2022-03-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Sossarnas sista argument mot kärnkraft, att industrin och företagen inte är intresserad faller nu sönder med flera företag som har konkreta planer för att bygga SMR i Sverige om bara politikerna ändrar lagen. Frågan är vad sossarnas nästa argument blir, för det ligger för mycket prestige i kärnkraftsfrågan för att S ska svänga.

Förhoppningsvis blir planerna för kärnkraft i Sverige så pass konkreta att SD, M och KD kan lova att kärnkraft kommer börja byggas i Sverige redan under nästa mandatperiod om de vinner valet. Då kommer S få det jobbigt att försöka förklara varför staten ska lägga 200 miljarder på att förbereda för havsbaserad vindkraft (och skicka räkningen vidare till elkunderna via nätavgifterna) som dessutom tar minsta lika lång tid som SMR att komma på plats.
Att det byggs nya kärnkraftverk i elområde 3 ch 4 är helt ok för mig, särskilt i elområde 4.
Men att några politiker eller partier kan lova att privata företag ska bygga blir ju bara nonsens.
Citera
2022-03-19, 09:18
Medlem
Reimers avatar
Som väntat börjar de vakna upp där nere i Europa, Belgien skjuter upp sin avveckling av kärnkraften med tio år, förmodligen kommer den tiden att förlängas, allt hänger på hur den geopolitiska krisen utvecklas.

Citat:
Belgien skjuter på planerna att skrota kärnenergi med tio år, till 2035, då Rysslands krig i Ukraina har orsakat skenande energipriser.

”Den federala regeringen har beslutat att vidta nödvändiga åtgärder för att förlänga livslängden på två kärnreaktorer med tio år”, säger premiärminister Alexander De Croo i ett uttalande.

”Denna förlängning kommer att stärka vårt lands oberoende av fossila bränslen i en turbulent geopolitisk miljö”, tillägger han.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/belgien-skjuter-upp-avveckling.ZHOmsGWfv
Citera
2022-03-20, 13:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Säger idioten som postat fler än 100 nonsensinlägg vars sanningshalt aldrig överstigit 0% sedan 1:a mars.....

Du och Farmanbar är helt likställda när det gäller renons på kunskap, så det är inte förvånande att den ene idioten tycker att den andre framför relevanta saker.
Ja svamliga personangrepp det kan LaurentiusLucidor. Något annat verkar han inte kunna.

Citat:
Nej, det är det inte. Något man tycker du som forumets största besserwisser borde ha koll på.
2009 tog Reinfeldt bort hindret för att bygga nya kärnkraftverk.
Var är hindret?
Du klarar inte ens av att redogöra för det.
Citera
2022-03-20, 13:33
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja svamliga personangrepp det kan LaurentiusLucidor. Något annat verkar han inte kunna.

Du är ökänd för ditt meningslösa spammande.
36 inlägg sedan igår. Tror du möjligen att du får mer rätt i vad du svamlar om ju mer skit du postar?

Citat:
2009 tog Reinfeldt bort hindret för att bygga nya kärnkraftverk.
Var är hindret?
Du klarar inte ens av att redogöra för det.

Varför skulle jag inte kunna det?

Hindret är att bolaget som vill starta nytt måste äga både tomten tillika reaktorn (aktiv eller avställd) vilket gör det orimligt dyrt att starta nytt eftersom bolaget måste ta med kostnader för avveckling/skrotning i kalkylen.
Citera
2022-03-20, 13:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Lite dagsnotering.

Elpris i Sverige 11.79 öre

I Tyskland, Danmark och Holland -19 öre. Man får alltså betalt för att köpa el där.

I kärnkraftsfrankrike är det 196 öre. Blir dyrare el med kärnkraft som alla vet. I kärnkraftsfrankrike brukar man importera allt vad som går från Tyskland.

Blåser inte alls så mycket i Tyskland. Vindkraften är på 19% utnyttjande.
Desto mer sol el dock. Ca 45% utnyttjande. Blir en hel del då. Är väldigt lite naturgas som bränns nu. Mer naturgas i Frankrike.
Citera
2022-03-20, 13:55
Medlem
Citat:
Blir dyrare el med kärnkraft som alla vet.

