2015-01-06, 22:12
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
MOD - Map Bussgate i Grytan tänkte jag bjuda på en liten inofficiell telefonintervju (gjord av mig själv som förflutet som frilansjournalist), för att ta tempen på situationen i Jämtland (och lite anekdotiskt om Norrländsk Socialdemokrati). Jag hoppas inte detta kvalar in som OT.

Jag hoppas det anses relevant för tråden - för det visar på strömningarna i länet på ett sätt som kanske inte framkommer i ÖP, DN & SvD.

Intervjupersonen har en civil deltidstjänst vid försvarsmakten, i övrigt utan anställning. Bor inom en tiomils radie från Östersund. Klassisk mix av same & svensk traditionell norrländsk socialdemokratisk partiadel (ja, alltså han ser sig primärt som svensk, men är stolt över det samiska arvet - något han poängterade). Jag frågade honom om jag fick intervjua honom och han ställde glatt upp. Eller ja. 'Glatt' är kanske inte rätt ord. Det används här idiomatiskt

Citaten är, i görligaste mån, korrekt återgivna. I avsaknad av bandare fick jag använda shorthand och papper. Och han pratade ovanligt snabbt, med såväl jämtska som normalt sörländska mått mätt... Han var upprörd på riktigt. Upprörd 'breijamtska' är inte alltid helt enkelt att få ner på pränt. Men jag gjorde så gott jag kunde. Min enda fråga var egentligen:

Sen fick jag inte en syl i vädret på en ganska lång stund...

Vågar man spekulera i att det bubblar även inom den traditionella socialdemokratin.

Vi pratar ändå om två gernerationers (far & farfar) norrländsk socialdemokratisk partiadel (med betoning på partiadel)...

Slutligen med avseende på 'Halmgubbe-ismen':

Därmed sätter jag, för egen del, punkt för en av de mer händelserika veckorna (lång vecka - DÖ kom för 9 dygn sedan) inom mediakriget någonsin.

Väldigt intressant att få ta del av den där gubbens tankar måste jag säga. Är det "på sant" som norrlänningarna säger så visar det än en gång missnöjet hos vanligt folk. Har själv möjligheten att snacka med norrländskt folk eftersom vi har släkt och vänner från alla norrlandslän. Överallt bubblar det av missnöje hos de jag samtalat med. Problemet är att ingen av dem, hur jävla missnöjde de än är, skulle tänka sig att rösta på annat än S. Denna gubben, hur skön han än verkar vara, är säkert en sån person. De kan fullkomligt hata och avsky Stefan Löfven och all den politk som förs nu, men när det är dags att gå till valurnorna träder den socialdemokratiska andan in och de röstar S likt en ryggmärgsreflex. Har en bekant som sedan riksdagsvalet 2006 (då jag började bli politiskt medveten) gnällt på invandrare och invandringen. I mellanvalstiden proklamerar han att han ska rösta på SD i nästa val. Liks förbannat röstar han alltid på S trots att han har en väldigt sverigedemokratisk jargong när det kommer till bidrag, svenskhet, tacksamhet och "åk tillbaka om det inte passar".
Norrlänningarna måste börja bryta sitt socialdemokratiska vurmande och proteströsta på SD om de inte är nöjda med den förda invandringspolitiken.
Citera
2015-01-06, 22:19
Medlem
SmokeOns avatar
Siegfrid skrev för några dagar sedan ett inlägg om journalisten/redaktören på ÖP i Östersund som med anledning av Östersund-gate oroade sig över ryktesspridningen på Facebook och uppmanade sina läsare att genast logga ut från sina konton. Om jag minns rätt så förde mod ett resonemang om att Facebook håller på att bli det nya Flashback på så sätt att det inte är en kontrollerbar arena för korrekta åsiktsutbyten. Allt oftare delar folk "rasistiska" länkar och vänsterorienterade autopilotkommentarer blir många gånger kritiserade.

Idag kan man hitta följande tweet på #svpol:

Sven Ledgren ‏@SvenLedgren 1h1 hour ago
#svpol har nu blivit så mycket #SDpol att anhängare o möjliga sympatisörer inte har andra att debattera med n varandra. Vänstern! var är ni?

