Då gör vi ett nytt försök.
Tänkte skriva av mig lite till alla de som likt mig desperat sökt information angående Kemi 2 med B som lärare. Jag sökte kursen via min hemkommun och fick tillgång till den en knapp vecka senare. Läste kursen på tre veckor samtidigt som heltidsjobb vilket var intensivt. Kursen består av fyra delmoment “moduler” och en avslutande muntlig examination via webbkamera. Varje modul består av uppgifter/labbar som måste utföras innan du kan gå vidare i kursen. När allt är klart har du din examination och du får ditt betyg direkt efter den.
Muntlig examination i Adobe Connect. Du pratar med läraren samtidigt som denne visar bilder som du ska kunna svara på. ME tog ca 25 minuter.
Gasjämvikt, vätgas reagerar med kvävgas och det bildas ammoniak och energi åt höger. Jämvikten är balanserad. Är jämviktsekvationen rätt uppställd? K=((högerled)/vänsterled)), ev koefficienter som exponenter.
Hur gör man för att förskjuta jämvikten åt höger?
Påverkar en katalysator reaktionen?
Kan man sänka temperaturen hur mycket som helst?
Gör en katalysator någon nytta?
Ättiksyra titreras med natriumhydroxid. Vad bildas?
Vad bildas alltid då en syra reagerar med en bas? (salt)
Två punkter utmärkta på en titreringskurva. Kunna berätta om dessa.
Vilket förhållande råder i halvtitreringspunkten?
Bild på 2-propanol, kunna känna igen denna.
Förklara vad den heter om OH-gruppen flyttas till den första kolatomen.
Vad händer om man oxiderar 1 och 2 propanol.
Vad händer om en primär alkohol oxideras kraftigt? (bildas en karboxylsyra)
Hur gör man en eter?
Bild på två syror som protolyseras med vatten, vad är det för skillnad? (en är stark den andra är svag)
Vad är definitionen på en syra? (avger protoner)
Vad heter H3O+jonen?
Berätta vad som sker i proteinsyntesen från början till slut.
Summering
Jag hade målbetyg E, fick ett C. Såhär i efterhand önskar jag att jag hade läst in mig bättre på syror och baser. Vad beträffar Hermods tycker jag att de är otroligt dåliga. Jag mejlade supporten för en månad sedan och har fortfarande inte fått svar. Fick dåliga svar av läraren också. Rättningen av mina uppgifter och labbar bestod av ett facit och en kommentar på en rad som sa att jag gjort en ganska bra laboration. Dock ska det vara sagt att det var väldigt lätt att få sitt betyg och det är väl vad de flesta är ute efter så..
Lycka till!