2008-08-01, 13:26
Medlem
itsys avatar
Hej på er!

Jag blev antagen till ett par distanskurser och fick antagningsmailet den 1 juli, sedan dess har jag inte hört något från dem. Jag börjar på måndag. Vad jag har förstått så sköts allt genom athena, men jag har varken fått användarnamn eller lösenord. Får man det samma dag man börjar? Har mailat och ringt dem otaliga gånger men ingen svarar och paniken kommer krypandes nu
Citera
2008-08-01, 16:34
Medlem
ugge_das_boots avatar
har du pröjsat redan ???
Citera
2008-08-01, 17:32
Medlem
itsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
har du pröjsat redan ???

Det är vanliga gymnasiekurser och jag ska läsa genom Malmö Kommun så det kostar inget.

(Antar jag iaf. Jag har inte hört/läst något om att det skulle kosta något för mig)
Citera
2009-11-08, 12:00
Medlem
JockeMedEnKnivs avatar
nu är det iofs typ 16 månader sen du frågade så det kanske inte hjälper dig, men för framtida hermodselever:

1.Håll er undan från Hermods, dom är onda och vill inte hjälpa dig alls, dom är nonchalanta och dryga när/om du får tag på någon, din "webblärare" existerar antagligen inte och för att få betyg måste du lägga mer tid på att få tag på honom än på att läsa läxor.

2. Jag tror alla användarnamn är ditt personnummer och lösenord är "Hermods" vilket man kan ändra själv när man har loggat in.
Citera
2009-11-10, 14:25
Medlem
Runebergs avatar
Betygsdialog i matematik hos Hermods

Jag ska ha en så kallad betygsdialog med min matematiklärare i morgon och jag är lite orolig över hur det kommer gå till. Jag förutsätter att han kommer ställa frågor utifrån kursens innehåll, men hur kan en sådan fråga se ut? Personligen skulle jag alla dagar i veckan välja ett skriftligt prov över ett muntligt. Det känns som att det kommer bli skitknepigt att försöka svara på matematiska frågor genom headset till någon man aldrig träffat tidigare, och som sitter på andra sidan Sverige. Jag har inte haft några problem med kursen hittills men jag tror fan inte att jag kan förklara det jag har lärt mig verbalt. Jag får fan panikångest bara jag blir tillfrågad hur mycket klockan är.

Kan någon som har läst matematik hos Hermods förklara lite hur en betygsdialog går till och kanske stilla min oro lite?
Citera
2009-11-10, 18:28
Medlem
Betygsdialogen är en kortare muntlig examination, där läraren via mjukvaran som ni kommunicerar med skriver in uppgifter som du ser framför dig på skärmen, sedan ska du alltså lösa dem verbalt. Du säger hur man ska räkna ut uppgiften och ger svaret.

Om vi säger att det är Matematik B, där har jag haft betygsdialog. Då ska du kunna alla begreppen som du har gått igenom med uppdrag osv. Sedan ska du tillämpa dem verbalt, berätta att "jaha, då använder jag den och den regeln och svarit blir alltså".

Men stilla din oro? Det är ingenting svårt eller komplicerat du blir utsatt för på något sätt. Min lärare hjälpte mig ganska mycket. Du kan nog vara rätt säker på att läraren kommer att ha tålamod, stötta osv. Så om du har klarat uppdragen bra så ska du bara vara lugn.
Citera
2009-11-11, 16:09
Medlem
Runebergs avatar
Manga tack for hjalpen, Ben-Benn. Betygsdialogen gick utmarkt och det var inte alls svart. Jag behovde bara svara pa nagra fragor fran de enklaste delarna av kursen, sen var det bra. Men det kandes anda skont att veta ungefar vad jag hade att vanta.
Citera
2009-12-18, 12:01
Medlem
Feddes avatar
Betygsdialog Franska på Hermods

Jag har gjort alla mina uppdrag på hermods och det är dags för min betygsdialog. Någon som vet hur detta går till på moderna språk steg 3 och hur svårt detta är? Får man ungefär det betyget man fått på uppdragen utan någon större ansträngning?
Är ganska nervös för är dålig på franska.
Tacksam för svar
Citera
2010-01-10, 04:26
Medlem
DertyHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockeMedEnKniv
nu är det iofs typ 16 månader sen du frågade så det kanske inte hjälper dig, men för framtida hermodselever:

1.Håll er undan från Hermods, dom är onda och vill inte hjälpa dig alls, dom är nonchalanta och dryga när/om du får tag på någon, din "webblärare" existerar antagligen inte och för att få betyg måste du lägga mer tid på att få tag på honom än på att läsa läxor.

2. Jag tror alla användarnamn är ditt personnummer och lösenord är "Hermods" vilket man kan ändra själv när man har loggat in.
Bumpar den här tråden lite då jag jag har positiv feedback. Jag respekterar din åsikt även om jag har en helt annan. Jag har läst hos dem sedan januari '08 och det har funkat väldigt bra, inte särskilt svårt att få höga betyg om man bara lägger manken till. För den som vill läsa upp betyg på distans rekommenderar jag Hermods.
Citera
2010-01-10, 05:31
Medlem
Jag gick gymnasiet via en skola som samarbetar med Liber Hermods, (numera bara Hermods tror jag, om jag inte missuppfattade något)

Det är väldigt enkelt att få höga betyg, då man i lugn och ro gör sina "uppdrag", som i princip är tentorna, fast du gör de hemma.
För att ta ett exempel så har kursen Företagsekonomi B på 150p 6 uppdrag.
Med andra ord gör du 25p per uppdrag, vilket är lite mindre än en veckas arbete.

Dessa uppdrag är det man lägger mest tid på av studierna.
Resten spenderar man på att komma ihåg vad man skrivit, för den muntliga examinationen (muntan) har man via headset och webkamera, tar 20 minuter, och där kollar examinatorn om du verkligen har skrivit det själv och inte fuskat. Du ska bara komma ihåg vad du skrivit med andra ord.

Vad gäller uppdragen så är det kvalitet som gäller, inte kvantitet. Man ska visa att man fattar skiten och kan skriva något eget.

Fick en uppgift i kursen Information & Layout en gång som inte gick att lösa, pga att word-filen inte kunde modifieras, så jag gjorde en helt egen grej, för jag visste vad de kolla för skills. Fick MVG

e-mail-adresser ska finnas på hemsidan, annars kan ni gå in på denna länken: http://www.korr.se/Kontakt/kontakt3.html där alla kontakter borde finnas. Dör länken i framtiden så kan man bara gå in på www.korr.se och leta.

Jag älskar detta studiesättet, men det krävs självdiciplin.
Man har lätt för att få höga betyg och man får själv bestämma hur man vill plugga. Det finns även komvux, som tidigare talare nämnde lite halvt.

Med andra ord, om man har ett skitjobb och vill plugga upp betyg så kan man ju göra det på distans, och så behöver man inte sluta jobbet för att plugga.
Bra va?
Senast redigerad av Nongi 2010-01-10 kl. 05:39.
Citera
2010-02-04, 08:34
Medlem
Köttkvarns avatar
Smyger in en fråga här så jag inte behöver göra en ny tråd. Påverkas sitt betyg om man skickar in ett uppdrag dagen efter planerad tid? Kan man ens skicka in uppdraget efter deadline?
Citera
2010-02-04, 09:09
Medlem
semiretarderads avatar
Det 'r.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in