2014-12-18, 22:12
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenLomond
Jag tycker du har helt fel.

Judarna i Sverige gör bara utspel när deras traditioner (t.ex. omskärelse) hotas eller om det förekommer antisemitiska yttringar. [...]

Drevet i DN mot SD och Björn Söder är väl ett bra exempel. Igångsatt utav juden Peter Wolodarski i egenskap av chefredaktör på Bonnierägda (judar) DN. Här hetsar man invandrare, samer och judar m.fl., mot svenskar genom att hitta på lögnaktiga rubriker och så vidare. Inom blott några timmar har man även erhållt en kommentar ifrån ordförande för Svenska kommittén mot antisemitism, juden Willy Silberstein, som givetvis används för att blåsa upp hetsen ännu mer och ge kritikerstormen mot Söder och SD tyngd.

Exakt på vilket sätt hotade Björn Söders konstaterande att judar är en nationell minoritet judarna menar du? Eller de kanske agerar pro-aktivt, precis så som de gjort enda sen juden Schwartz och andra judar i jude-blaskan DN satte igång med att lobba för att Sverige skulle bli en mångkultur.

Så fort man ser en krönika som ifrågasätter svenskarnas existens och självklara rätt till absolut självbestämmande i Sverige, eller någon hets mot exempelvis våra svenska högtider som julen och midsommar, så är det till 90% en jude som ligger bakom den.
Senast redigerad av Vindhler 2014-12-18 kl. 22:23.
Citera
2014-12-18, 22:13
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
Jag hade tänkt att säga att jag tror inte DN vill sänka SD men men nu har jag läst alla artiklar sista kvartalet på nätet för att ge dom ett försvar och jag har själv DN varje morgon.

Jag hittar bara den ena artikeln efter den andra som anklagar SD för allt illa som har hänt i vårt land de sista 4 månaderna?

Jag säger upp min prenumeration som jag haft sedan 97.

Dom har tagit stafettpinnen från Expressen.

Lycka till med att få nyanlända att köpa tidningen!?

Man kan ju inte direkt anklaga dig för att hänga med... varför i helvete prenumenerar du på DN, 2014??? Deras svenskhat satte igång redan 1960-talet

Det är väldokumenterat hur judar i DN lanserade mångkulturen på 1960-talet. Det har skrivits böcker och doktorsavhandlingar om det. Här är storyn i kortfattad form:

https://www.realisten.se/2014/01/22/hur-och-varfor-sverige-blev-mangkulturellt/

Citat:
[...]
Den ideologiska kursändringen startade alltså 1964 när David Schwarz, en polskfödd jude och Förintelseöverlevare som invandrade till Sverige i början av 1950-talet, skrev artikeln ”Utlänningsproblemet i Sverige” i Dagens Nyheter. Det blev startskottet på en hätsk debatt som främst ägde rum i Dagens Nyheter men som sedermera varade även i andra tidningar, på ledarsidor och i böcker. Hansen (2001) skriver i avhandlingen (s. 115):

De ledande debattörerna som tidigast hävdade minoriteternas rättigheter och villkor var framförallt David Schwarz, Inga Gottfarb, Amadeo Cottio, Voldemer Kiviaed, Géza Thinsz och Lukasz Winiarki, vilka alla hade invandrarbakgrund.

Utöver Schwarz hade Inga Gottfarb judisk härkomst. Kiviaed var estländare, Géza Thinsz invandrad från Ungern 1956 (samma år som de omfattande judeförföljelserna startade som inom några decennier innebar att hälften av Ungerns judar hade flytt landet) och Lukasz Winiarki invandrad från Polen. Schwarz var den överlägset mest aktiva opinionsbildaren och stod för hela 37 av sammanlagt 118 debattinlägg rörande invandrarfrågan under åren 1964-1968. Schwarz och hans meningsfränder var så dominerande och aggressiva att debattörer med en avvikande uppfattning drevs på defensiven och upplevde sina åsikter undertryckta. Till exempel använde Schwarz antisemit-kortet effektivt i syfte att misstänkliggöra sina meningsmotståndare. Hansen (2001) skriver i sin doktorsavhandling (s. 114, 126-128, 217)
[...]

Här har vi rötterna till såväl mediakriget om mångkulturen som mångkulturen själv.
Senast redigerad av Vindhler 2014-12-18 kl. 22:23.
Citera
2014-12-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Göran Hägglund tillhör väl inte dem som hårdast drivit debattklimatet till vad det är just nu. Visst, Hägglund har väl knappast heroiskt stått upp för en sansad debatt men han har inte varit den fulaste spelaren direkt.

Debatt mellan Sara Skyttedal och Magda Rasmusson (Grön Ungdom) i P3. Skyttedal gör ganska bra ifrån sig. Mer av henne tack.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=6049971

Såg att moderaten Maria Abrahamsson skrev så här på Twitter angående KD:s migrationsutspel: "I dag är jag kristdemokrat".

