2014-12-04, 13:33
Medlem
Hej!
Ingen vänlig själ som kan lägga upp Uppdragen till Religion 1?
Jag måste verkligen klara av kursen på en vecka, och den börjar inte förens på måndag. Finns det någon som skulle kunna ge mig uppdragen så jag kan börja i förtid? Inget fusk, vill bara veta frågorna. Tack på förhand!
Citera
2014-12-05, 00:40
Medlem
Skrev ungefär en avhandling om hur den muntliga examinationen i Kemi 2 gick till men när jag skulle skicka blev jag utloggad Ger det ett nytt försök när jag samlat mig..
Citera
2014-12-05, 15:56
Medlem
janzz00ns avatar
Hur funkar nationella prov på hermonds? hur gör man dem?
Någon som haft Geografi 2? lätt/svårt mot Geografi 1?
Citera
2014-12-05, 23:21
Medlem
Läser Fysik 2 nu och har Josefsson som lärare, hade även honom i Fysik 1 men tänkte ändra fråga er om han har samma upplägg under den muntliga examinationen i Fysik 2 som i Fysik 1?
Citera
2014-12-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westeros
Läser Fysik 2 nu och har Josefsson som lärare, hade även honom i Fysik 1 men tänkte ändra fråga er om han har samma upplägg under den muntliga examinationen i Fysik 2 som i Fysik 1?

Ha kvar honom. Hade muntliga i fysik 2 för en vecka sen med honom. Han kör bara teori. vad är ström? vad är induktion? osv osv.
Citera
2014-12-06, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassol
Ha kvar honom. Hade muntliga i fysik 2 för en vecka sen med honom. Han kör bara teori. vad är ström? vad är induktion? osv osv.

Låter riktigt fint! Svårighetsgraden på Fysik 2, svårare eller enklare än Fysik 1?
Citera
2014-12-07, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westeros
Låter riktigt fint! Svårighetsgraden på Fysik 2, svårare eller enklare än Fysik 1?

Hade inte honom i Fysik 1. Men definitvt svårare.

Men jag fick inte ett ända räknetal.. Så du kan koncenterera dig på att lära dig boken om vi säger så.
Citera
2014-12-07, 13:47
Medlem
Då gör vi ett nytt försök.

Tänkte skriva av mig lite till alla de som likt mig desperat sökt information angående Kemi 2 med B som lärare. Jag sökte kursen via min hemkommun och fick tillgång till den en knapp vecka senare. Läste kursen på tre veckor samtidigt som heltidsjobb vilket var intensivt. Kursen består av fyra delmoment “moduler” och en avslutande muntlig examination via webbkamera. Varje modul består av uppgifter/labbar som måste utföras innan du kan gå vidare i kursen. När allt är klart har du din examination och du får ditt betyg direkt efter den.

Muntlig examination i Adobe Connect. Du pratar med läraren samtidigt som denne visar bilder som du ska kunna svara på. ME tog ca 25 minuter.

Gasjämvikt, vätgas reagerar med kvävgas och det bildas ammoniak och energi åt höger. Jämvikten är balanserad. Är jämviktsekvationen rätt uppställd? K=((högerled)/vänsterled)), ev koefficienter som exponenter.
Hur gör man för att förskjuta jämvikten åt höger?
Påverkar en katalysator reaktionen?
Kan man sänka temperaturen hur mycket som helst?
Gör en katalysator någon nytta?
Ättiksyra titreras med natriumhydroxid. Vad bildas?
Vad bildas alltid då en syra reagerar med en bas? (salt)
Två punkter utmärkta på en titreringskurva. Kunna berätta om dessa.
Vilket förhållande råder i halvtitreringspunkten?
Bild på 2-propanol, kunna känna igen denna.
Förklara vad den heter om OH-gruppen flyttas till den första kolatomen.
Vad händer om man oxiderar 1 och 2 propanol.
Vad händer om en primär alkohol oxideras kraftigt? (bildas en karboxylsyra)
Hur gör man en eter?
Bild på två syror som protolyseras med vatten, vad är det för skillnad? (en är stark den andra är svag)
Vad är definitionen på en syra? (avger protoner)
Vad heter H3O+jonen?
Berätta vad som sker i proteinsyntesen från början till slut.

Summering

Jag hade målbetyg E, fick ett C. Såhär i efterhand önskar jag att jag hade läst in mig bättre på syror och baser. Vad beträffar Hermods tycker jag att de är otroligt dåliga. Jag mejlade supporten för en månad sedan och har fortfarande inte fått svar. Fick dåliga svar av läraren också. Rättningen av mina uppgifter och labbar bestod av ett facit och en kommentar på en rad som sa att jag gjort en ganska bra laboration. Dock ska det vara sagt att det var väldigt lätt att få sitt betyg och det är väl vad de flesta är ute efter så..

Lycka till!
Citera
2014-12-07, 19:37
Medlem
"Jag vill ickså att du räknar den totala magnetfältet i Uppsala och använder för det inklationsvinkeln 75 grader "

Kan någon hjälpa mig med denna?
Citera
2014-12-10, 20:30
Medlem
Citat:

Citat:
Hade inte honom i Fysik 1. Men definitvt svårare.

Men jag fick inte ett ända räknetal.. Så du kan koncenterera dig på att lära dig boken om vi säger så.

Tja, aha ja men då får det bli riktigt plugg då.

Tack ska du ha!
Citera
2014-12-11, 12:16
Medlem
Jag läser Geografi 1 just nu, håller på med sista uppdraget (Uppdrag 3) och har en uppgift kvar innan jag kan skicka in den. Saken är den att... jag kommer ingenstans med det. Någon som kan hjälpa mig eller åtminstone peka åt en riktning där jag kan kolla efter information som kan hjälpa mig att lösa uppgiften. Det vore mycket tacksamt.

Citat:
Förutsättningar för bosättning. Du skall beskriva de främsta naturliga förutsättningarna för en bosättning. Du skall dessutom analysera förutsättningarna i följande områden: Norra Indien, Etiopien, Peru och Frankrike. Utnyttja Atlas. Tänk på att du på E nivå ska kunna göra en enkel redogörelse, göra en enkel analys och dra enkla slutsatser. För att nå högre betyg krävs det att du gör detta mer utförligt och även nyanserat för att nå högsta betyg. Med nyanserat menas att man lyfter fram flera perspektiv.
Citera
2014-12-11, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xScaryKidx
Jag läser Geografi 1 just nu, håller på med sista uppdraget (Uppdrag 3) och har en uppgift kvar innan jag kan skicka in den. Saken är den att... jag kommer ingenstans med det. Någon som kan hjälpa mig eller åtminstone peka åt en riktning där jag kan kolla efter information som kan hjälpa mig att lösa uppgiften. Det vore mycket tacksamt.

Det är inga problem. Utgå från att människan behöver vatten för att kunna bosätta sig någonstans. Vart finns det god tillgång till vatten? Människan vill också ha ett gynnsamt klimat så man kan odla. Alltså är kuster att föredra. Kuster är också bra då man kan transportera varor sjövägen. Hur är topografin? Utifrån t.ex. dessa perspektiv ska du analysera hur goda förutsättningarna är för att bosätta sig i nämnda områden.

Mycket står i boken. Just för den här uppgiften skaffade jag också NE där man får mycket information om Etiopien och Peru t.ex.

Fick förövrigt A på uppdraget och kursen.
Senast redigerad av Snurrekalabaj 2014-12-11 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in