Tack. Inlägget nedan tycker jag är intressant med anledning av den diskussion som förs. Bland annat med anledning av Åke Ek.
[quote=heheho|32517664]om KAK
[spoiler]KAK
enligt PM
-nära vän med AL, VG, och Ek
-aktiv "walkietalkie" organisatör
-inbjuden och tränad i Sydafrika
-aktiv från starten i DA
-aktiv i WACL
-Arbetade för Säpo och IB
enligt FB
Kjell-Arne Karlsson och han var med och bildade Demokratisk Allians samt byggde
upp nazipolisgruppen. Han fick sedan ögonen på sig så gruppen togs över av
Stellan Åkebring (utan r) även han aktiv i DA.
Gå till Biblioteket och titta i Mordet på Palme och polisspåret: en vitbok.
I den kommer du att finna bilder av Östling, Tell, Piltz,
Alf Karlsson, P-O Karlsson, Stefan Svensson, Stig Engström, Per Jörlin, Bo Asplund,Thomas Ekesäter, Christian Dahlsgaard och Kjell-Arne Karlsson,.
Tilläggas bör Anti Avsan, Ulf Helin och
Sonny Björk från polisen samt Jan Värnhall,
Hans Lundmark, Ture Utrianen, Kjell-Arne Karlsson,
Jan Söderberg och Lars Nilsson som alla sympatiserade med Bertil Wedin som i sin tur stod i kontakt med det internationella nätverket osv.
Alla var de insatta i planerna långt i förväg men ingen kunde lita på att det inte fanns någon mullvad eller om snacksalige Victor skulle förråda gänget.
Ingen vågade nappa på erbjudandet om 2 milj. dollar för att bli GM.
Mera om gubbarna. Vid mitten av 1985 fick Åkebring ögonen på sig och fann
för gott att sluta med sina nazimöten i Gamla stan. Gubbarnas fasta punkt
blev nu Wallingatan 34 hos WACL. Östling blev huvudfigur och man etablerade
kontakter och utbyte med apartheidkolleger i Sydafrika.
Ca ett år efter mordet blev WACL-tipset, utförligt beskrivet i Wenander/Her-
manssons bok, känt och journalister (inte Alsén, Anér, Krantz) började rota på
Wallingatan. Gubbarna ansåg sig då tvungna att lämna lokalerna. Den halva som
hade anknytning till A-turen kunde ju träffas där. Den andra något mindre halvan
behövde en ny träffpunkt för kamratligt heilande och CGÖ och Per-Ola Karlsson
bildade nu skytteföreningen.
Innan biträdande spaningsledaren Krusell snöat in på CP skrev han i maj 1986 i
Polistidningen: "Alla objektiva fakta talar om att mordet utförts av en grupp av
gärningsmän. Man måste ha klart för sig att det här handlar om ett politiskt mord,
där det är viktigt att avslöja hela konspirationen. Den person som avlossade skottet
mot Palme är en av gärningsmännen, de övriga som medverkat vid handlingen eller
främjat densamma är i lika hög grad gärningsmän. Man kan tala om ett kollektivt
gärningsmannaskap". Detta stämmer kusligt väl in på Åkes gubbar. Bland dem
gällde, en för alla, alla för en.
Säpofolket
hade en egen högerextrem Palmehatargrupp och såg ner lite på "gatupoliser"
kjell-arne karlsson var ordningspolis vid vd 1 1967 och ska ha varit med i den grupp som formellt bildade DA detta år.
Senare var han vice ordförande i DA under en period.
Låt oss börja tala klarspråk om Åkes gubbar = Åke Eks gubbar, Kjell-Arne Karlssons gubbar
= Stellans gubbar = Östlings gubbar, ett 20-tal nazister, alla poliser utom
ett par, som några år före och efter Palmemordet hade en klubblokal på
Wallingatan 34 hos WACL och Baltiska kommittén där Åke J Ek var ledargestalt.
Han var en välkänd gammal nazist med stort nätverk både inom och utom
Sverige, poliskommissarie och lärare på polishögskolan i många år till 1985.
"Gubbarna" var sammansvetsade efter att ha utkristalliserats under flera års
aktiviteter och utöver ideologin var ett patologiskt Palmehat deras livsluft.
Wenander/Hermansson
tar upp WACL-tipsets innehåll, dess behandling
(PU påstod ju sig inte känna till det)men gällande gärningsmännen säger tipset bara: "Gärningsmannagruppen var inhemsk".
Åkes pensionärsklubb som spionerade med walkie talkies.
Att Åke J Eks och andra
högerextremistiska lärares undervisning vid polishögskolan burit frukt, visar en rad exempel inte minst från Norrmalmspolisen i Stockholm.
