Citat:
Ursprungligen postat av
Erikna
Hej allihopa!
Nu har jag en kloratcell igång och tänkte blanda något raketbränsle med 70% natriumklorat och
30% socker. Säkerhetsrisker? Kan man mortla det (har ej kulkvarn)? Hur stötkänsligt?
Jag är ganska ny och har tidigare sysslat med SS
För det första, bra att du frågar istället för att bara prova att mortla detta, det kan mycket väl ha räddat dig från en allvarlig bränn/sprängskada! På riktigt.
I grunden finns dock en problematik som består i att du handhar material som du inte har tillräcklig kunskap om.
För säkerhetsrisker så rekommenderas att läsa in sig ordentligt (!) på varje (!) kemikalie och kombinationer av dessa som blir aktuella att använda. Det finns för många aspekter att tänka på för att bara nämna ytligt här.
Ska dock ge några snabba kommentarer:
Shimizu anger i FAST att kaliumklorat och sackaros (vanligt socker) tänder vid 205 grader celsius, vilket är en i sammanhanget
mycket låg antändningstemperatur, i samma härad som när svavel används som bränsle. Kaliumklorat och svavel går under rätt förutsättningar att
detonera med en tigerrakets knallsats...
Detta medför att risken för vådatändning är hög via alla tänkbara former av initiering. Att göra s.k. rocket candy med detta skulle med 99% sannolikhet skapa totalt kaos var du än gör det - för skiten skulle explodera.
För att få en raket att inte genomgå s.k. cato så måste bränslet konsolideras ordentligt, antingen genom att ramma eller pressa det. Ditt "raketbränsle" är nog bland det absolut sista som jag skulle få för mig att utsätta för den behandlingen. Sammantaget så har den föreslagna satsen precis alla egenskaper som man inte vill att ett raketbränsle ska ha.
Ta mina ord på rätt sätt - vill dig bara väl! Klorater och somliga reaktiva bränslen kan vara skojiga att leka med, men man måste veta vad man pysslar med, annars går det som wireless sa, inte bra.
Mvh