Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-05, 15:25
  #145
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocka
det skulle inte kunna vara ett bedrägeri för att komma över folks uppgifter då på kontrakten finns ju exempelvis en autentisk underskrift vilken borde kunna redigeras in i olika dokument mm

Skulle det vara möjligt att göra detta, sen söka lån i andras namn och på något vis få ut pengarna själv? Han kan väl tänkas sitta på typ inscannade körkort, underskrifter, bankuppgifter med mera så han han ju ändå rätt mycket information. Kan man då ta ett Blancolån för varje person på några tiotusen kronor så blir det en fin summa totalt.
Citera
2015-01-05, 15:26
  #146
Medlem
Det handlade inte om att bygga ett nytt lager. Fastigheten är väldigt stor och mycket yta är outnyttjad dessutom finns pallstallage och lagerhyllor finns redan på plats. GM verkar vara verksam inom transportbranschen och där sprids rykten extremt snabbt och med en viss trovärdighet. Det vore inte helt ologiskt att ett tredjepartsföretag skulle sköta delar eller hela NetOnNets lagerverksamhet. CDON har exempelvis öppnat ett nytt lager i Ljungby ca 5 mil därifrån.

Det var ett tag sedan jag jobbade i branschen men det man borde ha ifrågasatt som arbetstagare är den höga? lönen. Då lönen sällan är högre än vad kollektivavtalet säger.

Truckutbildningen är högst intressant och det är antagligen där den ekonomiska vinningen kommer in.

Jag är glad att ingen i min familj blev drabbad då båda föräldrarna jobbar/har jobbat i branschen. Lider med dem som har känt lycka över jobbet och de som lämnat andra jobb för att bli blåsta på detta vis och för den struntsumma som GM antagligen har tjänat.

Kan bara hoppas att han får tänderna utslagna. Något skadestånd lär han inte kunna vaska fram.
Citera
2015-01-05, 15:26
  #147
Avstängd
Kyssmigimorgons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne2003
Ingen som är "drabbad" och kan komma med lite info eller ett anställnings avtal?

Ja vore kul att veta om någon berättade hur stor lönen skulle bli?
Citera
2015-01-05, 15:30
  #148
Medlem
Porsennas avatar
Låter som det kan ha varit rena rama Jönssonligan-upplägget: "tajmat och klart in i minsta detalj" med "rekrytering", "kontor" och "truckutbildningar" etc. Användes fusk-mustasch för att förvilla?


Om inte någon av de arbetslösa betalat någonting så kan det väl någonting peka på att skaparen bakom planen försökt att skapa tillräckligt med underlag för att komma åt skattemedel på något sätt. Men vilken typ av bidrag?
__________________
Senast redigerad av Porsenna 2015-01-05 kl. 15:32.
Citera
2015-01-05, 15:30
  #149
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyssmigimorgon
Ja vore kul att veta om någon berättade hur stor lönen skulle bli?

Enligt tidigare på tråden 25-30 000kr/mån
Citera
2015-01-05, 15:31
  #150
Medlem
Jag har själv gått utbildningen för att genomföra truckkurser.

Jag köper kursmaterial samt utskrivet intyg och plastkort för 220.- + moms per elev.
Köper jag mer än 10 kurshäften i taget så kostar det 200.- + moms.

Själva utbildningen lägger jag upp precis som jagvill och kan själv bestämma om jag ska godkänna eleven eller inte.
Allt från någon timme teori + praktik till ett par dagar.
Beroende på hur trög eleven är.

Det är fullt möjligt för mig att dela ut ett truckkort "svart" utan att ens behöva göra varken teori eller praktik, så länge eleven är med på det hela och betalar bra.

Så att han har gjort sig en bra hacka på truckkorten är inte helt omöjligt.
Framgår ju inte HUR dom har fått sina truckkort.
Citera
2015-01-05, 15:38
  #151
Medlem
Atrocituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Lär ju rimligtvis vara väldigt många som inte nappat på erbjudandet. Men jag ser det ändå som helt otroligt hur man kunnat samla ihop så många som 100-130 stycken som köpt upplägget...

