2014-12-12, 03:55
Medlem
Söker någon vänlig själ som skulle kunna lägga upp uppdragen till följande kurser:
Historia 2b-kultur
Människans språk 1
Spanska 1
Svenskt teckenspråk för hörande 1

Har själv info om:
Filosofi 1
Religionskunskap 1
Engelska 7
Citera
2014-12-12, 20:57
Medlem
naavys avatar
Söker lite hjälp i engelska 6 nån som har lust å hjälpa till lite ? Pm mig då
Citera
2014-12-14, 02:36
Bannlyst
Hur är kvaliten mellan Hermods och NTI? Är någon "lättare" än den andra?
Vad jag vet så vill fler lärare att en elev ska lyckas istället för att misslyckas och har man tex svårt med något så "ser dom mellan fingrarna" och nöjer sig med något muntligt inom själva ämnet medan andra kan vara väldigt stränga och säga, vill du ha betyg så ska du klara av alla uppgifter, någon som vet om det är så?

Det skrivs inte så mycket i NTI- tråden som det görs här alltså är Hermods bättre val?
Citera
2014-12-14, 02:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av naavy
Söker lite hjälp i engelska 6 nån som har lust å hjälpa till lite ? Pm mig då

Vad är engelska 6 för något? Mycket avancerat?
Citera
2014-12-14, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GEOF
Vad är engelska 6 för något? Mycket avancerat?

Engelska 6 är den kursen som hette Engelska B innan.
Citera
2014-12-15, 16:09
Hej! Läser information & kommunikation och har bara en uppgift kvar, problemet är att jag inte kan ett PISS om excel. Nån som kan ge tips eller hjälp?
Citat:
Excel

Du ska göra en försäljningsrapport (rubriken ska vara centrerad över kolumner) för ett livsmedelsföretag, baserat på följande underlag:

Försäljning för 2:a kvartalet, räknat i kronor

Bananer 23650 i april, 20320 i maj, 18520 i juni

Päron 12320 i april, 25410 i maj, 23100 i juni

Apelsiner 18520 i april, 23122 i maj, 14210 i juni

Citroner 9850 i april, 8850 i maj, 6540 i juni

Din uppgift är att göra en kalkyl inkl totalsummor, samt 2 st diagram.

I kalkylen ska det finnas med valuta men inga decimaler. Frukterna + månaderna ska vara centrerade. Du ska även använda fyllningsfärg, kantlinjer, rubriker i fetstil samt lägga in en passande bild.

Gör ett stapeldiagram över försäljningen under hela kvartalet. På detta ska finnas en rubrik över diagrammet och även en förklaringsruta nedtill.

Du ska också göra ett 3D-cirkeldiagram över juni månads försäljning. Det ska finnas en rubrik upptill och en förklaringsruta till vänster.

Fråga 2

Denna uppgift utgörs av ett kombinerat Word och Excel-dokument.

Börja med ett Word-dokument. Skriv först in dina identifieringsuppgifter! (alltså ditt namn och adress enligt SIS- sandarden)

Skriv rubriken VART TAR PENGARNA VÄGEN? på rad 07.

Skriv sedan följande brödtext (tänk på radlängd):

En undersökning visar att 16-åringar i genomsnitt förbrukar 1.893:- kr per månad. Hur förbrukningen brukar fördela sig på olika saker visas i nedanstående kalkyl och diagram.

Spara i Word!

Öppna nu Excel!

Gör därefter en kalkyl där även totalsumman framgår och gör en kolumn med Procent. Du ska själv räkna ut %-satsen (1 decimal) med hjälp av absolut referens! Du ska även använda fyllningsfärg, samt göra kantlinjer och rubriker i fetstil. Centrera beloppen!

Förbrukningen i antal kr/månad är:

Mobiltel/internet 411; Kläder, smink 483; Tidningar, böcker 86; Musik 129; Bio, video 73; Idrott 182; Café, diskotek 106; Cigaretter, alkohol 202; Snacks 122; Medlemsavgifter 99.

Gör nu ett cirkeldiagram med Rubrik och förklaring till vänster. Såväl kategorinamn som %-satser (en decimal) ska framgå av diagrammet ( placerade utanför cirkeln)
Citera
2014-12-16, 13:06
Medlem
Tjena allihopa. På fredag har jag muntlig examination i Biologi 1. Jag har Jennie Gunnarsson som lärare. Det här är min första distanskurs och därav kände jag mig osäker över vad jag ska kunna inför det muntliga. Jag frågade Jennie och hon sa att jag ska kunna redogöra för hela boken. HELA boken.

Jag läser Naturkunskap samtidigt som är platsbunden och min lärare där tyckte att det lät som väldigt hårda krav då hon inte ens trodde att hon själv skulle klara av att redogöra för en hel bok (och då har hon jobbat med Naturkunskap under minst 20 år).

Så jag känner mig helt klart orolig över detta. Det blir lite svårt att lära sig all fakta i hela boken utantill på tre dagar. Visst kan jag en hel del då jag har läst både Biologi och Naturkunskap under terminen men det är mycket kunskap som saknas också.

Jag betvivlar att hon hinner ställa varje fråga som finns i hela boken på 30 minuter så jag tänkte höra om någon har gjort den här examinationen som kanske kan ge en hint om vad jag borde träna extra mycket på?

