Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-15, 11:38
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Att han kört Lidbom tidigare betyder i sak inget. Dahlgren berättar troligtvis på någons uppmaning/direktiv. Det märks när Martinger frågar om luckan i berättelsen, den där HH skall hämtas och fram tills de cruisar runt i City. Dahlgren kommenterar frågan med att han är förhindrad att svara var, hur, när HH hämtades men att han skall kolla och återkomma. Det om något tyder på att han har klara besked på vad han skall och får säga. Frågan är då på vems uppdrag han berättar.

Lidbom faller dock pga det jag skrev, att han var i Paris.

En tanke slog mig, att de kör runt i kvarteren vid Rådmansgatan eftersom planen ursprungligen var att mordet skulle skett vid T-banenedgången på Rådmansgatan. Den vägen kom ju makarna Palme till biografen.
Det är nog sannolik att det kan vara på det sättet, att man trodde att det skulle ske vid T-banenedgången på Rådmansgatan.
Citera
2014-12-15, 11:38
Medlem
Kan man vara 100 procent säker på att HH ljög om var han befann sig på mordnatten?

Ebbe C hade kontakt med Palme, hade HH också personlig kontakt med OP?
Hur väl kände Ebbe och HH varandra?
Citera
2014-12-15, 11:49
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Gåtan i gåtan.

Lisbet Palme.

Både vittne, offer o brottsoffer officiellt.

Ett svårt ämne eftersom jag saknar kunskaper. Där t.o.m. experter på vittnespsykologi har olika uppfattningar. Men jag gör ett försök.

Vad är obestridlig fakta. Hon hade sällskap från bion till mordplatsen med mordoffret. De bytte sida av Sveavägen efter en stunds promenad. Olof dog i hörnet Sveavägen Tunnelgatan. Lisbet var okontaktbar o hysterisk på platsen efter mordet. Inget konstigt i det naturligtvis. Och.......

Bra skriven betraktelse, instämmer i flera delar.

En intressant paradox till Lisbets egna uppgifter om sitt rationella iaktagande beteende är att hon samtidigt uppgivit att hon kännt sig obekväm när hon och Olof varit ute bland allmänheten, att hon då oftast slog ned blicken och inte var det minsta uppmärksam på omgivningen.....
Citera
2014-12-15, 11:53
Medlem
p.norths avatar
Reportern: – Körde ni förbi mordplatsen?

Dahlgren: – (tystnad) Vi var där, ja.

Reportern: – Hur dags då?

Dahlgren: – Fråga Holmér.

Reportern: – Kommer du ihåg hur dags ni var där?

Dahlgren: – Fråga Holmér. Eller hans fästmö, hon var också med.

En dryg vecka senare kommenterade Holmér uppgifterna som: sinnesförvirrat svammel.

(källa: Sven Anér, Palmegåtan – mot en lösning)
Citera
2014-12-15, 12:04
Medlem
p.norths avatar
från Sven Aner http://svenanerpalmemordet.blogspot.se/2011/02/25-ar-efter-mordet-sanningen-maste.html#.VI6-aXuQkrk
Den rapport, som SÄPO lämnade i två exemplar till Holmér daterat den 24 april 1986 (diarienr A11544).(G253) Ett ex bör ha lämnats till Rikspolischefen. Den hemligstämplades men togs inte in i det speciella förundersökningsregistret. I Rikskriminalens diarium registrerades det den 12/5 1989. Varför nära tre års fördröjning?(G251): En del av innehållet avslöjades i DN av f d hovrättslagman Erik Holmberg. Där påstår SÄPO att mordet var ett verk av en grupp om tre eller fyra personer. Palme övervakades i Gamla sta’n med början 17 januari 1986 och blev därefter föremål för tolv iakttagelser varav sex stycken den 28 februari fram till dess han mördades. Detta är anmärkningsvärt, då SÄPO-rapporten var och ännu är hemligstämplad. Anders Ferm var en av Olof Palmes närmaste män. Jag avslutar med hans ord från år 2003 om mordet.
”Jag tvekar inte om vem det var, som mördade Palme, men jag skall kanske inte uttala hans namn”. (SvD 2003-02-16)
”Svenska folket är inte moget att få veta sanningen”.
Citera
2014-12-15, 16:07
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyssmigimorgon
CP var inget dumhuvud om nu folk tror det försupen var han ja och droger men han var inte dum i huvudet som GW Persson vill få det till. Han var fullt kapabel att utföra mordet

Och av vittnena som beskriver Gm så framkommer det att han hade en vaggande gångstil vilket CP hade om ni kollar på filmer där man ser när han går.

Revolvern han använde som han fick av Sigge Cedergren som var den som fick CP att utföra mordet ligger på havsbotten i Östersjön efter att Sigge åkt med finlandsfärjan och där har han dumpat vapnet mitt ute i havet.
vaggande gång kan man ju få bara man har stått stilla i ett par minuter ute kylan och allra helst om man ska "skynda sig långsamt" därifrån i en stressad situation. Nä C.P var rätt smart och utnyttjade, nån mördare var han inte. Den närmaste G.M som jag ser det isåfall, är V.G
Citera
2014-12-15, 16:36
Medlem
p.norths avatar
Vad var S.E uppgift? var det att hjälpa till i sin del av operationen men som höll på att avslöja allt och H.H gick i taket eller vad? eller vad tror ni?
Citera
2014-12-15, 16:51
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Chefspersonen i 60-årsåldern , som Rolf Dahlgren hämtar på Centralen, är ett störande mysterium. Vem är han? Var kommer han ifrån? Troligtvis, men ej säkert, med tåg, sannolikt via Södra stambanan.
En bufflig person, Svensk var han , men därutöver höljd i dunkel.

