Citat:
Ursprungligen postat av kaizen
1
i alla fall så går det inte neka att det är stor skillnad på säkerheten i dagens anläggningar och i dom för 20 år sedan. men oavsett så finns det risker, det handlar alltid om en mänsklig faktor och det är vid byggandet av kärnkraftvärken också, inte bara driften.
2
och gällande terrorism så är det inte riktigt så att det bara är ytterligare en byggnad att spränga upp, det är ett jävligt tacksamt mål att ge sig på då skadorna kan bli katastrofala. sen kan man ju diskutera om det är värt att ha med i beräkningarna, men vem vet hur sverige ser ut om 20 år.
3
och gällande avfall så finns det en stor chans att vi kommer hitta en lösning på problemet inom 100 000 år. men det är också väldigt naivt att tro att sig sia in i framtiden på det sättet. typiskt ignorant kortsiktigt högertänk med andra ord.
1:
Mänsklig faktor? Att människor gör misstag är en självklarhet, men det är knappast så att det behöver bli några större konsekvenser även vid större misstag då det finns ett stort antal separata säkerhetssystem i våra KKV.
För övrigt så är det pinsamt att använda den mänskliga faktorn som argument, det är så generellt att det skulle kunna fungera mot vad som helst, knappast ett argument som är specifikt eller relevant.
Och nej, den mänskliga faktorn har ingenting med det som hände i Tjernobyl att göra.
(Sedan vill jag bara påpeka att jag inte har något minne av nya svenska reaktorer under de senaste 20 åren. Slutledningsvis så borde de vara samma reaktorer nu som då.)
2:
Katastrofala konsekvenser? Ett tacksamt mål?
Det är, om du undgått denna information, väldigt hög säkerhet på våra KKV. Att "spränga" dessa skulle kräva stora resurser, t.ex. missiler. Så att kalla det ett tacksamt mål måste väl ändå vara att överdriva...
Dessutom, våra KKV ligger inte direkt centralt, vilket drastiskt minimerar ev. konsekvenser. Då är jag ganska övertygad att det är mer tacksamt att begå terrordåd i storstäder där det finns mycket folk.
Sedan att skadorna skulle bli så katastrofala som du får det att låta har jag svårt att tänka mig, framförallt inte om vi byter ut de äldre reaktorerna mot än ännu säkrare generation.
Du får gärna beskriva denna katastrof mer ingående, t.ex. förklara vilka faror du ser som allvarligast.
3:
100.000 år? Du är medveten om att det redan finns tekniker för att minska halveringstiden avsevärt förmodar jag... För inte kan du väl slänga in dig i en diskussion som denna utan någon som helst kunskap?
Dessutom är jag själv redan nöjd med "begrava skiten i berget"-planen, även om jag självklart välkomnar alternativ. För trots allt har jag inga planer på att bosätta mig i urberget.