2014-12-31, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hegge365
Sömlösa stålrör utan att behöva köpa hela längder, någon som vet?

Det löste sig genom en vän
Citera
2015-01-03, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Trist... Du är en månad för sent ute.

Allt går, men....

Du får pröva lyckan med säljare utanför EU. Kineserna är säkert villiga att skeppa vart som helst i världen, och skiter glatt i regelverken. Problemet är att EU sedan 15 dagar helt förbjudit försäljningen av alla vanliga klorater och perklorater. 2016 någon gång blir man tydligen terroriststämplad bara för att man befattar sig med skiten.
B!

Har förbjudet upphävts? hittade en svensk återförsäljare av kaliumklorat! ska nog lägga en beställning snart
Citera
2015-01-03, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dsson
Har förbjudet upphävts? hittade en svensk återförsäljare av kaliumklorat! ska nog lägga en beställning snart

Alla bryr sig ju inte heller, om du nu inte har missförstått.
Citera
2015-01-03, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dsson
Har förbjudet upphävts?
Nä. 2016 blir även innehavet olagligt. Terroriststämplat.
B!
Citera
2015-01-04, 06:42
Medlem
Läste runt lite på PGs hemsida och såg något jag inte tänkt på tidigare.

Är inte hans um/mesh lite galet? 63um är väl ändå 230mesh? 45um/354mesh?
Citera
2015-01-06, 23:46
Medlem
pennoks avatar
har mailat lite företag och frågat om försäljning av kaliumperklorat

Citat:
>för att få beställa kaliumperklorat vad krävs då?

I dagsläget ett företag med en adekvat verksamhetsbeskrivning.

> måste jag redovisa vad jag skall använda perkloratet till

Nej.

> beställa kaliumperklorat via vilken firma som helst?

Nej (enligt MSB). Lagret har satt en advokat på att reda ut om det finns en
bättre möjlighet än i dagsläget och svar kan väntas i februari då alla
kunder får besked samtidigt.

> Måste jag utbilda mig till pyrotekniker och skaffa speciella tillstånd

Nej.

Citat:
Anledningen till att jag valt att sluta sälja kaliumperklorat helt och hållet är kort och gott för att ha ryggen fri. Det är lagligt att sälja till sk. ekonomiska aktörer, men som jag uppfattat det måste jag som säljare bedöma varje köpare utifrån dess företagsverksamhet. Det blir alltså en bedömningsfråga om kunden bör få köpa eller inte, vilket inte är idealt, speciellt inte för en enskild firma som den jag driver, där det mestadels drivs som en "hobby". Det känns onödigt för mig att ta sådana risker även om det är tråkigt för mig och hobbyister i Sverige att utbudet minskar.

personligen tror jag det kommer uppstå kryphål för de som verkligen vill ha tag på kemikalien (som är sååå extremt farlig) kommer säkerligen i framtiden gå att kringgå förbudet till viss mån.

skit tråkigt att det har införts. Men kanske för något gott med sig i slutändan. Bara spekulationer från min sida. Men de riktigt intresserade pyroteknikerna de riktiga eldsjälarna kommer säkert att kunna ta sig igenom dessa kryphål och skaffa sig sin kemikalie som behövs till sin hobby. "Det är iaf vad jag hoppas" medans karl ljung 14 år kanske får det lite svårare att få tag på ingredienser till sin enorma flashbomb som han redan har ett perfekt järnrör med gängat lock och allt till. Nackdelen är väl att Kalle vänder sig till kanske desto farligare och instabilare blandningar än vad kaliumperklorat frambringar. vad sägs om några försök att få 20kg ANFO att smälla. Vore inte det coolt för Kalle och hans vänner?
Senast redigerad av pennok 2015-01-07 kl. 00:04.
Citera
2015-01-19, 01:55
Medlem
Någon som vet var man får tag på bisulfit i Sverige eller Europa?

Som rubriken lyder, Letar efter en butik som säljer bisulfit, helst vätske form.
Har googlat men hittar ingen butik här i Europa.
Kanske någon här på fb som vet? Skulle uppskattas.
Senast redigerad av AnonymPerson93 2015-01-19 kl. 02:21.
Citera
2015-01-22, 12:50
Medlem
Hej allihopa!

