Alis lösning skulle faktiskt kunna vara ett steg i rätt riktning. Men nej, att föreslå att kristendom är bättre än islam, vilket den i sin nuvarande skepnad otvivelaktigt är, var tydligen för mycket även för svenska så kallade liberaler. Fega syltryggar!
Citera
2015-01-13, 14:12
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Lustigt att vissa grupper ska få lov att känna sig kränkta över en nidbild riktad mot en fiktiv avgudabild – medan andra grupper inte ska få känna sig kränkta över ett besinningslöst terrordåd mot den egna befolkningen...
Nä då ska det minsann kännas både skuld och bes om förlåtelse för arvssynder. Agendan bland Sveriges allt fler och allt radikalare muslimer är ganska uppenbar. Det otäcka är att radikaliseringen inte bara sker på gräsrotsnivå utan även högt upp, bland folk som av någon outgrundlig anledning bjudits in till att få inflytande över det tidigare sekulära svenska samhället.
/

Du behöver inte göra den jämförelsen. Det räcker att konstatera att kristna får fördra Piss Christ och arrangerade homofilbilder med Jesus som huvudfigur. Utan terrorattentat. Tänk dig profeten Mohammed i en arrangerad bild med en dekadent homoporrskådis, som med en robust ståkuk mellan benen, jihadistskägg och läderkeps, lystet tittar över 9-åriga Ashas axel på hennes manlige slavbetjänt.
Citera
2015-01-13, 14:29
Medlem
Pandelumes avatar
Läste precis att Alice Teodorescu blir ny politisk redaktör på Göteborgs-Posten.

Citat:
Ursprungligen postat av Alice
Min ambition är att stärka GP:s röst i debatten och att i tider när yttrandefriheten angrips från olika håll stimulera till ett mer djuplodat debattklimat, baserat på välgrundade argument, nyfikenhet och ideologisk stringens.
Senast redigerad av Pandelume 2015-01-13 kl. 14:32.
Citera
2015-01-13, 14:31
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Du behöver inte göra den jämförelsen. Det räcker att konstatera att kristna får fördra Piss Christ och arrangerade homofilbilder med Jesus som huvudfigur. Utan terrorattentat. Tänk dig profeten Mohammed i en arrangerad bild med en dekadent homoporrskådis, som med en robust ståkuk mellan benen, jihadistskägg och läderkeps, lystet tittar över 9-åriga Ashas axel på hennes manlige slavbetjänt.

Min hjärna blöder.
Make it stop.
Make it go away.
Citera
2015-01-13, 14:38
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
Hon (Hirsi Ali) fick ju en del erkännande i början, de första åren efter Theo van Goghs död, åtminstone av svenska liberaler. Hon kom undan med en välformulerad religionskritik rätt länge. Det var när hon föreslog kristet missionerande som alla, inklusive de svenska liberalerna, tyckte att hon blev obehaglig och islamofob ungefär. Där ser man hur olika kristendomen behandlas jämfört med islam. Och när någon kommer med en faktiskt ganska kreativ trolig lösning på ett problem (För som Hirsi Ali säger, västerländsk ateism och sekulär demokrati lär inte slå särskilt högt bland alla immigranter västvärlden tagit emot) så blir hon plötsligt persona non grata och försvann ur den svenska debatten ganska fort. T ex Sanna Rayman hade inga problem med att på ledarplats säga att Hirsi Ali helt klart hade gått över anständighetens gräns med sitt förslag.

Nu har jag inte speciellt mycket till övers för kristendom heller men Hirsi Alis lösning skulle faktiskt kunna vara ett steg i rätt riktning. Men nej, att föreslå att kristendom är bättre än islam, vilket den i sin nuvarande skepnad otvivelaktigt är, var tydligen för mycket även för svenska så kallade liberaler. Fega syltryggar!

Hon fick väl mer eller mindre fly Holland till förmån för USA? Det blev ohållbart för henne at bo där har jag för mig.

Hennes grundläggande analys att sekulära, ofta ateistiska, värderingar har ingen som helst dragningskraft på övertygade monoteister som nyss klivit in från savannen, är naturligtvis helt korrekt.
Citera
2015-01-13, 14:46
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Hon fick väl mer eller mindre fly Holland till förmån för USA? Det blev ohållbart för henne at bo där har jag för mig.

Som jag minns var det värre än så. En av multikulti-politikerna blev hennes ovän och lyckades få henne utvisad för att ha ljugit om något när hon kom som flykting. Minns inte vad. Men det var alltså samma pk-pack som vill importera allsköns drägg som såg till att få henne utvisad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in