Birdman (2014)
En föredetting till skådespelare som en gång spelade superhjälte på vita duken måste lägga sitt ego åt sidan och ta sig an en Broadway-pjäs.
I 1989 satte Michael Keaton på sig Batman dräkten, och det var första gången vi fick se en mörkare och seriösare Batman och superhjälte för den delen. Jag kvarstår med att 1989 filmen är den bästa Batman filmen och att Michael Keaton ÄR Bruce Wayne/Batman. I 1992 återvände han till rollen i uppföljaren Batman Returns.
Därefter spelade han inte Batman längre, men blev allt mer och mer associerad med rollen. Vilket ledde till att han kanske inte fick allt för stora roller i allt för stora filmer. Vilket jag också tror följer Michael Keaton än idag lite grann.
Varför nämner jag då detta? För det känns väldigt uppenbart när man ser Birdman att detta är väldigt lätt att koppla till Michael Keatons liv själv. Jag säger inte detta är en biopic film, men jag tror det är mer sanning i filmen än vad filmskaparna och Michael Keaton själva vill ha det till.
Därför uppskattar jag denna filmen på den aspekten så mycket då det hela känns som ett kärleksbrev nästan till självaste Michael Keaton, och vi som älskar honom känns det helt rätt att han äntligen får vara huvudrollen i en film efter så många år.
Jag ska nog också nämna att jag älskade denna filmen, jag älskade den från ruta 1 till den slutade. Detta var en upplevelse som jag bara föll rakt in. Allt från att filmen ska vara en enda lång tagning, skådespelarna, karaktärerna, handlingen, musiken, humorn, dramat var i min ärliga mening toppklass. Birdman är en av mina nya favoritfilmer för mig någonsin, för mig var där något magiskt med hela denna filmen.
Till en början med har vi Michael Keaton i huvudrollen. Hans insats är helt jävla fantastisk. Kalla mig bara en sucker för Keaton, men faktum är han är en suverän skådespelare och här är han i sin toppform. Det går att argumentera om detta är bättre än Batman rollen eller inte, då han definierade Batman i mina ögon. Men detta är verkligen helt underbart att se honom i. Huvudrollen, stjärnan av allt och han lämnar av sig som den bästa av alla skådespelare 2014.
Sidoskådespelarna ska jag verkligen heller inte glömma bort. Edward Norton gör han likt förbannat fantastisk insats. Han och J.K. Simmons står för bästa manliga biroll för mig. Hans sätt vara denna skådespelaren som inte bryr sig ett skit om sitt vanliga riktiga liv, men bryr sig om allt när han väl står på scenen.
Emma Stone som dottern gör nog min favorit presentation från henne. Kemin mellan henne och Michael Keaton är lika bra som kemin hon har med Andrew Garfield i Spider-Man filmerna. Zach Galifianakis i en seriös roll? Och an gör det bra!? Inte i min vildaste fantasi, men det ta mig fan på att han lyckades och kom av sig som en av de bästa och mest minnesvärda i hela filmen.
Idén att de väljer att ta och göra filmen i en enda lång tagning är också ett smart val och imponerande. Självklart är det inte en enda lång tagning då det är klippningar i filmen och ibland märker man av det, ibland inte. Men det hela kändes som ett smart val, då det faktiskt handlar om en teateruppsättning, och en teater har ju inga klippningar i sig. Därför kändes det mer som en teater spelades framför duken nästan, och jag tror det var den känslan de var ute efter.
Men då älskar jag också bara långa scener. Rope är en av mina absoluta favoriter och även den är en enda lång tagning.
Det är en svart komedi, och det är filmen också otroligt bra på att hantera. Där är flertals stunder då jag verkligen skrattade. Där är riktigt roliga scener med i filmen. En favoritscen som verkligen fick mig att skratta är när Michael Keaton flyger, sedan visar det sig att allt bara var i hans huvud och han hade bara åkt Taxi hela tiden. Det fick mig att gapskratta, och hur allting spelades och var uppsatt gjorde det hela ännu mer roligt.
Musiken är också något jag fann mycket härligt om. De meta av musiken är trummor som spelas. Det var passande nog faktiskt och jag vet inte varför, men dem gav en viss effekt på det hela. Jag vet inte riktigt vad för effekt, men varje gång trummorna började spelas så kom där en viss känsla i kroppen.
Man han även pratat om att där är många symboliska saker med i filmen. Själv tyckte jag de inte var allt för överflödiga. Om något är det väl bara kometen de visar i början och slutet samt allra sista rutan. Annars tyckte jag det var ganska uppenbart vad som inträffade i filmen och hur det hela gick till.
Musiken som också spelas när Michael Keaton väl flyger också är riktigt underbar och magisk. "MUSIC", jag fick gåshud.
I sin helhet kan jag inte prisa denna filmen tillräckligt. Folk har ju redan gjort det och sagt hur bra den är, men fasen också jag måste bara hålla med dessa personerna. Detta är för mig en helt magisk film från början till slut. för mig är det en av de bästa bioupplevelserna jag varit med om i en film där det från ruta 1 till sista rutan var något magiskt jag såg framför mig.
Michael Keaton gör den bästa presentationen i en film från 2014, kanske för att jag är en sucker för honom men skiter jag i. Jag älskade honom i denna och är så jävla glad att efter några år nu att han äntligen är i huvudrollen igen. Sidoskådespelarna gör även dem minnesvärda och fantastiska insatser och bör heller inte glömmas bort, och är lika minnesvärda och bra som vår huvudperson.
Allt från att filmen ska vara en enda lång tagning, skådespelarna, karaktärerna, handlingen, musiken, humorn, dramat var i min ärliga mening toppklass. Birdman är en av mina nya favoritfilmer för mig någonsin, för mig var där något magiskt med hela denna filmen.
Jag tror också detta är något mer biopic om Michael Keaton än vad han själv erkänner. Oavsett vad var detta ett kärleksbrev till honom och till alla hans fans.
"MUSIC"
5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2562232/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=uJfLoE6hanc