2007-02-24, 13:28
Medlem
wääuus avatar
Jag ska inte göra droger, tänkte bara att det kunde vara intressant att tillverka just ättiksyraanhydrid då det verkar vara en intressant kemikalie. Som med allt annat jag tillverkar så blir det ändå alltid för lite för att det ska kunna vara användbart till någonting
Citera
2007-02-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
CuO/Al bör vara alldeles för långsamt för tändhattar, Mg är jag däremot mindre säker på.
Jag är osäker på vilken minsta mängd som behövs för ett förlopp som liknar detonation men termit baserad på CuO/Al tillhör de våldsammaste och snabbaste termiterna och duger bra som flash om man har tillräckligt små partiklar.
Citera
2007-02-24, 13:45
Medlem
Naturvetarens avatar
Ja, men jag tror ändå inte att du får ut tillräckligt hög effekt för att kunna göra tändhattar, iaf inte med Al som redmedel.
Citera
2007-02-24, 18:24
Medlem
very dangerouss avatar
oxidrött

Tja, när jag var i färgafären hittta jag oxidrött!
är det samma som järnIIIoxid i så fall duger det till termit
Citera
2007-02-24, 18:31
Medlem
Naturvetarens avatar
Det gar du ju redan frågat i en annan tråd I vilket fall ska det inte vara några problem.
Citera
2007-02-24, 19:38
Medlem
Jomazis avatar
Undrar om man kan kyla ned tennet för att därigenom omvandla det till en annan allotrop (tennpest) och därigen få ett fint pulver som bör reagera snabbare?
Citera
2007-02-24, 19:43
Medlem
Naturvetarens avatar
Ska du kyla det kraftigt och mala det sedan då eller? Blir tenn mycket sprödare när det är kallt? I alla fall måste man göra något mer med det än att bara kyla det, det splittras inte bara för att det blir kallt.
Citera
2007-02-24, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Jag är osäker på vilken minsta mängd som behövs för ett förlopp som liknar detonation men termit baserad på CuO/Al tillhör de våldsammaste och snabbaste termiterna och duger bra som flash om man har tillräckligt små partiklar.

Om jag inte missuppfattat något, så behöver man för att kunna detonera tröga sekundärsprängämnen som ANFO, TNT, etc. en sprängkapsel där sprängämnet detonerar i ordets rätta bemärkelse.

Jag är ingen expert på det här med detonationer. Men såvitt jag förstått är en detonation ett mycket snabbt förlopp där reaktionen fortplantar sig genom en chockvåg. För att detta skall kunna ske måste reaktanterna antingen vara blandade på molekylär nivå, eller så måste någon av reaktanterna i sig kunna sönderfalla exotermiskt.

En reaktion där partiklarna av både oxidationsmedel och bränsle först måste sönderfalla endotermiskt, eller förgasas, och syret och de brännbara gaserna sedan blandas genom diffussion, innan de kan reagera, blir för långsam för att en chockvåg skall kunna bibehållas.

Enligt en studie av Arno Hahma detonerar till exempel vanligt standardflash inte. Detta är inte heller förvånande då kaliumperklorats sönderfall endast är mycket svagt exotermiskt. Kopparoxids sönderfall är såvitt jag vet starkt endotermiskt, och därmed är det knappast troligt att CuO/Al kan komma ens i närheten av en reglelrätt detonation.

Två andra vanliga pyrotekniska oxidatorer kan dock sönderfalla exotermiskt, och blandningar innehållande dessa bör därmed kunna detonera, i alla fall om de initieras med sprängkapsel. Och under vissa förhållanden kan nog vissa av dessa blandningar gå från deflagration till detonation.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-02-24, 20:47
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Enligt en studie av Arno Hahma detonerar till exempel vanligt standardflash inte.
Att BLP inte detonerar under vanliga förhållanden är allmänt känt men under mer extrema förhållanden med mycket intima mixar bör det vara mjligt att få det att gå till DDT. Allt som behövs är tryck och temp. Under vilka omständigheter är studien genomförd?

Citat:
Kopparoxids sönderfall är såvitt jag vet starkt endotermiskt, och därmed är det knappast troligt att CuO/Al kan komma ens i närheten av en reglelrätt detonation.
Det tror jag också kan bli svårt men i fallet med Mg börjar det bli mer intressant. NH4NO3 i mix med Mg går som sagt ganska lätt att detonera så det är knappast omöjligt att få mer vanliga pyrotekniska mixar till DDT. Det det hänger på är som du säger delta-H (som för regelrätta tändhattar är så låg att det inte behövs restproduktsreaktanter för att underhålla och öka effekten) för oxmedlets sönderfall (vilket jag inte har för CuO).
Citera
2007-02-24, 21:12
Medlem
Citat:
Att BLP inte detonerar under vanliga förhållanden är allmänt känt men under mer extrema förhållanden med mycket intima mixar bör det vara mjligt att få det att gå till DDT. Allt som behövs är tryck och temp. Under vilka omständigheter är studien genomförd?

Har inte artikeln där studien beskrivs tillgänglig just nu, men såvitt jag minns rörde det sig om BLP inneslutet i aluminiumrör initierat med sprängkapsel. Oavsett tryck och temperatur tror jag inte att en heterogen blandning kan detonera om inte någon av komponenterna i sig vid sitt sönderfall kan avge tillräckligt mycket energi för att fortplanta chockvågen. Men som sagt, det här är inte riktigt mitt område.

Citat:
Det tror jag också kan bli svårt men i fallet med Mg börjar det bli mer intressant. NH4NO3 i mix med Mg går som sagt ganska lätt att detonera så det är knappast omöjligt att få mer vanliga pyrotekniska mixar till DDT. Det det hänger på är som du säger delta-H (som för regelrätta tändhattar är så låg att det inte behövs restproduktsreaktanter för att underhålla och öka effekten, tyvärr medför detta som bekant känslighet hos ämnena i fråga) för oxmedlets sönderfall (vilket jag inte har för CuO).

Att det fungerar med ammoniumnitrat beror ju just på att ammoniumnitrat i sig sönderfaller exotermiskt.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-02-24, 21:17
Medlem
Citat:
... Under vilka omständigheter är studien genomförd?..
Arno fyllde långsmala rektangulära behållare av någon sorts genomskinlig plast (polykarbonat?), initierade flashet med en riktigt tändhatt och tog på något sätt bilder av reaktionszones fortplantning (röntgenblixt?) för att kunna mäta reaktionshastigheten. (Eller var det så att han mätte reaktionshastigheten på konventionellt sätt med givare på olika avstånd i behållaren? Kommer du ihåg Kaj?)

Slutsatsen var att reaktionshastighetn inte överskred ljudhastigheten i hans flash. Jag kommer dock inte ihåg om laddningarna kompakterades eller om pulvret låg relativt löst?

Edit: Hmmm, jag kanske mins fel vad det gäller behållare av polykarbonat. Får kolla på måndag!
Citera
2007-02-24, 21:21
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Att det fungerar med ammoniumnitrat beror ju just på att ammoniumnitrat i sig sönderfaller exotermiskt.
Det har jag ju skrivt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in