2015-02-12, 20:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är väl bara extrema kappseglingsbåtar typ Volvo ocean race som har uran i kölen. Vanliga fritidsbåtar har inte det utan bly eller i ovanliga fall järn.
Ingen aning... Har bara hört att det var vanligt förr. Nu tror jag inte man använder det.
Citera
2015-02-14, 14:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Ingen aning... Har bara hört att det var vanligt förr. Nu tror jag inte man använder det.
Jag skulle säga tvärt om att det är ett ganska sentida påfund för att få en köl med mindre våt yta=lägre vattenmotstånd tack vare den ännu högre densiteten hos uran kontra bly vilket är välkommet på extrema kappseglingsbåtar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Depleted_uranium#Sailboat_keel nämner båtklassen Pen Duick VI som hade uranköl i mitten av 70-talet.

I så fall kan man säga att bly har använts till kölar så länge segelbåtar haft tung köl, sedan kom något enstaka exemplar med uran och sedan blev det bly för hela slanten igen. (Lite andra material har använts med av kostnads- eller prestandaskäl men bly dominerar.)
Citera
2015-03-02, 12:15
Medlem
Var kan man skaffa blynitrat?
helst inte från ukraina

Är fullt medveten om blyförgiftning och dess konsekvenser
Senast redigerad av Erikna 2015-03-02 kl. 12:22.
Citera
2015-03-02, 18:17
Medlem
Var kan jag hitta dimetylglyoxim?
Citera
2015-03-20, 20:01
Medlem
Vartiftån får jag billigast möjliga Kno3? Från akvariehobby har jag köpt för 20 kr/250g
Redan det är bra, men finns det nåt groteskt billigt sätt, typ köpa 25kg säckar till bra pris? Har googlat men finner inget..
Tack så mycket!
Citera
2015-03-21, 22:13
Medlem
navyou14s avatar
Förut fanns krista k plus hos granngården, en 25kg säck som de sålde kno3 i, men det var väldigt dyrt att köpa det. Däremot Kan du kolla hos prisbutiken, de har iallafall 1kg kno3 för 80kr
Citera
2015-03-23, 14:34
Medlem
pennoks avatar
Har sökt och sköt men hittar inget vettigt. Jag letar efter isopropanol på 5L dunk till ett billigt pris.
Det billigaste stället jag hittar här i Sverige är Kjell &co 99kr/ L

Har mailat säkerligen 10-15 olika företag i polen och Tyskland, då det är väldigt billigt där. 60-80sek för 5l som billigast. Men problemet är att alla vägrar frakta det till Sverige. Dom skriver att köpa får jag gärna göra. Men får ordna med frakt själv.

Så finns det någon som vet nån försäljare eller återförsäljare här i Sverige som slår priset 99/l så vore jag evigt tacksam. Går åt stora mängder som rengöringsmedel till nanocoating

Ett krav är att den måste vara kemiskt ren. Iaf en renhet på Renhet 99,5%. Får inte lämna hinna efter avdunstning av någon kemikalie

Tacksam för svar
Citera
2015-03-24, 20:25
Medlem
navyou14s avatar
Kan man köpa KNO3 (INTE ICA SALPETER ELLER GRANNGÅRDEN) utan att beställla online, liksom finns det fortfarande någon affär eller butik som säljer det ungefär som granngården gjorde förut. Jag hörde att granngården hadde kaliumnitrat i 25kg säckar men man måste typ vara lantbrukare för att köpa det.

Jag tänker använda det för ett hobby projekt, ska bygga en raket basrad på kno3 och socker!

Finns det någon affär som fortfarande säljer kaliumnitrat elr?
Citera
2015-03-25, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av navyou14
Kan man köpa KNO3 (INTE ICA SALPETER ELLER GRANNGÅRDEN) utan att beställla online, liksom finns det fortfarande någon affär eller butik som säljer det ungefär som granngården gjorde förut. Jag hörde att granngården hadde kaliumnitrat i 25kg säckar men man måste typ vara lantbrukare för att köpa det.

Jag tänker använda det för ett hobby projekt, ska bygga en raket basrad på kno3 och socker!

Finns det någon affär som fortfarande säljer kaliumnitrat elr?

Det finns nog inte längre nej, vilket är stor ironi med tanke på att det inte ens är åldersgräns på att köpa. Å andra sidan är det då lagligt att beställa online, så du får välja bara.
Citera
2015-03-25, 19:27
Medlem
navyou14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det finns nog inte längre nej, vilket är stor ironi med tanke på att det inte ens är åldersgräns på att köpa. Å andra sidan är det då lagligt att beställa online, så du får välja bara.

Här om dan så hittade jag att man kan göra kaliumnitrat utav kaliumklorid och ammonium nitrat, det saltet som jag har innehåller 70% kalium o 30% natrium, men på webben så stod det att man behövde rent kaliumsalt. Kan man seperera Kaliumet från natriumet och få KCl?
Citera
2015-03-26, 09:45
Medlem
Man kan separera na och k genom att hälla på aceton och sedan hälla ner det i ett kaffefilter. Det vita i kaffefiltret är k.
Na är lösligt i aceton men inte k.
Citera
2015-03-26, 19:39
Medlem
pennoks avatar
Någon som vet vart det finns tillverkare av jonbytarmassa? Behöver komma i kontakt med en tillverkare. Man kan tro att det är lätt som en plätt att googla fram, men icke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in