Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Jag är osäker på vilken minsta mängd som behövs för ett förlopp som liknar detonation men termit baserad på CuO/Al tillhör de våldsammaste och snabbaste termiterna och duger bra som flash om man har tillräckligt små partiklar.
Om jag inte missuppfattat något, så behöver man för att kunna detonera tröga sekundärsprängämnen som ANFO, TNT, etc. en sprängkapsel där sprängämnet detonerar i ordets rätta bemärkelse.
Jag är ingen expert på det här med detonationer. Men såvitt jag förstått är en detonation ett mycket snabbt förlopp där reaktionen fortplantar sig genom en chockvåg. För att detta skall kunna ske måste reaktanterna antingen vara blandade på molekylär nivå, eller så måste någon av reaktanterna i sig kunna sönderfalla exotermiskt.
En reaktion där partiklarna av både oxidationsmedel och bränsle först måste sönderfalla endotermiskt, eller förgasas, och syret och de brännbara gaserna sedan blandas genom diffussion, innan de kan reagera, blir för långsam för att en chockvåg skall kunna bibehållas.
Enligt en studie av Arno Hahma detonerar till exempel vanligt standardflash inte. Detta är inte heller förvånande då kaliumperklorats sönderfall endast är mycket svagt exotermiskt. Kopparoxids sönderfall är såvitt jag vet starkt endotermiskt, och därmed är det knappast troligt att CuO/Al kan komma ens i närheten av en reglelrätt detonation.
Två andra vanliga pyrotekniska oxidatorer kan dock sönderfalla exotermiskt, och blandningar innehållande dessa bör därmed kunna detonera, i alla fall om de initieras med sprängkapsel. Och under vissa förhållanden kan nog vissa av dessa blandningar gå från deflagration till detonation.
Mvh,
Kaj