Jo, särskilt om det rör sig om personer som investerat massa tid och möda inför det påstådda arbetet, såsom flytt, långa arbetsresor etc. Det är väldigt mycket som måste klaffa om man ska lyckas grundlura över 100 personer. Om alla dessutom är ifrån Växjö måste det hela varit så mycket svårare att få igenom! Jag menar, någon borde ju känt att det luktade skunk?

Det hade varit intressant att veta mer bakgrundsinformation om personerna som blivit blåsta.
Citera
2015-01-05, 15:38
  #152
Medlem
StandByMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaadz
Lite information om 43-åringen:

http://imgur.com/a/Rl4Hm

233 tusen i skuld hos Kronofogden år 2012. Om han har kvar den skulden får han varken bidrag (som företagare) från arbetsförmedlingen eller låna någonstans.
Citera
2015-01-05, 15:40
  #153
Medlem
Enligt Transports ombud ska han ha träffat "VD"n och två andra representanter flertalet gånger. Vem är dem andra lirarna?
__________________
Senast redigerad av Partiledare 2015-01-05 kl. 15:43.
Citera
2015-01-05, 15:45
  #154
Medlem
Grundslutet Kruståtel AB (som då hette "Grundstenen 148438") skickade 2014-07-03 in begäran om namnbyte till "Jens Eriksson Uthyrning & Service AB"
https://sokarende.bolagsverket.se/mi...er=&cid=305699

Styrelsen skulle då bestå av Jens och Maria (Relation: FB-profiler indikerar gemensam dotter!?)

Men detta bolagsärende återkallades i sin helhet 3 månader senare 2014-10-03 av ombudet som använts gentemot Bolagsverket (Svenska Standardbolag AB)

Senare 2014-12-11 så begärs bolaget i likvidation
https://sokarende.bolagsverket.se/mi...014&cid=304091
https://sokarende.bolagsverket.se/mi...014&cid=304091

Men samma datum 2014-12-11 som bolaget begäras i likvidation, så registreras

http://www.jusab.se/

Kontakt-ID JENSEX1412-00001
Namn Jens Eriksson
Företag Jens Eriksson Uthyrning & Service AB
Organisationsnummer [SE]556974-7578
E-postadress jusabservice@gmail.com
Adressrad 1 Hjalmarpetrisväg 43
Adressrad 2 -
Adressrad 3 -
Postnummer 35246
Ort Växjö
Land SE
Telefon +46.761696740
Fax -
Kontakt skapad 2014-12-11
Kontakt senast ändrad -
Registrar Smelink AB

Det kan ju ses som märkligt och konstigt då det mer är "bedrägeri/verksamhetsförstärkande" och inte direkt tyder på avveckling av företaget, utan mer som starten för "något".

Men jag ställer mig lika frågande som alla andra - var ligger USP:en?

Det jag kan komma på är etableringsstöd, anställningsstöd, (boosta upp sig med kollektivavtal mm för att utföra omfattande) kreditbedrägerier och i de fall som de 130 lämnat kopia på ID-handling...ajajaj, då växer risken för SMS-lån, ofrivilliga styrelsemålvakter för de 130.

Men det känns som flera i tråden skrivit ..för mycket nedlagt arbete.. för "ganska lite" slantar, så jag tror att det är något vi inte ser som kommer att flyta upp till ytan ganska snart.
Citera
2015-01-05, 15:46
  #155
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porsenna
Låter som det kan ha varit rena rama Jönssonligan-upplägget: "tajmat och klart in i minsta detalj" med "rekrytering", "kontor" och "truckutbildningar" etc. Användes fusk-mustasch för att förvilla?


Om inte någon av de arbetslösa betalat någonting så kan det väl någonting peka på att skaparen bakom planen försökt att skapa tillräckligt med underlag för att komma åt skattemedel på något sätt. Men vilken typ av bidrag?
LOL

Dagens största skratt. lösmustasch

Känns onekligen som GM har mer i bakfickan, tror inte denna härv a är över på långa vägar.
Citera
2015-01-05, 15:53
  #156
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kan ju vara en klassisk mytoman. Skitroligt är det iallafall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback