2014-09-17, 17:20
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Eriksson
Ilan Sade kommenterar valresultatet med utgångspunkt i Göran Hägglunds (KD) förvirring
Det hela påminner lite om Mitt Romneys valförlust mot Obama 2012. Romney och hans stab var helt säkra på att han skulle vinna, och trodde helt enkelt inte på någon information som nådde dem från utanför den republikanska bubblan. Confirmation bias.

http://www.cbsnews.com/news/adviser-...ocked-by-loss/

Citera
2014-09-17, 17:29
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Just därför är förslaget genialt. På detta sätt visas på konsekvenserna av den politik som sjuklövern fört i alla år. Givetvis kommer inte SD att driva frågan på allvar, utan det är sannolikt ett skrämskott för att väcka innerstadssvenskarna. Fram för bussning och bort med det fria skolvalet, så får alla isolerade innerstadsvänsterliberaler se hur kul det är för de svenskar som inte kan betala sig bort från det mångkulturella haveriet. Sedan erbjuder förstås SD en alternativ samhällslösning...
Jag delar den analysen, det är något slags skrämskott. Det kanske blivit lite övertydligt om man sagt rakt ut "vi måste bussa Södermalmsbarnen till Rinkeby". Lite som att föreslå att det upprättas ett flyktingläger för 10 000 arma själar i Tantolunden.
Citera
2014-09-17, 17:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolingbroke
To see a world in a grain of sand, and a heaven in a wild flower, som Blake diktade - man börjar nu som sagt se de små nyanserna av jordbävningen som var helgens val. Hundvisslan har gått genom journalistkåren och budskapet att aktivism inte fungerar eller ens tolereras på nyhetsplats verkar fastna. Ett pytteexempel, men förhoppningsvis talande:

– Vi kan känna oss tvingade att välja vad som känns minst skadligt för Sverige, sade Åkesson till journalister efter mötet med talmannen.

Därmed sätter han press på S-ledaren Stefan Löfven att samtala med SD, något Löfven sagt att han inte tänkt sig göra. Han har bara tänker sig samarbeta med ”demokratiska” partier. Dit räknar han inte SD.

http://www.dn.se/valet-2014/sd-kan-tvinga-fram-nyval/

Notera citationstecknen och avståndstagandet från journalisten att "han" inte räknar SD till demokratiska partier (dvs det får stå för honom). Man skulle nästan kunna ta det för opartisk journalistik om man är full och kisar lite.

Har SVTs markering att "man får vara journalist eller aktivist, men inte båda" utsträckts även till DN?

Det fanns en tid när SKP/VPK/V inte räknades till de demokratiska partierna. Därför uteslöts partiet bl a från Utrikesnämnden. Fast i verkligheten så regerade S mellan 1945 och 1976 med aktivt stöd från SKP/VPK. Så, vi får väl se hur "passivt" S är beredda att söka stöd från SD.
Citera
2014-09-17, 17:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Jag delar den analysen, det är något slags skrämskott. Det kanske blivit lite övertydligt om man sagt rakt ut "vi måste bussa Södermalmsbarnen till Rinkeby". Lite som att föreslå att det upprättas ett flyktingläger för 10 000 arma själar i Tantolunden.

Ja, för görs inget åt migrationsfrågan, så kommer detta att bli de praktiska konsekvenserna även utan bussning inom en tioårsperiod. Men media berättar inte detta, så denna typ av skrämskott är nog nödvändiga för att visa på verkligheten.
Citera
2014-09-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Bra skrivet, som alltid, Oyto... men det är väl bra om SD har en viss *bredd* som ger material till Ulrika Bys artiklar? Ulrika By skriver alltid samma slags inkännande artikel - oavsett ämnet för dagen.

Jag skulle tro, att här kvinnan, som säger, att hon inte hade tänkt sig ngn framträdande plats, sannolikt tänker högt när hon sager:

Vi *kanske* måste bussa barnen... Varenda skola *borde* se ut som samhället gör.... säger hon.

Förmodligen är hon medieotränad och vet inte, att en politiker ALDRIG får tänka högt inför en journalist, ty lite halvt o/genomtänkta, trevande funderingar och önsketänkande blir (nästan) ALLTID artikelrubriken.

Jag tror alltså inte att det är röstfiske... bara brist på medievana/medieträning. Dulnys avgång kastade plötsligt in henne i hetluften.

-----

Jag undrar dock om SD har fått (dvs själva selekterat) en hel del konstiga (läs ej tillräckligt verklighetsförankrade) riksdagsledamöter, som de skulle behöva utbilda t.ex. betr. att bussning har prövats med negativa konsekvenser.

