2015-02-12, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassol
Ja hon lät väldigt säker! Och jag spela in det också haha.. en slug liten räv.
Aa.. jag fick ju fan panik haha!! Distans ska vara distans!

Guld värt! Kör på och lycka till!
Citera
2015-02-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helenadaniel
Är du helt säker, jag fick F i hela kursen innan muntliga examinationen på grund av att fick F i NPet
Isåfall har du tur, lycka till

Mina ord var exakt " så jag behöver alltså inte göra np för att få ett godkänt?" Ja det stämmer svarade hon. Och fortsatte med att om du gör bra från dig på uppdragen och muntliga kommer du fortfarande bli godkänt. din lärare kommer ta hänsyn till allt sa hon.

Jag sa att jag inte hade tid att göra np för att jag pendlar mellan uppsala osv. Har allt på inspelning också.

RIngde till hermods uppsala. Så dom borde hålla koll på det. Sa även att jag bodde i uppsala osv...
Citera
2015-02-12, 22:16
Medlem
Citat:
Är du helt säker, jag fick F i hela kursen innan muntliga examinationen på grund av att fick F i NPet
Isåfall har du tur, lycka till

Gör du np och får F så är kommer du ju få F. Då har du ju bevisat att du ej förstår kursens innehåll. Men om jag gör uppdragen och klarar muntliga så visar jag ju öndå att jag besitter det han/hon frågar under muntliga efter som muntliga är baserat på uppdragen.
Citera
2015-02-13, 09:40
Medlem
Citat:
Gör du np och får F så är kommer du ju få F. Då har du ju bevisat att du ej förstår kursens innehåll. Men om jag gör uppdragen och klarar muntliga så visar jag ju öndå att jag besitter det han/hon frågar under muntliga efter som muntliga är baserat på uppdragen.
Jag har fått DCE i uppdragna, men innan jag gör Muntliga examinationen så har fått meddelande av läraren att jag kommer att få F i hela kursen pga NP resultatet, så avbokade hon tiden för muntan.

I bedömningen för NP så står att det är gräns mellan F och E för att läraren förstår inte några meningar i skrivningen så bli F i NPet.
HELT KONSTIGT för mig, men jag behöver betyget så ska skriva F prövningen
Citera
2015-02-13, 13:20
Medlem
Citat:
Jag har fått DCE i uppdragna, men innan jag gör Muntliga examinationen så har fått meddelande av läraren att jag kommer att få F i hela kursen pga NP resultatet, så avbokade hon tiden för muntan.

I bedömningen för NP så står att det är gräns mellan F och E för att läraren förstår inte några meningar i skrivningen så bli F i NPet.
HELT KONSTIGT för mig, men jag behöver betyget så ska skriva F prövningen

Såg att det var prov innan uppdrag på uppdragen på Hermods. Vad är det för prov?? Kan man påbörja och pausa eller måste man göra hela provet direkt?

Hoppas du hängde med haha!
Citera
2015-02-13, 19:38
Medlem
Är det någon här som har gjort nån av Historia-kurserna?

Undrar vad det är för sorts standard/nivå på svar i uppdragen. Jag satsar på A och blev nyfiken över det här:

Citat:
För att nå A på c)-frågorna krävs en tydlig förståelse av det grundläggande men även en diskussion, reflektion samt en analys som är välgrundad och nyanserad samt att du drar egna slutsatser och föreslår lösningar med hjälp av olika typer av material, bedömer tillförlitligheten hos olika källor samt visar i ditt arbete ett kritiskt förhållningssätt till fakta, tolkningar och värderingar.

Är det menat alltså att man ska hitta egna källor och hänvisa till dem, osv? Har ingen problem med att göra detta men känns lite väl seriöst för Historia 1b :/ Men samtidigt så finns det väldigt lite information om saker i läroboken (den redovisar bara översiktligt), så det verkar som man ska hitta lite egna grejer också. Känns bara konstigt eftersom det står ingenting i Studieguiden om var man kan hitta källor. I andra kurser jag har gjort på Hermods så brukar det finnas en kursbibliotek med en massa länkar till webbsidor som har bra info och så.
Citera
2015-02-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltine
Är det någon här som har gjort nån av Historia-kurserna?

