Citat:
Det här med att Holmér skulle ha haft direkt kontakt med Mossad under hans tid som spaningsledare, varifrån härstammar uppgiften ursprungligen? Nu är det i och för sig många år sedan jag läste böckerna i ämnet av Wall, Borgnäs och bröderna Poutiainen, men kan inte dra mig till minnes att detta skulle omnämnts i någon bok.
Eller menar du att Mossad tog tillfället i akt och kastade dynga på politiska fiender såsom PLO, likt Stasi som försökte pinna mordet på svenska EAP? Eller gjorde de det p.g.a. egen inblandning?
Om Holmér de facto samarbetade med Mossad är det all anledning att höja på ögonbrynen, en fiende till Palme med direkt insyn i utredningen! Kurder hade han ju enkelt kunnat jaga även med utländsk hjälp utan att involvera Mossad, bara att kontakta polisen i de länder där PKK då var etablerade.
Eller menar du att Mossad tog tillfället i akt och kastade dynga på politiska fiender såsom PLO, likt Stasi som försökte pinna mordet på svenska EAP? Eller gjorde de det p.g.a. egen inblandning?
Om Holmér de facto samarbetade med Mossad är det all anledning att höja på ögonbrynen, en fiende till Palme med direkt insyn i utredningen! Kurder hade han ju enkelt kunnat jaga även med utländsk hjälp utan att involvera Mossad, bara att kontakta polisen i de länder där PKK då var etablerade.
DE som det tipsades om och var med mycket tidigt i utredningen var Palestinierna Hisham K som visade sig ha vattentätt alibi och Jocup M som var sprängutbildad som togs in till förhör men sedan kunde avföras. Ett av tipsen kom från utlandet. Det normala i detta sammanhang vore att låta Säpo hålla i informationsutbytet kring dessa personer men Holmer valde som med så mycket annat att personligen hålla i kontakterna med israelerna för att få hjälp med spåret och höll Säpo utanför. Tyvärr visade de sig ej kunna hjälpa till. Tipsen visade sig sakna substans ganska snabbt liksom tipsen kring Baresic och RAF.
Jag tänkte bjuda på lite nattlektyr, en länk till tidskriften Skydd & Säkerhet, nr 5 1992. Skandiamannen intervjuas och det finns en del bilder av intresse. Trevlig läsning!