Citat:
Ursprungligen postat av
saltine
Är det någon här som har gjort nån av Historia-kurserna?
Undrar vad det är för sorts standard/nivå på svar i uppdragen. Jag satsar på A och blev nyfiken över det här:
Är det menat alltså att man ska hitta egna källor och hänvisa till dem, osv? Har ingen problem med att göra detta men känns lite väl seriöst för Historia 1b :/ Men samtidigt så finns det väldigt lite information om saker i läroboken (den redovisar bara översiktligt), så det verkar som man ska hitta lite egna grejer också. Känns bara konstigt eftersom det står ingenting i Studieguiden om var man kan hitta källor. I andra kurser jag har gjort på Hermods så brukar det finnas en kursbibliotek med en massa länkar till webbsidor som har bra info och så.
Hmm, jag håller inte riktigt med läraren om sin egen tolkning (och förenkling) av kunskapskravet:
"Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.
Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden samt göra välgrundade och nyanserade reflektioner över materialets relevans. I värderingen utgår eleven från källkritiska metoder och värderar med nyanserade omdömen olika tolkningsmöjligheter av källmaterialet."
Du har väl en frågeställning du ska skriva om? Du besvara den frågeställningen med historiska begrepp, händelser
och skeenden med säkerhet. Du ska sedan kunna väga olika källor med varandra, oavsett om du får dem i handen eller om du får söka efter dem.
Tar du t.ex. läroboken som källa behöver du redogöra för varför du anser att det är en bra källa ur olika perspektiv. Tänkvärt att diskutera är lärobokens målgrupp och syfte, stoffet i sin helhet, är författaren en sakkunnig eller en didaktiker i ämnet? Hur ser det ut med urkunderna som boken bygger på? Är källmaterialet som författaren till läroboken bygger på särkerhetsställt? Det kanske är så att själva urkunderna inte är säkra i sitt källvärde som t.ex. de isländska forntida sagorna som inte är säkra alls oavsett vilken sekundärkälla du använder!
Mitt exempel är snudd på en akademisk diskussion. Men jag anser att A-nivån på gymnasiet ska ligga omkring basnivån för akademiska studier.
På akademisk nivå brukar man nästan aldrig diskutera källor så djupt som jag gjorde. Däremot nämner man olika aspekter och ställer olika källor mot varandra när det gäller metodiken som forskningen är gjord på.