Citat:
Ursprungligen postat av
Cyrano
Ang. mänskliga "raser". Som naturvetare (det finns säkert fler på forumet, men ändå..) känner jag mig utmanad att kanske utveckla det hela. Det här är en infekterad fråga som biologer av mycket goda skäl brukar svara med, typ: "Den genetiska variationen inom en ras är större än mellan raser", vilket är ett korrekt uttalande. Det leder dock inte självklart till tolkningen att det inte finns mänskliga raser, vilket de flesta biologer och medicinare (och faktiskt antropologer) som någorlunda seriöst har varit tvungna att hantera frågan vet. Nu svarar man ändå så pga. att det finns oändliga möjligheter till missförstånd och missbruk av något annat svar ...
[---]
"Ras" (liksom "art") är diffusa begrepp, användbara på makronivå, men bökiga på individnivå. Naturligtvis är det relativt lätt att finna såväl morfologiska som genetiska skillnader mellan t.ex. sanfolk och samefolk. Att finaler på 100 m brukar domineras av människor från västafrika (eller ättlingar därifrån) är förstås inte heller någon slump. Det är också ganska väl belagt att det finns mätbara skillnader i IQ mellan olika populationer.
So far so good... skulle du kunna vara hygglig och förtydliga fortsättningen en smula. Du skriver:
Citat:
Ursprungligen postat av
Cyrano
Men på individnivå är det ointressant, om vi föser ihop en slumpvist utvald person från Nigeria med t.ex. en "ursprungsdalmas" (med samma ålder och kön) är chansen ungefär 50/50 vem som vinner ett 100 m lopp.
Har du samma inställning till t.ex. IQ?
● Skulle du skriva: Om vi föser ihop en slumpvist utvald person från Nigeria med t.ex. en slumpvist utvald etnisk norrman (med samma ålder och kön) är chansen ungefär 50/50 vem som är klipskast?
● Och skulle du skriva: Om vi föser ihop en person från Nigeria som migrerat till Sverige med t.ex. en slumpvist utvald etnisk norrman (med samma ålder och kön) är chansen ungefär 50/50 vem som är klipskast?
Som du väl märker, så rör min önskan om ett förtydligande, hur du handskas med sannolikheter. Jag undrar också över, hur du anser att man *bör* handskas med sannolikheter?
Det finns tveklöst personer - även om du inte skulle höra till dem... det kommer ju att visa sig när du svara på mina två frågor ovan

- som anser, att en person, som migrerat från Nigeria till Sverige, *sannolikt* är mindre klipsk än en (slumpvist utvald) etnisk norrman... anser du, att någon är rasist som gör den bedömningen?
-----
Du skriver:
"Det är också ganska väl belagt att det finns mätbara skillnader i IQ mellan olika populationer". Jag förmodar - du får rätta mig om jag har fel - att du inser, att resultatet av det ("att det finns mätbara skillnader i IQ mellan olika populationer") kommer att bli, att olika populationer (med olika mätbara skillnader i IQ) i genomsnitt blir olika framgångsrika inkl. olika materiellt framgångsrika.
Detta blir ett problem i ett mångkulturellt land som Sverige... där de styrande explicit eftersträvar ett genomsnittligt jämlikt, socioekonomiskt utfall för olika populationer.
Det här problemet är på olika sätt,
en av grundbultarna i mediakriget om mångkulturen (kanske t.o.m. grundbulten med stort G). Hur ser du på, att det här problemet finns (förstås förutsatt att du anser att det finns... vilket du kanske inte gör

).