Citat:
Ursprungligen postat av
glimmande
Citerar stycket ifrån DN-intervjun så att vi kan avgöra vad som fulciteras av både DN och Aftonbladet:
Vilket ju inte är någonting konstigt. Han särskiljer etnisk tillhörighet och medborgarskap. Vem gör inte det? Svenska statens policy särskiljer också vilket är skälet till varför vi har hemspråksundervisning och officiella minoritetsfolk som definitionsmässigt av staten anses vara ickesvenska folk.
Finns det inte en tredje tillhörighet?
1. Etnisk tillhörighet. Man föds i Sverige men har två föräldrar från Irak. Därmed Irakisk vad gäller etnisk tillhörighet.
2. Medborgarskap. Föds man i Sverige har man svenskt medborgarskap, och medborgarskap går också att få om man flyttar hit.
3. Kulturell tillhörighet, som Soran kanske refererar till. Han känner att han är både kurd och svensk, precis som vissa andra invandrare.
Udda att säga att han är 100% av båda, inte så logiskt.
Söder, skriver han inte ungefär att en judes judiska identitet är negativt proportionell mot svenska identiteten?
Förövrigt ser jag inga större fel med Söders resonemang. Har många invandrar-vänner som helt ostört säger att de x%är kurder, irakier, nigerianer eller whatever, och de rycker inte på näsan när jag säger att jag är 100% svensk.