Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Den enda rimliga slutsatsen är att det finns en del i DÖ som inte är offentlig. Löfven har gett ABK ett ben att tugga på. Och när det benet tuggas på så tjänar det även Löfven. På SD:s bekostnad.
Benet är invandringsfrågan. Det är en praktisk - inte ideologisk - realitet att invandringen, speciellt asylinvandringen, måste kraftigt reduceras under denna mandatperiod. Bostäderna är slut, den offentliga ekonomin kommer också att ta slut och t.o.m. 6-klövern förstår att folkets tålamod håller på att ta slut på ett tidigare ej skådat sätt.
Genom en blocköverskridande överenskommelse om att strypa invandringen genomför man det obehagliga som av praktiska skäl måste till, utan att förlora ansiktet, utan mediadrev, samtidigt som man vrider invandringsvapnet ur händerna på SD, och dessutom ges Alliansen i allmänhet, och Moderaterna i synnerhet, chansen att återerövra väljare.
Fram tills detta invandringsutspel kommer och sedan valet 2018, så gäller att budgeten avhandlas genom att man låtsas som om SD inte finns, utan att vi har två block, varav ett är i majoritet. En virtuell riksdag.
Jag utesluter inte heller att det finns delar av DÖ som det inte talats om offentligt. Vad är det egentligen Alliansen tjänar på det här? Jag tror dock inte att invandringsfrågan har diskuterats närmare. Jag kan såklart ha fel, men att MP skulle gå med på en minskning nu när de sitter i regeringen ser jag som uteslutet. Det hade kanske gått om Löfven ombildat regeringen och kastat ut MP, men med Maria Ferms partikamrater vid rodret kommer inga förändringar ske.
Skulle 7-k gemensamt gå ut och proklamera att invandringen måste minska framöver kommer media och vänsterflygeln få tokfnatt. Försöker man istället smussla fram minskningar i lönndom genom att siffertrixa på myndighetsnivå kommer det uppmärksammas av media och återigen kommer mobiliseringen av vänstermuppar vara ett faktum. Sjuklövern har målat in sig i ett hörn, och den som förlorar detta chickenrace med SD kommer bli utmobbad och bestraffad av de andra i racet.
Som jag har antytt tidigare har Alliansen nu satt allting på ett kort. Genom att släppa fram Löfven och erhållit en garanti om ömsesidighet efter nästa val hoppas Alliansen återigen på bli största block 2018 och därmed kunna styra Sverige igen. Detta spel bygger på en grundläggande förutsättning; nämligen att Alliansen förblir intakt efter nästa val och att samtliga partier klarar 4%-spärren. Om reaktionerna vi sett hittills på DÖ är en vägledning på vad som komma skall finns det ingenting som tyder på att den förutsättningen kommer uppfyllas, och därmed är Alliansens vågspel bland det mest korkade vi sett i svensk politik på mycket länge.
Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Lotta Gröning lamenterar i Expressen. Hon är visserligen inte någon skarpare hjärna men lyfter förjänstfullt in andra perspektiv i debatten. Hon oroar sig för ekonomisk utveckling, skolan och vårt eventuella tekniska försprång. Men inte invandringen, så långt tänker hon inte riktigt. Från avslutningen efter en lång harang om hur usel decemberuppgörelsen är politiskt:
http://bloggar.expressen.se/lottagro...elsen-pyttsan/
Det var bättre förr.