Jag har fått C på alla uppdrag, men har jag otur och hon bara ställer frågor som jag inte känner mig säker på så får jag väl F som slutbetyg.. snälla hjälp! Ge mig en liten hint iallafall Har fan ångest över detta!
Citera
2014-12-16, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syrrann1993
Tjena allihopa. På fredag har jag muntlig examination i Biologi 1. Jag har Jennie Gunnarsson som lärare. Det här är min första distanskurs och därav kände jag mig osäker över vad jag ska kunna inför det muntliga. Jag frågade Jennie och hon sa att jag ska kunna redogöra för hela boken. HELA boken.

Jag läser Naturkunskap samtidigt som är platsbunden och min lärare där tyckte att det lät som väldigt hårda krav då hon inte ens trodde att hon själv skulle klara av att redogöra för en hel bok (och då har hon jobbat med Naturkunskap under minst 20 år).

Så jag känner mig helt klart orolig över detta. Det blir lite svårt att lära sig all fakta i hela boken utantill på tre dagar. Visst kan jag en hel del då jag har läst både Biologi och Naturkunskap under terminen men det är mycket kunskap som saknas också.

Jag betvivlar att hon hinner ställa varje fråga som finns i hela boken på 30 minuter så jag tänkte höra om någon har gjort den här examinationen som kanske kan ge en hint om vad jag borde träna extra mycket på?

Jag har fått C på alla uppdrag, men har jag otur och hon bara ställer frågor som jag inte känner mig säker på så får jag väl F som slutbetyg.. snälla hjälp! Ge mig en liten hint iallafall Har fan ångest över detta!

Jag fick C på Biologi 1 för ett par veckor sedan. Mitt tips är att fokusera på studie guiderna via Hermods och gå igenom gamla uppdrag och laborationer. Dock undrar jag om det inte känns som att du har hyfsad koll på hela bokens innehåll efter x antal veckor med den?
Citera
2014-12-16, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CLX.
Jag fick C på Biologi 1 för ett par veckor sedan. Mitt tips är att fokusera på studie guiderna via Hermods och gå igenom gamla uppdrag och laborationer. Dock undrar jag om det inte känns som att du har hyfsad koll på hela bokens innehåll efter x antal veckor med den?

Det enda jag har läst i boken är det lilla man har behövt läsa för att kunna svara på frågorna i uppdragen. Jag vet - sjukt bra planerat!

Jag har suttit och gått igenom uppdragen iallafall och tänkte även träna en hel del på de följdfrågor hon har ställt.

Ett frågetecken som dök upp för mig nu är att när jag nu har lämnat in alla uppdrag kan jag inte längre komma åt själva "testa dig själv"-grejen eller kursbiblioteket. :S Förut kunde man ju komma åt dessa - även studieguiden - genom att gå in på ett uppdrag och sedan klicka sig vidare till den sidan.
Citera
2014-12-16, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syrrann1993
Det enda jag har läst i boken är det lilla man har behövt läsa för att kunna svara på frågorna i uppdragen. Jag vet - sjukt bra planerat!

Jag har suttit och gått igenom uppdragen iallafall och tänkte även träna en hel del på de följdfrågor hon har ställt.

Ett frågetecken som dök upp för mig nu är att när jag nu har lämnat in alla uppdrag kan jag inte längre komma åt själva "testa dig själv"-grejen eller kursbiblioteket. :S Förut kunde man ju komma åt dessa - även studieguiden - genom att gå in på ett uppdrag och sedan klicka sig vidare till den sidan.

Jag kommer åt samtliga "testa dig själv", även till ämnen som jag avslutade för ett par månader sedan. Biologi 1 handlar till stor del om att kunna analyser, diskutera och dra paralleller till ens dagliga tillvaro så var hellre ytligt påläst om samtliga ämnen. Bläddra igenom boken och läs ingresser och rubriker och om något låter helt vansinnigt eller till och med lite spännande så läs lite mer! Då kommer det vara lugnt.
Citera
2014-12-16, 16:23
Medlem
Citat:
Jag kommer åt samtliga "testa dig själv", även till ämnen som jag avslutade för ett par månader sedan. Biologi 1 handlar till stor del om att kunna analyser, diskutera och dra paralleller till ens dagliga tillvaro så var hellre ytligt påläst om samtliga ämnen. Bläddra igenom boken och läs ingresser och rubriker och om något låter helt vansinnigt eller till och med lite spännande så läs lite mer! Då kommer det vara lugnt.
Hur kommer du åt studieguiden och testa dig själv-grejorna? Jag hittar dem verkligen inte längre. Har ju varit inne på dem flera gånger förut

Tack för tipsen! Jag ska läsa så mycket som bara möjligt fram tills fredag och så får jag hoppas att det går vägen

Jag menar alltså att jag inte längre kan gå in på "kursöversikten", då den inte existerar när man klickar på uppdragen längre. Antar att det är för att mina uppdrag är avslutade, men nog måste jag väl kunna komma in på kursöversikten ändå? Sidan där man hittar studieguider, testa dig själv samt laborationer och dylikt.
Senast redigerad av Syrrann1993 2014-12-16 kl. 16:31.
Citera
2014-12-16, 16:41
Medlem
Citat:
Glöm mitt förra svar jag hittade kursöversikten till slut! Den fanns bara inte på samma gamla ställe som innan jag lämnade in uppdragen.

Tack för alla tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in