Jag har förövrigt inte sett nåt i media idag om Söders korkade uttalanden tidigare. Det verkar nu vara överspelat. Jag tror nog folk har slutat lyssna när media ska moralisera över SD, det går inte att få fram några chockreaktioner längre.
I Aktuellt ikväll fick Göran Hägglund frågan av nyhetsankaret vad som egentligen ändrats det senaste halvåret, sedan han enligt utsago kritiserade Sara Skyttedals inlägg i debatten; svaret som gavs var inte riktigt begripligt, men ondgjorde sig över Skyttedals appell om volymer. Volymer var tills igår tabu, mycket har hänt i det kollektiva medvetandet sen dess. Få se vilka pendelrörelser, konvulsioner, kräkreflexer eller prompt raserade murar som kan inträffa härnäst.
Citera
2014-12-18, 22:34
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Så nu ska han helt plötsligt ha 150 000 kr till, och helst mer? Känns mer girigt än seriöst, tycker jag.

Det är fullständigt normalt att öka summan efterhand. Man börjar lågt så att projektet kan genomföras. Sedan ökar man på med extragrejer, sk stretchgoals.
Citera
2014-12-18, 22:36
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
KD föreslår att invandrare ska bli ett skattefrälse... Hägglund skriver på DN Debatt:

http://unvis.it/www.dn.se/debatt/sa-kan-vi-minska-kostnaden-for-flyktingmottagandet/

"Nyanländ" är ett ord som blott betyder "nyss ankommen". Föreslår KD att en icke-svensk medborgare inkl. en arbetskraftsinvandrare ska vara skattebefriad i fem år - förutsatt att arbetsgivaren inte betalar mer än 100.000 vitt?

Det är värre än så:
"Vi föreslår också ett nytt etableringsavdrag som innebär att en nyanländ under sina första fem år i Sverige sammanlagt kan tjäna upp till en halv miljon kronor, motsvarande 100.000 kronor per år, utan att betala inkomstskatt."
Gränsen är alltså en halv miljon på fem år. Det finns inte någon gräns på 100 000 kr per år. De invandrare som faktiskt får hyfsat avlönade jobb kan alltså få ett par riktigt feta år i början innan de kommer över halvmiljonen.

Det stod inget om arbetsgivaravgifterna. Om dessa också tas bort under den första halvmiljonen kommer många svenskar att bli utkonkurrerade. Kan tänka mig att skrupelfria företag då sätter i system att ta in nyanlända under tiden de har dessa skattefördelar, men sedan sparkar dom och tar in nya.

Min magkänsla är att det blir en nettoförlust för samhället på sikt. Man kanske rör om lite i grytan så att det blir omsättning på folk, men de lägre bidragen äts upp av minskade skatteintäkter.

Framförallt så är det en jäkligt dålig affär att ta in en massa lågavlönade personer till ett land med ett väldigt dyrt välfärdssamhälle. Hur man än gör så kommer dessa aldrig att betala så mycket i skatt under livet som de kostar i välfärd.

Jag tycker inte vi har ett riktigt mediakrig om mångkulturen förrän skyttegravsfronten går mellan de som vill ha fri invandring+låg välfärd, och de som vill anpassa invandringen till vad vår höga välfärd tål.
Citera
2014-12-18, 22:40
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Det är värre än så:
"Vi föreslår också ett nytt etableringsavdrag som innebär att en nyanländ under sina första fem år i Sverige sammanlagt kan tjäna upp till en halv miljon kronor, motsvarande 100.000 kronor per år, utan att betala inkomstskatt."
Gränsen är alltså en halv miljon på fem år. Det finns inte någon gräns på 100 000 kr per år. De invandrare som faktiskt får hyfsat avlönade jobb kan alltså få ett par riktigt feta år i början innan de kommer över halvmiljonen.

Jobba ett år i Sverige och tjäna 500.000 skattefritt.
Klart det minskar volymerna.

Eller ja kanske inte.....
Citera
2014-12-18, 22:42
Medlem
Doktor Porks avatar
Dessutom kan man ju då alltid hävda att man är etablerad på arbetsmarknaden och så fick man PUT istället. Förslaget suger ju i grunden och löser inte så mycket. Det viktiga är ju mer att det kom ett konkret förslag som kan få snöbollen i rullning. KD har ju också en annan möjlighet att käka ett par procent moderater till. För att reella förändringar ska till krävs ju i praktiken att du har sossarna eller moderaterna med på tåget om vi inte ska vänta flera år.
Citera
2014-12-18, 22:46
Medlem
lm5711s avatar
Skamlös kappvändning av Göteborgs-Posten i invandringsfrågan:
"Andra försökte skamlöst kleta brunt på KD-ledaren. Inte oväntat med tanke på det skyttegravskrig som gör en sakdebatt om invandring och integration så svår."

"Det är tvärtom Romson med fleras ovilja att, till skillnad i från när det gäller andra politikområden, diskutera de kostnader och problem som finns när det kommer till asylmottagande och integration, som lett till att SD kunnat ta problemformuleringsinitiativet. Nu öppnas förhoppningsvis dörren till en mer seriös diskussion."

