Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Bra skrivet, som alltid, Oyto... men det är väl bra om SD har en viss *bredd* som ger material till Ulrika Bys artiklar? Ulrika By skriver alltid samma slags inkännande artikel - oavsett ämnet för dagen.
Jag skulle tro, att här kvinnan, som säger, att hon inte hade tänkt sig ngn framträdande plats, sannolikt tänker högt när hon sager:
Vi *kanske* måste bussa barnen... Varenda skola *borde* se ut som samhället gör.... säger hon.
Förmodligen är hon medieotränad och vet inte, att en politiker ALDRIG får tänka högt inför en journalist, ty lite halvt o/genomtänkta, trevande funderingar och önsketänkande blir (nästan) ALLTID artikelrubriken.
Jag tror alltså inte att det är röstfiske... bara brist på medievana/medieträning. Dulnys avgång kastade plötsligt in henne i hetluften.
-----
Jag undrar dock om SD har fått (dvs själva selekterat) en hel del konstiga (läs ej tillräckligt verklighetsförankrade) riksdagsledamöter, som de skulle behöva utbilda t.ex. betr. att bussning har prövats med negativa konsekvenser.
Visst är det bra att en ovanlig och avväpnande SD-kandidat kompletterar bilden. Och visst var det antagligen hon själv som funderade högt. I onödan - för jag tvivlar på att artikeln var villkorad på att det utspelet kom med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sunlee
När SD:s Maria Danieldsson i Dagens Nyheter får rubriken ”Bussa Stockholmselever för att motverka segregationen” så är det stort för den sverigevänliga rörelsen.
Carl-Bilds enda argument till de moderata väljaran dagen före valet (SvD) var att anständiga människor kan inte rösta på SD. Och många som överväger att rösta på SD gör det nog inte av något slags anständighetsskäl.
SD måste alltså jobba än hårdare för framstå som ett anständigt parti. Och därför är tanken om bussning lysande.
Bussning må vara en pantad idé. Men det är ett anständigt förslag. För övrigt tror jag mig veta att man försökt med det på sina håll. Under diskreta former och utan att mötas av protester. Vilket beror på att det är invandrarbarnen man bussar.
Det är "anständigt" hur? Jo, enligt en värdeskala där SD är oanständigt. För mig är det inte moraliskt högstående att offra svenska barns vardag och utbildning för att andra grupper eventuellt tjänar på det.
Allt som inträffar för den Bildt-troende DN-läsaren är ett kort
non sequitur där en av de själva faktiskt är hög SD:are och föreslår något som ger en olustig känsla av att vara moraliskt uppfordrande. Ett förbryllat ögonblick.
Men lösningen finns redan i artikeln: Är hon en
nyttig idiot, frågar reportern. Vilket hon inte tror, men PK-läsaren bekvämt kan anta. Det är en fin, spännande, sympatisk kosmpolit liksom de själva som av missriktad vällvilja hamnat fel.
Samma problem finns ju hela tiden: Vad döljer SD
egentligen bak den putsade fasaden och Dressman-kostymer? För om det var så enkelt att SD måste fortsätta sitt tvagande mot "anständigheten" - varför svarade inte Jimmie med ett eget "öppna sparkontot" i valrörelsen? Hade inte det varit "smart" att bjuda över Reinfeldt i jakten på anständighetstörstande väljare?
Så länge konståkningsdomarna är Wolodarski, Mattsson och Helin så spelar det ingen roll vilka piruetter SD gör. Då är det bättre att spela vinnande hockey på isen och tackla så att paljetterna ryker.