Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Chefspersonen i 60-årsåldern , som Rolf Dahlgren hämtar på Centralen, är ett störande mysterium. Vem är han? Var kommer han ifrån? Troligtvis, men ej säkert, med tåg, sannolikt via Södra stambanan.
En bufflig person, Svensk var han , men därutöver höljd i dunkel.
Tycker även Hans Holmers påstådda avstigningsplats är förbryllande, Mälarhöjdens T-banestation , varför där? Finns det något där som kan ha en koppling till MOP?
Tycker det läggs för mycket fokus på var han kliver av och på någonstans. En säkerhetsmedveten människa åker knappast raka spåret till destinationen. Naturligtvis kan det röra sig om en naiv klåpare eller en rent privat avslutning på kvällen.
RKA sägs ju ha avslutat sin huvudsakliga verksamhet iom Allmänna Säkerhetstjänsten upphörde efter krigsåren. Viss verksamhet fortsatte men lades ner på 60-talet eftersom antalet radioapparater i samhället ökade och därmed bruset i etern. Men ni antyder alltså att verksamheten fortsatte långt därefter som ett Säpo´s egna FRA? Intressant i sig men då blir det ju ännu mer otroligt att HH skulle låta sig köras direkt till det allra hemligaste!
När det gäller mannen på Centralen så kan han ha kommit dit på fler olika sätt, inte enbart med tåget söderifrån. Han kan ha kommit med tåg flera timmar tidigare, med privat bil, taxi eller buss. Han kan ha bott på hotell eller inneboende tillfälligtvis och promenerat till Centralen. Centralstationen är en utmärkt mötesplats, där kan man gå i timtals utan att någon lägger märke till en och man kan mötas till synes slumpmässigt utan att någon reagerar. Sammantaget säger Centralen som upphämtningsplats inget om mannen eller varifrån han kom.
Det gör däremot det att han begär att få bli körd till ett ställe i regeringskvarteren och därefter till polishusets källare där han blir mött av två personer. Om jag inte redan läst mig till att han var i Paris så skulle jag ha misstänkt Carl Lidbom. Men det finns säkert fler än han som rör sig i regeringskretsar och polisiära dito.