Citat:
MOD - Map Bussgate i Grytan tänkte jag bjuda på en liten inofficiell telefonintervju (gjord av mig själv som förflutet som frilansjournalist), för att ta tempen på situationen i Jämtland (och lite anekdotiskt om Norrländsk Socialdemokrati). Jag hoppas inte detta kvalar in som OT.
Jag hoppas det anses relevant för tråden - för det visar på strömningarna i länet på ett sätt som kanske inte framkommer i ÖP, DN & SvD.
Intervjupersonen har en civil deltidstjänst vid försvarsmakten, i övrigt utan anställning. Bor inom en tiomils radie från Östersund. Klassisk mix av same & svensk traditionell norrländsk socialdemokratisk partiadel (ja, alltså han ser sig primärt som svensk, men är stolt över det samiska arvet - något han poängterade). Jag frågade honom om jag fick intervjua honom och han ställde glatt upp. Eller ja. 'Glatt' är kanske inte rätt ord. Det används här idiomatiskt
Citaten är, i görligaste mån, korrekt återgivna. I avsaknad av bandare fick jag använda shorthand och papper. Och han pratade ovanligt snabbt, med såväl jämtska som normalt sörländska mått mätt... Han var upprörd på riktigt. Upprörd 'breijamtska' är inte alltid helt enkelt att få ner på pränt. Men jag gjorde så gott jag kunde. Min enda fråga var egentligen:
Sen fick jag inte en syl i vädret på en ganska lång stund...
Vågar man spekulera i att det bubblar även inom den traditionella socialdemokratin.
Vi pratar ändå om två gernerationers (far & farfar) norrländsk socialdemokratisk partiadel (med betoning på partiadel)...
Slutligen med avseende på 'Halmgubbe-ismen':
Därmed sätter jag, för egen del, punkt för en av de mer händelserika veckorna (lång vecka - DÖ kom för 9 dygn sedan) inom mediakriget någonsin.
Jag hoppas det anses relevant för tråden - för det visar på strömningarna i länet på ett sätt som kanske inte framkommer i ÖP, DN & SvD.
Intervjupersonen har en civil deltidstjänst vid försvarsmakten, i övrigt utan anställning. Bor inom en tiomils radie från Östersund. Klassisk mix av same & svensk traditionell norrländsk socialdemokratisk partiadel (ja, alltså han ser sig primärt som svensk, men är stolt över det samiska arvet - något han poängterade). Jag frågade honom om jag fick intervjua honom och han ställde glatt upp. Eller ja. 'Glatt' är kanske inte rätt ord. Det används här idiomatiskt
Citaten är, i görligaste mån, korrekt återgivna. I avsaknad av bandare fick jag använda shorthand och papper. Och han pratade ovanligt snabbt, med såväl jämtska som normalt sörländska mått mätt... Han var upprörd på riktigt. Upprörd 'breijamtska' är inte alltid helt enkelt att få ner på pränt. Men jag gjorde så gott jag kunde. Min enda fråga var egentligen:
Sen fick jag inte en syl i vädret på en ganska lång stund...
Vågar man spekulera i att det bubblar även inom den traditionella socialdemokratin.
Vi pratar ändå om två gernerationers (far & farfar) norrländsk socialdemokratisk partiadel (med betoning på partiadel)...
Slutligen med avseende på 'Halmgubbe-ismen':
Därmed sätter jag, för egen del, punkt för en av de mer händelserika veckorna (lång vecka - DÖ kom för 9 dygn sedan) inom mediakriget någonsin.
Väldigt intressant att få ta del av den där gubbens tankar måste jag säga. Är det "på sant" som norrlänningarna säger så visar det än en gång missnöjet hos vanligt folk. Har själv möjligheten att snacka med norrländskt folk eftersom vi har släkt och vänner från alla norrlandslän. Överallt bubblar det av missnöje hos de jag samtalat med. Problemet är att ingen av dem, hur jävla missnöjde de än är, skulle tänka sig att rösta på annat än S. Denna gubben, hur skön han än verkar vara, är säkert en sån person. De kan fullkomligt hata och avsky Stefan Löfven och all den politk som förs nu, men när det är dags att gå till valurnorna träder den socialdemokratiska andan in och de röstar S likt en ryggmärgsreflex. Har en bekant som sedan riksdagsvalet 2006 (då jag började bli politiskt medveten) gnällt på invandrare och invandringen. I mellanvalstiden proklamerar han att han ska rösta på SD i nästa val. Liks förbannat röstar han alltid på S trots att han har en väldigt sverigedemokratisk jargong när det kommer till bidrag, svenskhet, tacksamhet och "åk tillbaka om det inte passar".
Norrlänningarna måste börja bryta sitt socialdemokratiska vurmande och proteströsta på SD om de inte är nöjda med den förda invandringspolitiken.