Undrar vad det är för sorts standard/nivå på svar i uppdragen. Jag satsar på A och blev nyfiken över det här:

Är det menat alltså att man ska hitta egna källor och hänvisa till dem, osv? Har ingen problem med att göra detta men känns lite väl seriöst för Historia 1b :/ Men samtidigt så finns det väldigt lite information om saker i läroboken (den redovisar bara översiktligt), så det verkar som man ska hitta lite egna grejer också. Känns bara konstigt eftersom det står ingenting i Studieguiden om var man kan hitta källor. I andra kurser jag har gjort på Hermods så brukar det finnas en kursbibliotek med en massa länkar till webbsidor som har bra info och så.

Hmm, jag håller inte riktigt med läraren om sin egen tolkning (och förenkling) av kunskapskravet:

"Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.
Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden samt göra välgrundade och nyanserade reflektioner över materialets relevans. I värderingen utgår eleven från källkritiska metoder och värderar med nyanserade omdömen olika tolkningsmöjligheter av källmaterialet."

Du har väl en frågeställning du ska skriva om? Du besvara den frågeställningen med historiska begrepp, händelser
och skeenden med säkerhet. Du ska sedan kunna väga olika källor med varandra, oavsett om du får dem i handen eller om du får söka efter dem.

Tar du t.ex. läroboken som källa behöver du redogöra för varför du anser att det är en bra källa ur olika perspektiv. Tänkvärt att diskutera är lärobokens målgrupp och syfte, stoffet i sin helhet, är författaren en sakkunnig eller en didaktiker i ämnet? Hur ser det ut med urkunderna som boken bygger på? Är källmaterialet som författaren till läroboken bygger på särkerhetsställt? Det kanske är så att själva urkunderna inte är säkra i sitt källvärde som t.ex. de isländska forntida sagorna som inte är säkra alls oavsett vilken sekundärkälla du använder!

Mitt exempel är snudd på en akademisk diskussion. Men jag anser att A-nivån på gymnasiet ska ligga omkring basnivån för akademiska studier.

På akademisk nivå brukar man nästan aldrig diskutera källor så djupt som jag gjorde. Däremot nämner man olika aspekter och ställer olika källor mot varandra när det gäller metodiken som forskningen är gjord på.
Citera
2015-02-14, 20:55
Medlem
Hej! Läser Svenska 1 på Hermods distans just nu, och har fastnat lite på Uppdrag 2, fråga 3;

Läs Inger Edelfeldts novell "Riktig kärlek". Besvara sedan följande frågor:
  • Vilket berättarperspektiv är det som råder i novellen? Visa med hjälp av citat!
  • Hur framstår huvudpersonen? Varför tycker du det?
  • Känner du igen motivet i novellen från andra verk, till exempel film och böcker? Jämför gärna novellen med dessa andra verk.
Är det någon som har gjort detta uppdraget och vill dela med sig? Tar gärna emot övriga tips också, vad som helst som kan vara till hjälp. Tips om fråga 1 mottages också tacksamt.

Med vänliga hälsningar
Citera
2015-02-16, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doggelito78
Tack Gassol. Kan du ta reda på vad som kommer på skriv delen. Vad är huvud ämnet? Tack på förhand
Lever du Gassol?
Citera
2015-02-16, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doggelito78
Lever du Gassol?

Åh shit. Sorry! Ska snacka med min vän så fort jag slutar!!
Citera
2015-02-16, 20:32
Medlem
Citat:
Åh shit. Sorry! Ska snacka med min vän så fort jag slutar!!

Gassooooooooool jag har det imorgon .... snacka så fort du kan. Jag ska inte sova inatt väntar på ditt svar.
Citera
2015-02-17, 19:30
Medlem
Tjena Någon som har gjort kursen kommunikation som kan skicka svaren till uppdrag 2 till mig? Sitter helt fast på båda frågorna.. Jag ska även skicka in allt imorgon..

Snälla ni som har läst kursen .. Kan ni vara snälla och skicka pm till mig !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in