*Den polis som enligt uppgift varit mest drivande i den högerextremistiska gruppen vid Norrmalmspolisen är Kjell-Arne Karlsson.
Han ingick i början av av 70-talet i ledningen för den extrema högerorganisationen
Demokratisk Allians (DA). Det var Kjell-Arne Karlsson som vid en Vietnamdemonstration 1973 tjänstgjorde som civilklädd.
På sin kavaj hade han sytt dit märket ”Viet Cong Hunting Club”. Till följd av utredningen om högerextremism inom Norrmalmspolisen omplacerades Kjell-Arne Karlsson. Han förflyttades till ordningspolisen och arbetade närmast under
Sune Sandström ( som senare befordrades till chef för Säpo och därefter till en stol närmast rikspolischefen).
En av Kjell-Arne Karlssons nya arbetsuppgifter var att ingå som sekreterare i den utredningsgrupp som 1986 lade förslag till att polisen skulle få bilda en antiterroriststyrka.""
Anér
I Expressenartikeln pekas tio poliser ut,
dock ej med namn och endast med suddig bild, men att döma av beskrivningarna var det fråga om
m Stefan S fråga om följande personer: Kjell-Arne K, Stefan Å, Bo A, Th P, Chr D, Kjell Ö och Claes D
GK
annan polischef fått höra att ett antal polismän träffades dagen
före mordet på Söder i Stockholm.De aktuella polismännen var CG Östling,
Per-Ola Karlsson, Kjell-Arne Karlsson, Jerry l och Jan Söderberg.
Dessutom deltog en vapenexpert (torde åsyfta ”Löjtnant Lars Nilsson”, se ovan).
Vid mötet hade diskuteratsvapen och eventuellt också planer på att mörda Olof Palme.
Tjänsteanteckningen är daterad den 13 maj 1991,medan utskriften är daterad den 3 mars 1992.
diskutera några poliser i vars förehavanden man hade mycket lite insyn (han nämnde Kjell-Arne Karlsson).Rönnegård fortsatte:
Men då sa jag åt honom (dvs. Nilsson, vår anm.), det är allvarliga anklagelser.
Tror du verkligen att det skulle varamöjligt att flera poliser, och då mena han det att,
det här är killar som är så hårda så att dom till och med skulle kunnahålla tätt om det här.
Förhören är relativt ingående och innehåller information om de utpekade poliserna och tillviss del deras inbördes relationer.
Därvidlag synes utredningen i någon mån ha tagit sikte på att klarläggaeventuella ”nätverk”.
Man kan notera att de poliser som hörts är de vilkas namn framstår som de mestöverraskande i sammanhanget.
CG Östling, Per-Ola Karlssonoch Kjell-Arne Karlsson är inte hörda i ärendet,inte heller ”Löjtnant Lars Nilsson”, som alltså torde vara den åsyftade militären
Man kan fråga sig vad de egentligen syftat till och varför de inteföljts upp med förhör med
CG Östling, Per-Ola Karlsson och Kjell-Arne Karlsson. Det kan synas som om PUundviker kontakt med vissa polismän
Det framgår klart, både av Ulf Karlssons PM och PU:s förhör medNilsson
, att denne betraktat A och Claes Djurfeldt som suspekta.
Kjell-Arne Karlsson var, enligt vad Nilssonuppgav i förhöret i PU, nära vän till CG Östling, ”de har samma intressen”.
”Kjell-Arne Karlsson är precissom CG en utomordentligt skicklig polisman inom sitt område
--däremot måste man iaktta en vissförsiktighet i sitt umgänge med honom, anser jag
Beträffande Kjell-Arne Karlsson uttryckte sig Jan Söderberg inte i klartext.
Han tycktesförutsätta att förhörsledaren förstod vad han menade när han sade sig inte kunna tänka sig att umgås med Köver huvud taget.
Apropå Kjell-Arne Karlsson, Per-Ola Karlssonm.fl. frågade förhörsledaren Jan Söderbergom denne kände till att ”grabbarna som ingick i Norrmalm” av många ansågs vara lite extrema:
Ja, det är många där som är extrema. Det kan jag räkna upp hela bordet ... det är en skam alltså, en skam för svenskpolis att de här fick hålla på.
Men det är en annan sak.
Förhörsledaren föreslog efter det svaret en paus. Därefter ville Jan Söderberg tillägga bl.a. följande.
Men jag har fortfarande, i mig alltså, en känsla av att det finns saker och ting som inte står rätt till i bland annat nånting iden här konstellationstypen du pratar om.
Det vill jag ha sagt, jag tror inte att det är riktigt utrett än.
Det finns saker ochting där som mitt 30-åriga, min 30-åriga erfarenhet på polisjobbet och intuition säger att det stämmer inte