Tycker även Hans Holmers påstådda avstigningsplats är förbryllande, Mälarhöjdens T-banestation , varför där? Finns det något där som kan ha en koppling till MOP?
jag tänker på bofors eller en med en hög befattning inom militära (spontant)
Citera
2014-12-15, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Tycker det läggs för mycket fokus på var han kliver av och på någonstans. En säkerhetsmedveten människa åker knappast raka spåret till destinationen. Naturligtvis kan det röra sig om en naiv klåpare eller en rent privat avslutning på kvällen.

RKA sägs ju ha avslutat sin huvudsakliga verksamhet iom Allmänna Säkerhetstjänsten upphörde efter krigsåren. Viss verksamhet fortsatte men lades ner på 60-talet eftersom antalet radioapparater i samhället ökade och därmed bruset i etern. Men ni antyder alltså att verksamheten fortsatte långt därefter som ett Säpo´s egna FRA? Intressant i sig men då blir det ju ännu mer otroligt att HH skulle låta sig köras direkt till det allra hemligaste!

Nja han hämtas upp av en mörkblå Volvo med minst två personer i för vidare transport. Visst är det en spekulation men ändå intressant. Vilka andra troliga förklaringar kan finnas?

Faciliteten i fråga låg inte direkt vid t stationen men i området och vad jag hört ändrades inriktningen från av verksamheten men skall ha varit en hemlig del av Säpo. Förhoppningsvis kan någon säga något om denna plats...

Kvinnan som lämnades av på vägen dit är väl också intressant?

Citat:
När det gäller mannen på Centralen så kan han ha kommit dit på fler olika sätt, inte enbart med tåget söderifrån. Han kan ha kommit med tåg flera timmar tidigare, med privat bil, taxi eller buss. Han kan ha bott på hotell eller inneboende tillfälligtvis och promenerat till Centralen. Centralstationen är en utmärkt mötesplats, där kan man gå i timtals utan att någon lägger märke till en och man kan mötas till synes slumpmässigt utan att någon reagerar. Sammantaget säger Centralen som upphämtningsplats inget om mannen eller varifrån han kom.

Förvisso kan denne ha kommit med t ex tunnelbana eller pendel dit!
Citera
2014-12-15, 18:12
Medlem
Thurizas-09s avatar
Två vittnesmål jag personligen upplever åsidosatta är Blomqvist och Eneksson. Utifrån deras iaktagelser tycks ju någon ha velat kontrollerat resultatet. Är ju även intressant då väktaren Kohut nämner en röd bil...

http://www.itdemokrati.nu/page36al.html

Vad kan utläsas ifrån detta? Förhörsledaren verkar ju vara vettig och vittnena samarbetsvilliga, vet någon hur dessa uppgifter behandladts inom PU? l min värld är detta sprängstoff! Varför har exempelvis Borgnäs eller Wall inte nämnt dessa iaktagelser? Eller missminner jag mig nu?

Passar observationerna måhända inte in i tilltänkta scenarion?
Senast redigerad av Thurizas-09 2014-12-15 kl. 18:43.
Citera
2014-12-15, 19:05
Medlem
Saknar några viktiga tider.

Vilken tid kom Olof Palme hem till sin bostad den 28 februari 1986? Han ska tydligen ha lämnat Rosenbad och stängt sitt kontor kl 17:30 enligt dokumentären "Mord i Stockholm. Vem sköt Olof Palme?"
Vilken tid talade Olof Palme med Mårten Palme angående biobesöket?
Vilken tid talade Olof Palme med Sven Aspling, där han nämnde att han skulle på bio?

Finns mer information om vad som exakt sades i samtalen?

Tider för när Palme kom hem, och framförallt för samtalen har jag funnit extremt svåra att hitta. Dessa tider är viktiga om en ser avlyssning av Palmes telefon, och/eller visuell bevakning av honom som en tänkbar teori.
Senast redigerad av Infensus 2014-12-15 kl. 19:13.
Citera
2014-12-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infensus
Saknar några viktiga tider.

Vilken tid kom Olof Palme hem till sin bostad den 28 februari 1986? Han ska tydligen ha lämnat Rosenbad och stängt sitt kontor kl 17:30 enligt dokumentären "Mord i Stockholm. Vem sköt Olof Palme?"
Vilken tid talade Olof Palme med Mårten Palme angående biobesöket?
Vilken tid talade Olof Palme med Sven Aspling, där han nämnde att han skulle på bio?

Finns mer information om vad som exakt sades i samtalen?

Tider för när Palme kom hem, och framförallt för samtalen har jag funnit extremt svåra att hitta. Dessa tider är viktiga om en ser avlyssning av Palmes telefon, och/eller visuell bevakning av honom som en tänkbar teori.
Du kan nog utgå från att OP var avlyssnad hela tiden.Den militära varianten av AXE där avlyssning kan ske ändå,med pålagd lur. Ej lagligt,men ändå.
SA lär ha varit dåligt nykter fram på eftermiddagen och fråntagigts viktiga uppgifter. Vilka då ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in