Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
När man läst på en del, som du och en del andra i tråden faktiskt verkar ha gjort, så är det verkligen rent fördjävligt att vi har en opinion i Sverige som på fullaste allvar pratar om kärnkraften som om utvecklingen stått helt still sedan Tjernobyl och som gärna nämner skräpreaktorn Fukushima som även den var byggd med gammal teknik.
Men mest fördjävligt är det för att hela icke-debatten och konsensus att kärnkraft är något dåligt gör att vi i framtiden, om vi nu lägger ned fler kärnkraft, kommer behöva göra oss beroende av att köpa rysk gas istället för att kunna sälja ren energi vidare. Överhuvudtaget är det irriterande att så lite resurser läggs på områden där vi i Sverige faktiskt har väldigt duktigt folk som skulle kunna göra väldigt mycket bra och istället lägger högvis med pengar på samhällsdestruktiva saker som massinvandring osv.
Visst är det det... men djävliga saker har hänt förr...

jag har släktforskat och på så sätt fått en liten inblick i det samhälle som mina (våra?) förfäder levde i, och det var inte roligt jämfört med dagens...Fjollträskarna/stockholmarna/kungamakten slog t.ex. ner dalaupproret 1743 med kraft...
http://www.ukforsk.se/dalkh.htm
och officiell historieskrivning förskönar ännu idag den händelsen, t.ex.....hur som helst, att kunna läsa och skriva innebär ju inte att alla läser samma saker, alla går inte i samma skolor, alla tänker följaktligen inte på samma sätt...intresset för naturvetenskaperna i grundskolan/gymnasiet verkar heller inte vara så stort bland dagens elever, vilka hellre vill bli dataprogrammerare/syssla med data/ eller mode/bli läkare?, vilket kanske avspeglar situationen hos föräldrarna?
Själv har jag varit emot kärnkraft p.g.a. avfallsgenererandet ända tills jag läste Tom Blees bok, så jag kan i viss mån förstå miljöpartisterna, men i.o.m. invandringen o.s.v. så är de förhoppningsvis på väg ur regeringsmakten i.o.m. valet i mars... att få alla Sverigedemokrater att verka för att Electraverket byggs är dock knepigare, eftersom den mesta energin verkar gå åt att debattera med islamister och solidariska socialdemokrater vilka verkar vilja ha vindkraft och inte bryr sig så mycket mer...mot dumheten kämpar gudarna förgäves sägs det, så hur kärnkraftsfrågan skall lösas och byggandet av Electraverket skall komma till stånd har jag ännu ingen annan tanke på än att SD's väljare får utbilda sig även i den som de tydligen gjort ang. koranen...