Ditt påstående är minst sagt märkligt med tanke på att kärnkraften i skrivande stund levererar 6980 MW (42.3% av totalen) medan vindsnurrorna står för 2299 MW (13.9% av totalen).

Ditt påstående angående dyr kärnkraft är därmed draget ur din, vid det här laget ganska tilltagna häck.

Får du betalt av vindlobbyn för att sprida deras propaganda?
Citera
2022-03-20, 14:31
Medlem
Citat:
Lite dagsnotering.

Elpris i Sverige 11.79 öre

I Tyskland, Danmark och Holland -19 öre. Man får alltså betalt för att köpa el där.

I kärnkraftsfrankrike är det 196 öre. Blir dyrare el med kärnkraft som alla vet. I kärnkraftsfrankrike brukar man importera allt vad som går från Tyskland.

Blåser inte alls så mycket i Tyskland. Vindkraften är på 19% utnyttjande.
Desto mer sol el dock. Ca 45% utnyttjande. Blir en hel del då. Är väldigt lite naturgas som bränns nu. Mer naturgas i Frankrike.
Nord Stream 1 ser ut att leverera samma volym gas stabilt till Tyskland. Däremot verkar bla TurkStream ha minskat ordentligt.
Citera
2022-03-21, 11:21
Medlem
Upp till bevis för NIMBY-minister/charlatanen Farmanbar & Co:

Citat:
Så nära är Sverige ny kärnkraft – ödesval för svensk industri

Regeringen har krävt besked från marknaden att presentera konkreta planer på kärnkraftverk. Nu närmar sig den punkten snabbt, visar TN:s genomgång. Både Fortum och Vattenfall ligger i startgroparna och en helt ny aktör lovar en reaktor redan 2029.

Stängningen av kärnkraftsreaktorer har lett till en högljudd debatt. Kärnkraftsförespråkare menar att flera politiska beslut har banat väg för att företag som Vattenfall inte har sett lönsamhet i reaktorerna medan motståndarna, som Miljöpartiet, menar att det inte är sant. Det är helt enkelt inte lönsamt att driva reaktorer längre. Punkt slut.

Nu rasar kriget i Ukraina och beroendet av rysk olja och gas har på nytt fått diskussionen att ta fart. Det gäller att trygga europeisk och svensk energiförsörjning.

De traditionella kärnkraftverken har en framtid, det går rentav att starta om reaktorer på kort sikt, menar till exempel Strålsäkerhetsmyndigheten. Till SvD säger myndigheten att det går att stifta en snabblag som tillåter en återstart, på samma sätt som en lag som tillät Cementa att fortsätta bryta kalksten på Gotland.

---

Kärnfull Nexts affärsidé är inte att driva och äga reaktorer, utan bolaget håller i allt det tråkiga förarbetet som handlar om planering, finansiering, hantering av tillstånd och byggandet. Sedan tar kunden över drift och ägande, det kan vara ett industriföretag, ett kluster av företag, Vattenfall eller en kommun.

– Jag får förstås inte säga vilka kunderna är, men vi har tre skarpa projekt redan nu, varav ett omfattar två reaktorer. De fyra reaktorerna kan tillsammans producera 1,2 GW, vilket kan jämföras med den finska superreaktorns 1,6 GW. Vi har ytterligare två projekt som är på väg att utkristalliseras, säger John Ahlberg som tillsammans med Christian Sjölander är grundare av Kärnfull.

---

– Södra Sverige har ett skriande behov av planerbar elproduktion, det handlar inte bara om att tillföra ny produktion, utan också om att låsa upp transmissionsmöjligheterna mellan södra och norra Sverige, säger han.

Vad det rör sig om är att det är svårt att upprätthålla balansen i nätet utan kärnkraft. Det gör att transmissionskapaciteten mellan södra och norra Sverige blir lidande. Det går alltså inte att förse de elprisplågade kunderna i södra Sverige med el från norr där elen produceras (främst vattenkraft).

– Det är klart, om Svenska kraftnät skulle säga att ni kan placera en småskalig reaktor här, här och här, så kan vi vara med och skapa stabilitet i Sverige, det är verkligen ett intressant case för södra Sverige, säger Ahlberg.

