Magic in the Moonlight (2014)
I 1920-talets södra Frankrike tas en engelsman in för att demaskera en potentiell bluff. Såväl personliga som professionella komplikationer uppstår.
Woody Allen's senaste film är något utav en blandad påse. Ena sidan har vi en film som är väldigt snygg att kolla på, mysfaktorn är på topp, skådespelarna levererar och gör bra insatser och musiken tillför en härlig stämning på det hela. Men längs vägen har vi en handling som är ganska så torr, förutsägbar och karaktärer som inte är så minnesvärda och till slut får du en känsla av att du sett något vackert, men minns inte riktigt vad det hela gick ut på.
Jag har enligt filmtipset enbart sett 2 Woody Allen filmer, men är rätt så säker på att så inte är fallet, ska nog bara förfriska minnet. Men med det sagt har jag aldrig varit ett stort fan av mannen. Hans humor är inte min typ av smak och det är mer de dramatiska han behärskar i mina ögon. Här försöker han slänga in sin humor men det faller ganska så platt för mig så vad jag är lämnad med är drama och romantik, två element som tillsammans inte är min starkaste sida inom film. Jag finner det ganska så tröttsamt, få filmer lyckas som Blue Valentine. Men här blev det något tröttsamt, och då är filmen bara 97 minuter lång.
Men filmen bjuder på annat som fick mig att uppskatta filmen mer. Bland annat så var miljöerna och tidsperioden 1928 i Södra Frankrike helt perfekt för filmen. Jag gillade verkligen hur den såg ut och mysfaktorn var på max när man kollade på den. Lägg även till den där härliga jazz musiken (som jag svär har hört i stumfilmer) i bakgrunden och det ger en bättre effekt på det hela.
Det är också en ganska så förutsägbar film. Man vet redan hur det hela kommer sluta och hur det hela kommer spelas ut. Så förvänta er inte att se någon film som har en komplex handling.
Skådespelarna är även bra. Colin Firth sarkasm och ego är helt perfekt gjort, till Emma Stones härliga positiva reaktion på det mesta gör dem till ett intressant par att se ihop. Desvärre är det skådespelarna som räddar detta då karaktärerna i sig inte är så värst intressanta, kanske Stanley (Colin Firth). Men här så var det skådespelarnas skådespel gentemot varandra och kemi tillsammans som räddade det hela, då dem faktiskt gör bra ifrån sig.
Många har också tagit upp åldersskillnaden mellan Colin Firth och Emma Stone. visst det var distraherande, men jag såg det mer som något vanligt då filmen tar palts förr. Jag menar den utspelar sig 1928, på den tiden var det ganska så normalt att en 50-åring gifte sig med en 20-åring. Så såg jag det mer som, dessutom kommer kärlek i alla åldrar. Många har även kritiserat detta då Woody Allen gör allt fler filmer där mannen blir äldre medan kvinnan är yngre och att detta reflekterar hans riktiga liv. Det är inget jag direkt satt mig in i eller ens tänkt på, så gör som mig. Se det mer från ett perspektiv att filmen utspelar sig förr och att på denna tiden var detta mer än normalt samt att kärlek kommer i alla åldrar, trots att det må vara distraherande.
I sin helhet är Magic in the Moonlight ingen direkt speciell film. Den gör saker som man har sett förr i filmer. Men den stärks av de fantastiska miljöerna, tidsperioden den utspelar sig i, musiken, skådespelarna och den härliga musiken. Dessa elementen gör filmen sevärd och räddar den väldigt mycket, hade inget av detta varit närvarande i filmen hade detta varit en bortglömd film efter en veckas tid.
Personligen fann jag Woody Allen's förra årets film Blue Jasmine vara något bättre än denna.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2870756/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=MG71z-AP524