"Sammantaget så är det både modigt och klokt av Göran Hägglund att ta det här steget. Nu är det bara att hoppas på att vi i framtiden kan få en migrationsdebatt baserad på konkreta förslag istället för ett skyttegravskrig där SD används som ammunition."
http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.2578984-ledare-ett-steg-bort-fran-sd

Inte ett ord om att GP själva i många år varit bland de värsta skyttegravskrigarna. När var förra gången som GP seriöst tog upp "de kostnader och problem som finns när det kommer till asylmottagande och integration"?

Men det är väl så här vändningen kommer att se ut. "We've always been at war with Eastasia" (länk).
Citera
2014-12-18, 22:47
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Det stod inget om arbetsgivaravgifterna. Om dessa också tas bort under den första halvmiljonen kommer många svenskar att bli utkonkurrerade. Kan tänka mig att skrupelfria företag då sätter i system att ta in nyanlända under tiden de har dessa skattefördelar, men sedan sparkar dom och tar in nya.

Svenskar blir förståss helt utkonkurerade. En som inte betalar skatt kan naturligvis lägga sig mycket lägre i lön. Och lägre lön ger lägre arbetsgivaravgift.
När man gjort sina 500000 börjar man om med nytt arbetstillstånd, med ny identitet och proceduren upprepas.

Hela syftet med förslaget är att slå ned svensken i skorna, särskilt dom med lägre utbildning som inte kan få välbetalda jobb.
Citera
2014-12-18, 22:47
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
I Aktuellt ikväll fick Göran Hägglund frågan av nyhetsankaret vad som egentligen ändrats det senaste halvåret, sedan han enligt utsago kritiserade Sara Skyttedals inlägg i debatten; svaret som gavs var inte riktigt begripligt, men ondgjorde sig över Skyttedals appell om volymer. Volymer var tills igår tabu, mycket har hänt i det kollektiva medvetandet sen dess. Få se vilka pendelrörelser, konvulsioner, kräkreflexer eller prompt raserade murar som kan inträffa härnäst.

Jag håller med om att mycket har förändrats på ett halvår, och mycket mer kommer nog förändras framöver. Något annat som dog ut nästan lika snabbt som det uppstod är fascistdebatten som Magdalena Andersson och Stefan Löfven drog igång. Efter att Löfven drog upp Arnstad till försvar i direktsändning var det nog många som insåg att det kanske inte är en så fruktfull väg att gå. Löfven gjorde bort sig totalt och kommer nog akta sig för att dra upp det igen i sammanhang där han kan få följdfrågor. Jag hoppas vi får se mer av Skyttedal. Hon vågar sticka ut hakan och är inte rädd att använda ett hårt språkbruk.
Citera
2014-12-18, 22:55
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Skamlös kappvändning av Göteborgs-Posten i invandringsfrågan:
"Andra försökte skamlöst kleta brunt på KD-ledaren. Inte oväntat med tanke på det skyttegravskrig som gör en sakdebatt om invandring och integration så svår."

"Det är tvärtom Romson med fleras ovilja att, till skillnad i från när det gäller andra politikområden, diskutera de kostnader och problem som finns när det kommer till asylmottagande och integration, som lett till att SD kunnat ta problemformuleringsinitiativet. Nu öppnas förhoppningsvis dörren till en mer seriös diskussion."

"Sammantaget så är det både modigt och klokt av Göran Hägglund att ta det här steget. Nu är det bara att hoppas på att vi i framtiden kan få en migrationsdebatt baserad på konkreta förslag istället för ett skyttegravskrig där SD används som ammunition."
http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.2578984-ledare-ett-steg-bort-fran-sd

Inte ett ord om att GP själva i många år varit bland de värsta skyttegravskrigarna. När var förra gången som GP seriöst tog upp "de kostnader och problem som finns när det kommer till asylmottagande och integration"?

Men det är väl så här vändningen kommer att se ut. "We've always been at war with Eastasia" (länk).

Misstänker att du har rätt. Samma sak märktes, av alla platser, i Aftonbladet ikväll. Nu beklagar man sig över tystnaden i migrationsdebatten från "etablerade" partier, den oseriösa tongången och skyttegravarna. Samtidigt är det media som konsekvent har arbetat för att göra dessa frågor till politiskt nitroglycerin, minsta felhantering och skiten exploderar i ansiktet på dig. Nu är det så dags att ändra sig.
Citera
2014-12-18, 22:59
Medlem
Arthur Dents avatar
Misstänker att Stig Larsson anklagade Dinamarca för att ha horat i kvällens Debatt, blev lite överrumplad så är inte helt säker, men näst intill. Programledaren blev nog också lite överrumplad och gick snabbt vidare men till vidare tänker jag tro att Stig agerade krypskytt i kriget, ingen fattade någonting men Dinamarca kände nog hur det träffade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in