Into the Woods (2014)
I en värld där flera klassiska karaktärer ur bröderna Grimms berättelser lever tillsammans lever också en bagare och hans fru. Efter att en häxa kastat en förbannelse över dem som innebär att de inte kan få barn måste de ge sig ut på deras livs äventyr för att häva förbannelsen.
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om denna filmen. Den är liksom överallt i sig själv. Handlingen är alldeles för komplicerad att följa, allting förklaras i sång i början av de första 15 minuterna. Men anledningen till vad som ska hända och varför är bara dåligt utförda. Där ges ingen riktigt bra förklaring. "Din far snodde mina magiska bönor, därför ska du lida och om du inte ger mig dessa sakerna innan då så kommer ditt barn aldrig födas igen".
Liksom jag vet om att detta är en sagofilm och det är inte menat att ta allt för seriöst, men jösses vad löst detta är att gå på bara för att få igång en handling i en film. Och jag är mycket väl medveten om att filmen är baserad på en pjäs, och vad jag har hört ska filmen faktiskt följa pjäsen någorlunda rätt. Därför kommer även filmen av sig som ganska så mörk.
Det är nästan chockerande över hur mörk denna filmen egentligen är, och för att ha Disney stämpeln på sig.
Där är folk som dör, personer som är något otrogna och där är många scener som bara allmänt känns opassande för barn. Den är PG, och när den kommer ut i Sverige blir det säkerligen 11år, vilket känns rätt.
Man bör ju också tro att filmen är visuellt snygg att kolla på, men ironiskt nog är den inte så snygg. Nu kan jag klaga på DVDSCR på filmen jag såg. Men även då brukar miljöerna och det visuella ändå synats. Här tyckte jag inte det sken igenom som det borde.
Istället är det något trist att kolla på, speciellt när över hälften av filmen tar plats på kvällen/natten.
Jag kan inte riktigt säga jag gillade filmen allt för mycket. Skådespelarna i sig var inte dåliga, fastän vissa stack ut mer än andra.
Meryl Streep var ju bara överallt och överspelade till max. Hon kändes bara helt fel och jag vet inte riktigt vad jag ska säga om henne. Anna Kendrick som Cinderella var en bra tanke bakom, men hennes skådespel kom av sig som inte särskilt bra så karaktären blev väldigt tråkig och endimensionell att kolla på.
Men jag tyckte resterande av skådespelarna sköte sig bra. James Corden och Emily Blunt var nog det bästa med hela filmen. Dem hade kemi ihop och var mest investerad i deras berättelse som just omfattande runt omkring dessa kända sagofigurerna.
Johnny Depp dyker även upp på ett hörn, men det är samma gamla Johnny Depp vi har sett förr. Han spelar den typiska excentriska karaktären bara för att han har gjort ett vederbör genom att spela denna rollen nu de sista 10åren. Han är inte med mer än 15 minuter, men vem som helst hade kunnat dyka upp i den rollen. Men det är Disney och Depp tjänar in pengar där av är han där. Känns bara onödigt rent ut sagt. Eller så är det för att regissören Rob Marshall gjorde Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides.
Sist måste jag också nämna låtarna då det är en musikal film. Låt er inte luras av trailers som undviker så mycket de bara kan och döljer att detta är en musikal.
Men låtarna är inte minnesvärda. Jag kan inte riktigt komma på någon låt som de sjöng i skrivande stund. Huvud låten "Into the Woods" är väl den jag minns mest, men även där minns jag bara att de sjöng "Into the Woods" om och om igen. Detta är heller inget bra tecken för en musikal.
Där var också en hel del moment där jag bara skrattade över hur fult eller dåligt det var. Scenen där Chris Pine och Billy Magnussen sjunger tillsammans var ju bara riktigt skrattretande. Inte nog med att scenen kändes något gay, men även hur de skulle visa sin manlighet och dansade rundor i vatten, det hela kom av sig som bara fel.
I sin helhet tycker jag detta är en väldigt rörande film. Jag tycker tonen är överallt och kan inte riktigt sätta fingret på det. Där är en del scener som är skrattretande dåliga och Meryl Streep överspelar till max medan Anna Kendrick ger en tråkig och stel insats till en karaktär som annars är just det. Låtarna är inte särskilt minnesvärda och visuellt sätt är den inte så snygg som man hade hoppats på. Samt att låtarna de sjunger är inte särskilt minnesvärda, och det är väl ändå lite poängen med en musikal?
Men handlingen är också väldigt tunn. Där förklaras allt för lite och allt bara slängs in i en de första 10 minuterna i en sång, och varför allting händer känns bara otroligt tunt. Som en usel förklaring bara för att få igång filmen ens en gång.
För att vara en barnfilm är den också otroligt mörk av sig. Där är flertals karaktärer i den som dör och även en del moment som inte känns passande för småbarn som vissa dialoger, hintar på vuxna saker och där är även lite otrohet involverat. I filmen kysser de bara, men vad jag har hört i pjäsen så har de sex. Därför känns det sådär kanske att Disney ligger bakom denna filmen. Vad ifall vi hade kunnat få någon annan att regissera och sedan gör filmen R för att gå den där extra milen, det hade ju varit ballt om något.
Filmen håller även på att avsluta, men har 45 minuter kvar av speltid och den tredje akten var där jag verkligen föll ointresserad. Det var här filmen sjönk en del. Filmen hade räckt med att vara en 90 minuter lång och avsluta där den höll på att avsluta istället för att fortsätta i en 45 minuter. Där av blev de sista minuterna något ointressanta och tråkiga.
Det positiva är att de flesta skådespelarna sköter sig bra, kemin mellan James Corden och Emily Blunt är bra. Tyckte även barnskådespelarna sköter sig förvånansvärt bra ändå. Och jag gillar grundidén till det hela. Det känns bara som att något inte nådde dit och istället fick jag en okej film som kunde varit så mycket bättre.
2.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2180411/?ref_=hm_cht_t1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=L6Yz5BRMGIQ