Nu har jag en kloratcell igång och tänkte blanda något raketbränsle med 70% natriumklorat och
30% socker. Säkerhetsrisker? Kan man mortla det (har ej kulkvarn)? Hur stötkänsligt?
Jag är ganska ny och har tidigare sysslat med SS
Citera
2015-01-22, 13:04
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikna
Hej allihopa!

Nu har jag en kloratcell igång och tänkte blanda något raketbränsle med 70% natriumklorat och
30% socker. Säkerhetsrisker? Kan man mortla det (har ej kulkvarn)? Hur stötkänsligt?

Natriumklorat blandat med socker är faktiskt väldigt känsligt. Förr såldes kloratet under namnet Klorex. Många har sprängt sönder sig med det. Jag skulle vilja påstå att om du häller det där i din kulkvarn så har du inte lång tid kvar att leva. Samma sak med morteln, fast då försvinner väl bara dina händer och syn och hörsel.

Edit: Är du säker på att du vet vad du sysslar med alls? Man brukar använda kaliumperklorat i raketbränslen.
Senast redigerad av WirelessGkit2 2015-01-22 kl. 13:07.
Citera
2015-01-22, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erikna
Hej allihopa!

För det första, bra att du frågar istället för att bara prova att mortla detta, det kan mycket väl ha räddat dig från en allvarlig bränn/sprängskada! På riktigt.

I grunden finns dock en problematik som består i att du handhar material som du inte har tillräcklig kunskap om.

För säkerhetsrisker så rekommenderas att läsa in sig ordentligt (!) på varje (!) kemikalie och kombinationer av dessa som blir aktuella att använda. Det finns för många aspekter att tänka på för att bara nämna ytligt här.

Ska dock ge några snabba kommentarer:

Shimizu anger i FAST att kaliumklorat och sackaros (vanligt socker) tänder vid 205 grader celsius, vilket är en i sammanhanget mycket låg antändningstemperatur, i samma härad som när svavel används som bränsle. Kaliumklorat och svavel går under rätt förutsättningar att detonera med en tigerrakets knallsats...

Detta medför att risken för vådatändning är hög via alla tänkbara former av initiering. Att göra s.k. rocket candy med detta skulle med 99% sannolikhet skapa totalt kaos var du än gör det - för skiten skulle explodera.

För att få en raket att inte genomgå s.k. cato så måste bränslet konsolideras ordentligt, antingen genom att ramma eller pressa det. Ditt "raketbränsle" är nog bland det absolut sista som jag skulle få för mig att utsätta för den behandlingen. Sammantaget så har den föreslagna satsen precis alla egenskaper som man inte vill att ett raketbränsle ska ha.

Ta mina ord på rätt sätt - vill dig bara väl! Klorater och somliga reaktiva bränslen kan vara skojiga att leka med, men man måste veta vad man pysslar med, annars går det som wireless sa, inte bra.

Mvh
Citera
2015-01-22, 18:01
Medlem
Lösningen här är så klart att han driver sin kloratcell ett steg längre, och plockar ut perklorat. Jag är inte så övertygad om att jag skulle vilja banka raketer av det i heller... (Faktum är att jag vet att jag inte vill det) Men det har gjorts raketer med perklorat förr. Pressning är naturligtvis ett krav.

Vad jag funderar på är varför man inte använder det mycket mer lättillgängliga KNO3 till raketerna... Natrium(per)klorat är om jag inte minns fel lite hygroskopiskt, och det är ju aldrig till ens fördel.
B!
Citera
2015-01-22, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Lösningen här är så klart att han driver sin kloratcell ett steg längre, och plockar ut perklorat. Jag är inte så övertygad om att jag skulle vilja banka raketer av det i heller... (Faktum är att jag vet att jag inte vill det) Men det har gjorts raketer med perklorat förr. Pressning är naturligtvis ett krav.

Vad jag funderar på är varför man inte använder det mycket mer lättillgängliga KNO3 till raketerna... Natrium(per)klorat är om jag inte minns fel lite hygroskopiskt, och det är ju aldrig till ens fördel.
B!

Det är fan så mycket mer kräm i klorat än i nitrat (utom ammoniumnitrat). Det är nog det enkla svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in