2014-12-18, 19:53
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Donut
Hej! Just tillbaka från USA.

Där kunde man köpa cirkus 1000 tändstickor i ett paket för 2 $!

Iallafall så var det sådana här matchbooks. Eller papptändstickor. Går dessa att köpa i Sverige? Isåfall var?

Du kan säkert köpa det på någon slags profilreklam site. Priset lär dock vara helt annorlunda.
Citera
2014-12-20, 16:02
Medlem
Någon som vet vart man kan få tag på pappersrör med IV dia 15mm och uppåt, 2mm tjocka väggar och iallafall 100mm i längd? Hade något rör kvar från en tårta men kommer inte ihåg namnet på den, men det är liknande rör som tårtorna består av jag är ute efter.
Rören ska användas till olika sorters raketer.

Mvh Rixius
Senast redigerad av Rixius 2014-12-20 kl. 16:04.
Citera
2014-12-20, 16:45
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixius
Någon som vet vart man kan få tag på pappersrör med IV dia 15mm och uppåt, 2mm tjocka väggar och iallafall 100mm i längd? Hade något rör kvar från en tårta men kommer inte ihåg namnet på den, men det är liknande rör som tårtorna består av jag är ute efter.
Rören ska användas till olika sorters raketer.

Mvh Rixius

Som med nästan allt går det att köpa papprör av rätt sort på ebay.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=cardboard+tube+rocket

Annars är praxis att rulla egna rör. Till just BP-raketer vill man använda ganska ordentliga och stabila rör så att de inte går sönder under rammning, det är tvek på om "tårtrör" räcker, eller om de spricker?

Har du en rörhållare under rammning eller gör SSraketer genom smältning/Rcandy går det att använda något mesigare rör, då klarar du dig nog med sådana där som finns i matvarubutiken när fruktpåsarna är slut. Ett typiskt sådant ligger på 25mm * 3mm * 220mm

Om det är till raketer, gör du bäst i att använda rör som passar dina verktyg ^^, är rammer/spindle avsedd för 20mm så är det 20mmrör du skall ha.
Senast redigerad av Allanthya 2014-12-20 kl. 16:48. Anledning: Stavfel
Citera
2014-12-20, 22:58
Medlem
Är ju väldigt sent ute så hinner inte få hem dom innan nyår om jag beställer från ebay, finns det någon i sverige som säljer liknande? http://www.ebay.com/itm/25-CARDBOARD-PAPER-PYRO-TUBES-3-4-X-3-1-2-/121514322494?pt=UK_Crafts_CraftingPaper_EH&hash=it em1c4ad16a3e
Citera
2014-12-20, 23:33
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Är ju väldigt sent ute så hinner inte få hem dom innan nyår om jag beställer från ebay, finns det någon i sverige som säljer liknande? http://www.ebay.com/itm/25-CARDBOARD-PAPER-PYRO-TUBES-3-4-X-3-1-2-/121514322494?pt=UK_Crafts_CraftingPaper_EH&hash=it em1c4ad16a3e

Från UK brukar gå ganska fort? Du borde hinna få dem från oliver brown? Visserligen inte många arbetsdagar kvar =/.

Det finns spirallindade på SK. http://pyroshop.org/group.asp?group=7
Citera
2014-12-21, 21:43
Medlem
Märkte att Biltema har pv-rör 20mm på 2 meter för 14 kronor. Verkar vara något, fast det är väl inte kanon att sprida ut plast över åkrar och fält
Citera
2014-12-22, 06:06
Medlem
Citat:
fast det är väl inte kanon att sprida ut plast över åkrar och fält

Inte över kroppen/i ansiktet heller.
Citera
2014-12-22, 11:05
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Märkte att Biltema har pv-rör 20mm på 2 meter för 14 kronor. Verkar vara något, fast det är väl inte kanon att sprida ut plast över åkrar och fält

Hegge har rätt, CATO på en sådana kan bli farligt splitter.
Citera
2014-12-30, 00:22
Medlem
Sömlösa stålrör utan att behöva köpa hela längder, någon som vet?
Citera
2014-12-30, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hegge365

Tror jag såg några dimensioner på bauhaus..
Citera
2014-12-30, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hegge365

Ska dem vara kalldragna eller rostfria? Det finns en hel del alternativ om du vill beställa. Någon butik ver jag inte. Kollat med rinkeby rör ?
Citera
2014-12-31, 01:28
Medlem
pennoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pennok
Okej så alltså så länge man har F-skatt sedel så är det grönt. men antar att man måste fylla i diverse formulär. Tex vad det skall användas till hur mycket som kommer gå åt mm.

tidigare skrivit av Allanthya

Citat:
Hej Pennok,

Japp rätt tråd.

Jag förstår inte varför du antar att det är en massa formulär och byrokrati inblandat? Som jag har förstått det gäller de nya reglerna privatpersoner, övriga är befriade från att omfattas av reglerna, och det bör således vara precis som tidigare.

I det inledande skedet finns det ingen färdig blankett, utan ansökan om tillstånd görs genom en fritt formulerad ansökan. Av ansökan ska följande uppgifter framgå:

– den sökandes namn och personbeteckning
– adress, telefonnummer och eventuell e-postadress
– namn och halt av den prekursor som ansökan gäller
– mängd som ansökan gäller
– prekursorns användningsändamål
– adress/plats där prekursorn förvaras om förvaringen inte sker på den hemadress som sökanden angett
– adress/plats där prekursorn används om det inte är på samma adress som sökanden angett
– sökandens underskrift
– eventuella bilagor/intyg, t.ex. över hobbyverksamhet.

Tillstånd som beviljas skickas hem till sökanden per post. Tillståndet är avgiftsbelagt och beviljas för högst tre år i sänder. Tillståndet kommer i början att kosta 30 eur

källa https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/010599D0EA3B70F1C2257D470040891C?opendocument
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in