Fortum: Vindkraft räcker inte
Medan Svenska kraftnät ansvarar för ledningssystemet är det bolag som Fortum och Vattenfall som producerar elen. Fortum delar uppfattningen att det behövs produceras mer el i södra delarna av landet. Mats Persson, chef för elhandel på Fortum, säger till TN att han vill se en diskussion bland politikerna om möjligheterna att investera i ny kärnkraft.

– Det svenska elsystemet behöver annan elproduktion än vindkraft för att få rätt balans och då är kärnkraften intressant, säger han.

Mats Persson menar att det är viktigt att Sverige inte låser fast sig vid vindkraften som energikälla. Elsystemet ska nämligen inte enbart klara dagens krav utan också framtidens utmaningar där elförbrukningen väntas öka rejält när den svenska industrin ställer om till grön produktion.

– Om man ska klara utmaningen med elektrifieringen på lång sikt så har jag väldigt svårt att se att man klarar det med bara vindkraft. Sverige behöver planerbar produktion också, säger Mats Persson.

https://www.tn.se/naringsliv/sa-nara-ar-sverige-ny-karnkraft-odesval-for-svensk-industri/
Citera
2022-04-06, 14:11
Medlem
Citat:

https://www.tn.se/naringsliv/sa-nara-ar-sverige-ny-karnkraft-odesval-for-svensk-industri/

Mig veterligen har han fortfarande inte kommenterat det faktum att det finns privata aktörer som vill bygga kärnkraft. Hans lösning är att låtsas som att de inte existerar (ingen är förvånad). Han har väl fullt upp med att försöka ljuga ihop nya siffror om vindkraftens förträfflighet.
Citera
2022-04-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonkeyKotte
Mig veterligen har han fortfarande inte kommenterat det faktum att det finns privata aktörer som vill bygga kärnkraft. Hans lösning är att låtsas som att de inte existerar (ingen är förvånad). Han har väl fullt upp med att försöka ljuga ihop nya siffror om vindkraftens förträfflighet.

Jag skrattade idag när nyheterna presenterade bilder från övre Norrland när Strandhällskans förslag basunerades ut angående att idrottsplatser, simhallar eller utbyggda samlingslokaler ska utgöra de "glaspärlor" som ska få glesbyggdsborna att acceptera ännu fler vindsnurror i närområdet, vilket innebär sjunkande fastighetspriser samt försämrad hälsa.

Jag funderade i mitt stilla sinne på varför det inte visades bilder från Farmanbar/Anderssons Nacka eller Strandhälls Värmdö? Behöver man möjligen ingen skattesubventionerad samlingslokal där den lokala NIMBY-klubben (med pajasen Farmanbar som ordförande) kan samlas?
Citera
2022-04-06, 20:38
Medlem
Citat:
Jag skrattade idag när nyheterna presenterade bilder från övre Norrland när Strandhällskans förslag basunerades ut angående att idrottsplatser, simhallar eller utbyggda samlingslokaler ska utgöra de "glaspärlor" som ska få glesbyggdsborna att acceptera ännu fler vindsnurror i närområdet, vilket innebär sjunkande fastighetspriser samt försämrad hälsa.

Jag funderade i mitt stilla sinne på varför det inte visades bilder från Farmanbar/Anderssons Nacka eller Strandhälls Värmdö? Behöver man möjligen ingen skattesubventionerad samlingslokal där den lokala NIMBY-klubben (med pajasen Farmanbar som ordförande) kan samlas?

Jag är helt för att man placerar vindkraftverk vid samtliga tomter tillhörande de politiker som så starkt propagerar för vindkraft. Kan faktiskt tänka mig att investera rätt stora pengar i detta.

Om det kan få iallafall några av idioterna att tänka om så skulle det kunna vara en av de största klimatnyttorna på decennier.
Citera
2022-04-06, 20:52
Medlem
Citat:

Små modulära reaktorer har jag tyckt vara intressant ganska länge.
Och läser man artikeln så verkar det som att om det blir av så kommer de första byggas där de inte kommer kopplas upp på det (allmänna) nätet. Vilket låter mycket bra i mina öron.
Privata marknadskrafter som vågar prova och testa sig fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in