"Synd" att Politism.se inte har ett öppet kommentarfält, annars hade ju vänstern kunnat hänga där

EDIT: Poängen är, om den inte var uppenbar, den det blir allt svårare för PK-eliten att hitta sociala medier där deras åsikter dominerar. Det om något är väl ett bevis på att de korrekta åsikterna saknar folklig förankring.
Senast redigerad av SmokeOn 2015-01-06 kl. 22:24.
Citera
2015-01-06, 22:42
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Idag kan man hitta följande tweet på #svpol:

Sven Ledgren ‏@SvenLedgren 1h1 hour ago
#svpol har nu blivit så mycket #SDpol att anhängare o möjliga sympatisörer inte har andra att debattera med n varandra. Vänstern! var är ni?

"Synd" att Politism.se inte har ett öppet kommentarfält, annars hade ju vänstern kunnat hänga där

Ett viktigt steg framåt. Om seriösa invandringskritiker kan ta över vänsterns tidigare hemplan är otroligt mycket vunnet. Tidigare har MSM alltid kunnat förlita sig på "Twitterstormar" för att driva opinion. Om dessa instrument istället leder opinionen åt andra hållet minskar intrycket att etablissemanget har ett brett stöd.

Nu har charlatanerna på allvar börjat gå på Tino och smutskastningen är i full gång.

Citat:
Sanandaji har genomfört en kampanj för att finansiera en bok om kostnaderna för invandring kallad Moral Superpower, en bok som sägs ligga utanför ”åsiktskorridoren”. Totalt drog kampanjen in 630 000 kr från 1344 personer.

Sanadaji använder siffran 550 000 kr som någon form av rekord för svensk folkfinansiering. Händelserna får mig att tänka på två saker. Dels undrar jag hur vi kan lita på en ekonom som uppenbarligen inte kollar sina siffror när det finns chans att knipa mediala poäng och dels hur löjligt det egentligen är att argumentera kring ett svenskt rekord i folkfinansiering. Det senare när vi vet hur uppluckrad nationalstatens gränser är i en tid av internet. Vem kan överhuvudtaget säga vad ett svenskt rekord är idag? Vi kan inte säga något om var stödjarna kommer ifrån och plattformen som använts för insamlingen är Amerikansk.

http://www.crowdculture.se/se/site_articles/--59

Det är synd att Twitter är så jävla efterblivet att referera till utan inbäddning.

Daniel Swedin ‏@danielswedin 4 timför 4 timmar sedan
Det här var ju upplysande om påståendet att Sanandaji är en överdängare på att crownfunda

Tino Sanandaji ‏@TSanandaji
@johannulfsson .@danielswedin Skrev tydligt vilka kategorier kampanjen slog rekord: böcker och opinion, givetvis inte överlag. Skärp dig.

Tino Sanandaji ‏@TSanandaji 28 minför 28 minuter sedan
@max_valentin Skrev tydligt kategorier för crowdfundingrekord: böcker + opinion, givetvis ej överlag. Skärpning Max

@max_valentin Kvalificeras även där "crowdfunding av den här typen" i föregående mening. Bara att rätta nu så är missförståndet utrett.

Lite mer om Tinos "värdegrund"

Intressant att någon anser att Tino spär på rasism och i nästa mening frågar efter hans etnicitet.
Citera
2015-01-06, 23:11
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Ett inringningsprogram på SR igår: kvinna ringer föreslår för programchef att SR borde göra program om migpolitik helt utan politiker med bara statsvetare och forskare. Programchefen svarar ilsket att SR "naturligtvis måste bli bättre på att förmedla att utan invandrare så stannar Sverige".
Citera
2015-01-06, 23:16
Medlem
Tino is on fire.

@max_valentin Nu är missförstånd ingen ursäkt längre, ändrar de inte är det medveten lögn av Crowdculture. Trött på skamlöshet

@max_valentin Lika bra att korrupta lögnare vänjer sig vid att bli granskade och avslöjade.

@max_valentin Inte nöjd med din rättelse mot bakgrund av sakfel och anklagelse att jag är oärlig för att du missade grundläggande reserach.

https://twitter.com/max_valentin/sta...80577829064706

Hoppas ni alla följer detta drama.
Citera
2015-01-06, 23:22
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Väldigt intressant att få ta del av den där gubbens tankar måste jag säga. Är det "på sant" som norrlänningarna säger så visar det än en gång missnöjet hos vanligt folk. Har själv möjligheten att snacka med norrländskt folk eftersom vi har släkt och vänner från alla norrlandslän. Överallt bubblar det av missnöje hos de jag samtalat med.