Visst är det bra att en ovanlig och avväpnande SD-kandidat kompletterar bilden. Och visst var det antagligen hon själv som funderade högt. I onödan - för jag tvivlar på att artikeln var villkorad på att det utspelet kom med.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunlee
När SD:s Maria Danieldsson i Dagens Nyheter får rubriken ”Bussa Stockholmselever för att motverka segregationen” så är det stort för den sverigevänliga rörelsen.

Carl-Bilds enda argument till de moderata väljaran dagen före valet (SvD) var att anständiga människor kan inte rösta på SD. Och många som överväger att rösta på SD gör det nog inte av något slags anständighetsskäl.

SD måste alltså jobba än hårdare för framstå som ett anständigt parti. Och därför är tanken om bussning lysande.

Bussning må vara en pantad idé. Men det är ett anständigt förslag. För övrigt tror jag mig veta att man försökt med det på sina håll. Under diskreta former och utan att mötas av protester. Vilket beror på att det är invandrarbarnen man bussar.

Det är "anständigt" hur? Jo, enligt en värdeskala där SD är oanständigt. För mig är det inte moraliskt högstående att offra svenska barns vardag och utbildning för att andra grupper eventuellt tjänar på det.

Allt som inträffar för den Bildt-troende DN-läsaren är ett kort non sequitur där en av de själva faktiskt är hög SD:are och föreslår något som ger en olustig känsla av att vara moraliskt uppfordrande. Ett förbryllat ögonblick.

Men lösningen finns redan i artikeln: Är hon en nyttig idiot, frågar reportern. Vilket hon inte tror, men PK-läsaren bekvämt kan anta. Det är en fin, spännande, sympatisk kosmpolit liksom de själva som av missriktad vällvilja hamnat fel.

Samma problem finns ju hela tiden: Vad döljer SD egentligen bak den putsade fasaden och Dressman-kostymer? För om det var så enkelt att SD måste fortsätta sitt tvagande mot "anständigheten" - varför svarade inte Jimmie med ett eget "öppna sparkontot" i valrörelsen? Hade inte det varit "smart" att bjuda över Reinfeldt i jakten på anständighetstörstande väljare?

Så länge konståkningsdomarna är Wolodarski, Mattsson och Helin så spelar det ingen roll vilka piruetter SD gör. Då är det bättre att spela vinnande hockey på isen och tackla så att paljetterna ryker.
Senast redigerad av oyto 2014-09-17 kl. 17:57.
Citera
2014-09-17, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, för görs inget åt migrationsfrågan, så kommer detta att bli de praktiska konsekvenserna även utan bussning inom en tioårsperiod. Men media berättar inte detta, så denna typ av skrämskott är nog nödvändiga för att visa på verkligheten.

Jag tror ni befinner er på en helt annan Inception-nivå av klurighet än SD gör själva.
Citera
2014-09-17, 17:57
Medlem
Sillberts avatar
Jonas Thente skriver i dagens DN appropå att det inte längre går att kalla 13% av valmanskåren för "rasister":

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...edemokraterna/

Citat:
Vi försökte häckla ihjäl dem, prata över huvudet på dem, skuldbelägga dem, jämföra dem med slavägare och rabbla akademiska lånord. Det fungerade bevisligen inte. Kanske borde man börja prata med dem som i tystnad och hemlighet smög ner sin röst för SD i urnan. Med dem, i stället för om dem.
Citera
2014-09-17, 18:19
Medlem
Autochthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
En lång artikel i DN som är intressant ur några synvinklar:
...

Men framförallt undrar jag om inte hela artikeln om den riksdagskvinna som ersatte Dulny visar på en möjlighet att stoppa SD: Man rehabiliterar ihjäl dem.

Till att börja med, rubriken: SD:s toppnamn: ”Bussa Stockholmselever för att motverka segregationen”
...

Hennes syn på SD är att få det "mångkulturella Sverige vi redan har att fungera", vidare:
...

Fram träder bilden av en i alla hänseenden liberal, innerstads-rumsren politiker som det vore rent oanständigt att demonisera, som verkligen inte sänker sig till att locka med populistens nerv och underifrånperspektiv.

Som personifierar den SD-trend jag rynkat på näsan åt - att vilja armbåga sig in efter fylleslaget och hjälpa till med disk och städning. Att kavla upp ärmarna för att nu jävlar ska mångkultur-Sverige fungera!
...

Medias marknadsföring av SD som ett buffligt, flåbusigt parti fyllt av protofascister leder till rusande väljarstöd. Kanske smartare att belysa ett anpassligt, ofarligt parti som verkligen menar allvar med det de säger?

Ett parti som i grunden inte vill utmana PK-paradigmets trossatser, men som har lite nya och spännande infallsvinklar på hur mångkultur-teori ska bli realitet.

Maria Danielsson, SD:s toppnamn i Stockholm, verkar vara en Folkparti-liberal som insett att "vi måste nog minska invandringen lite". Hennes egen bakgrund förklarar en hel del:
  • hade "egen lägenhet på Södermalm och gick gymnasiet på Franska skolan"
  • "jobb i Paris, flytt till Los Angeles, ett rätt oplanerat bröllop i Las Vegas med en kille från Texas och sedan studier på UCLA"
  • träffade "en forskarstudent med kines-taiwanesiskt ursprung... hennes första barns far... Han var våldsam och efter en elva månader lång rättsprocess tilldömdes Maria vårdnaden om sonen"
  • "har samtliga tre barn på en internationell friskola ”där det inte går en enda ’svenne’" för att de ska få med sig tvåspråkigheten"

Folkpartiets paradgren "språkkrav" fick hon med också:
"I övrigt menar hon att tillgång till den svenska socialförsäkringen och bidragssystem mycket tydligare måste kopplas till språkkrav – att faran med dagens segregation är underskattad, både i form av ökade socioekonomiska klyftor men också i form av en ökad rasism."

"Vi vill bara värna det svenska".
Citera
2014-09-17, 18:23
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Jonas Thente skriver i dagens DN appropå att det inte längre går att kalla 13% av valmanskåren för "rasister":

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...edemokraterna/

Wow, första gången jag ser någon erkänna i svensk ljugmedia att det hela är en "folkrörelse"...

Någon som har följt tråden noggrannare än jag och vet om någon annan har gjort det tidigare? Det är ju uppenbart att det är en folkrörelse, till skillnad från de tiotals av ljugmedia påstådda "folkrörelser" som har initierats av regimen eller ljugmedia. Men eftersom man har hamrat in begreppet "folkrörelse" som ett (positivt) värdeord under alla årtionden av sossestyre, så har det suttit djupt för etablissemanget att erkänna det uppenbara.
Citera
2014-09-17, 18:24
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hade jag varit konstnärligt begåvad så hade jag ritat följande satirteckning.

Vi befinner oss på kommandobryggan på fartyget MS Sverige. Längst bort från rodret & alla reglagen befinner sig Löfven & de övriga partiledarna. I en färgburk har dom en sån där Disney-målarfärg, inte som målar schackrutor utan i detta fallet så målar den hakkors. Dom har tillsammans målat in sig i ett hörn, utan möjlighet att nå rodret, resten av golvet är täckt med hakkors. Genom framrutan ser man ett gigantiskt isberg på kollisionskurs.

Genom ett sidofönster ser man Reinfeldt & Borg som skrattande klamrar sig fast i en repstege under en helikopter, på väg att fly från den annalkande katastrofen.

Om helikoptern skall vara märkt med, EU, Världsbanken, Bilderberg eller något annat får vara upp till var & en att bedöma.

Den var ganska bra!
Citera
2014-09-17, 18:34
Medlem
Är det inte dags att multikultivurmande stockholmare tar sitt ansvar? Ett per capita baserat flyktingmottagande är det enda rätta. Mer flyktingar till innerstan - nu!

http://cornucopia.cornubot.se/2014/0...rg-vastra.html
Citera
2014-09-17, 19:22
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hade jag varit konstnärligt begåvad så hade jag ritat följande satirteckning.

Vi befinner oss på kommandobryggan på fartyget MS Sverige. Längst bort från rodret & alla reglagen befinner sig Löfven & de övriga partiledarna. I en färgburk har dom en sån där Disney-målarfärg, inte som målar schackrutor utan i detta fallet så målar den hakkors. Dom har tillsammans målat in sig i ett hörn, utan möjlighet att nå rodret, resten av golvet är täckt med hakkors. Genom framrutan ser man ett gigantiskt isberg på kollisionskurs.

Genom ett sidofönster ser man Reinfeldt & Borg som skrattande klamrar sig fast i en repstege under en helikopter, på väg att fly från den annalkande katastrofen.

Om helikoptern skall vara märkt med, EU, Världsbanken, Bilderberg eller något annat får vara upp till var & en att bedöma.

Det skulle faktiskt vara en rätt lyckad satirisk teckning. Någon tecknare borde använda det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in