Problemet är att ingen av dem, hur jävla missnöjde de än är, skulle tänka sig att rösta på annat än S. Denna gubben, hur skön han än verkar vara, är säkert en sån person. De kan fullkomligt hata och avsky Stefan Löfven och all den politk som förs nu, men när det är dags att gå till valurnorna träder den socialdemokratiska andan in och de röstar S likt en ryggmärgsreflex. Har en bekant som sedan riksdagsvalet 2006 (då jag började bli politiskt medveten) gnällt på invandrare och invandringen. I mellanvalstiden proklamerar han att han ska rösta på SD i nästa val.

Liks förbannat röstar han alltid på S trots att han har en väldigt sverigedemokratisk jargong när det kommer till bidrag, svenskhet, tacksamhet och "åk tillbaka om det inte passar".
Norrlänningarna måste börja bryta sitt socialdemokratiska vurmande och proteströsta på SD om de inte är nöjda med den förda invandringspolitiken.

Tro mig. Det är på sant. Så jävla lite att göra har jag inte att jag skulle sitta och fabulera ihop det här. Faktiskt.

Skulle inte heller kalla det här för en gubbe. Han är i 50-55års åldern (well, gubbe för slynglar) alltså övre medelåldern. Och. Han kommer nog avgjort inte att rösta på S fortsättniningsvis.

F.ö. tror jag att det vi sett map S röstsiffror de senaste valen är att deras norrrländska gammelväljare börjar klinga av. Den yngre generationen alltså 50-60 (imho) är betydligt mer flexibla när det kommer till att byta partier - vilket väl givet den senaste tidens migrationshanteringsstationer i norr kommer att leda till intressanta politiska situationer i norr nästa val.

Märk väl:
- i valet -10 fick SD 3,8% (om jag kommer ihåg rätt var det bara Sthlm, Gotland och Västerbotten som visade lägre siffror i riket)
- i valet -14 fick SD 11,02% (S höll sig dock konstant med en ytterst marginell förändring <-1%)

Jag ger dig rätt i att S inte börjat falla, men vad som är intressant är att de inte ökar - trots att det handlar om norrland, trots att det är efter 8 år i opposition...

Lite grytan och romer (och de börjar bli många) på det så blir det politiskt spännande i glesbygden...
Citera
2015-01-06, 23:48
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Ett inringningsprogram på SR igår: kvinna ringer föreslår för programchef att SR borde göra program om migpolitik helt utan politiker med bara statsvetare och forskare. Programchefen svarar ilsket att SR "naturligtvis måste bli bättre på att förmedla att utan invandrare så stannar Sverige".

Hörde det där. Det var the top dog som yttrade de orden. Propagandageneralen och VD för SR, Cecilia Benkö.
Citera
2015-01-06, 23:54
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Tino is on fire.

@max_valentin Nu är missförstånd ingen ursäkt längre, ändrar de inte är det medveten lögn av Crowdculture. Trött på skamlöshet

@max_valentin Lika bra att korrupta lögnare vänjer sig vid att bli granskade och avslöjade.

@max_valentin Inte nöjd med din rättelse mot bakgrund av sakfel och anklagelse att jag är oärlig för att du missade grundläggande reserach.

https://twitter.com/max_valentin/sta...80577829064706

Hoppas ni alla följer detta drama.
Surt sade räven Valentin. Kuriosa i sammanhanget är att han själv försökte sig på crowdfunding i somras. Han ville sponsra transport av romer till Almedalsveckan.

Valentin satte upp 15 000 som mål.
http://www.helagotland.se/start/bjud...n-9902324.aspx

... en summa som sedan "justerades ned" till 10 000, varav 7 600 kronor gavs av två givare en av dem anonym (hmmmm...).
http://www.crowdculture.se/se/projec...till-almedalen

Så att just Max Valentin rackar ned på detta är synnerligen ironiskt.
Citera
2015-01-06, 23:56
Bannlyst
Marcus Birro skriver idag i ett briljant blogginlägg där han tar upp konsensusextremismen bland eliten och deras hat mot vanliga människor. Inlägget innehåller bland annat en träffsäker pik mot Sveriges komiker:

Citat:
Det var säkert femton år sedan jag medvetet gick in för att stöka till det. Jag har inte en enda gång tänt en eld bara för att få se lågorna slå upp. Men jag har varit trogen den tanke som sände ut mig på den här resan en gång. Jag har velat vara trogen mitt kall.

Jag tänker på de ständigt närvarande komikerna som reser land och rike runt och drar mycket folk. De betraktas som obekväma sanningsägare, som modiga dörröppnare, som upproriska och rebelliska.

Men de är raka motsatsen. De ligger inte i mittfåran, de utgör mittfåran. De tycker om, och tycker illa om, exakt samma saker och exakt samma människor som den uppblåsta, självgoda medelklassen som löser biljett och applåderar hatet. De lyfts upp i kultureliten, de hyllas, applåderas av sina polare på redaktionerna. Alla tycker samma. De är tusen kejsare utan kläder.

De rör sig i ett hav av redan inslagna dörrar. De stör ingen. De provocerar ingen. De vill ingenting egentligen, mer än att smörja och smöra för den eleganta medelklassen som följer varenda mall som finns uppställd. Alla sitter trygga i sina enklaver och tycker samma om allting.

http://blogg.varldenidag.se/birros-b...bygger-landet/

Rekommenderas starkt. Alla borde läsa detta.
Citera
2015-01-06, 23:59
Medlem
Munchen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munchen79
Angående rapporteringen kring Pegida-demonstrationerna i Tyskland så har DN faktiskt en aningen mer nyanserad rapportering (iaf mer nyanserad än man är van vid).

http://www.dn.se/nyheter/varlden/180...demonstration/

Jag såg nu att att Jan Lewenhagen, som skrivit artikeln om Pegida-demonstrationerna i dn, även skrivit en annan artikel från september om Sharia-polis i Tyskland.

Mycket konstig formulering i ett stycke dock.

Citat:
Polisen konstaterade att det står var och en fritt att predika den sanna trons välsignelser, men ansåg samtidigt att västarna utgjorde en otillåten uniformering och noterade att man inte hade begärt tillstånd för sin aktion.

Hur som helst sitter nog Janne på en hel del info om vad som händer i Tyskland just nu. Hoppas han kan få in lite fler artiklar i DN som inte är så tydligt vinklade som övrig Svensk media.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/rad...is-i-tyskland/
Citera
2015-01-07, 00:16
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munchen79
Hur som helst sitter nog Janne på en hel del info om vad som händer i Tyskland just nu. Hoppas han kan få in lite fler artiklar i DN som inte är så tydligt vinklade som övrig Svensk media.

Något skumt är det med demonstrationerna eftersom inte ens tyskarna själva vill prata om hur många som demonstrerar. Bara dom samhällsfientliga motdemonstrationerna redovisas.
Citera
2015-01-07, 00:18
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
F.ö. tror jag att det vi sett map S röstsiffror de senaste valen är att deras norrrländska gammelväljare börjar klinga av. Den yngre generationen alltså 50-60 (imho) är betydligt mer flexibla när det kommer till att byta partier - vilket väl givet den senaste tidens migrationshanteringsstationer i norr kommer att leda till intressanta politiska situationer i norr nästa val.
Just det här skiftet kan ju bli riktigt signifikant när det väl kommer eftersom vi då mer och mer landar i en amerikansk situation där plötsligt den vita landsbygden med vanligt folk börjar gå över till högern samtidigt som den mer välbärgade och "kulturellt medvetna" vita eliten i storstaden röstar vänster. I nuläget torde det väl också vara rätt oundvikligt i längden om utvecklingen fortsätter som den gör med dagens prioriteringar från vänsterns sida, även om det motverkats just genom att den svenska högern som vanligt saknar sunt förnuft och intresse av att seriöst erövra den här socialdemokratiska bastionen. Det kräver ju nämligen att man spelar på just värderingsfrågor och inte bara ekonomiska frågor, vilket är just det som alliansen abdikerat från. Förr eller senare måste man börja bedriva det här kulturkriget, vilket ju som bekant Hägglund gjorde ett lamt försök med när man försökte lansera "verklighetens folk" samtidigt som man backade direkt när mediavänstern såg till att missförstå begreppet bäst de kunde.

Ibland undrar man ju nästan om alliansen vill att SD ska bli det kommande dominerande högerpartiet genom att man själva lämnar walk over hela tiden. Om inte annat så slipper man ju då risken att SD samarbetar med vänstern om de facto blir den nya svenska högern...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in