Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-29, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Håller med dig. Det är också svårt att se att något särskilt skulle vara vunnet med att byta ut kulorna.

Nä jag tror helt enkelt att det var så att när de hittats så inser man plötsligt att det kan bli ett problem. Kunde dessa härledas till en allt för sällsynt vapentyp som bara fanns i mycket begränsade kretsar och inte t ex PKK så var det besvärande. Poliser som fanns kring utredningen reagerade på den märkliga hanteringen av kulorna och som moteld spreds föreställningen att det var fejkkulor. Påståendet var att de riktiga kulorna måste vara mos och dessa var i allt för gott skick. Dessa rykten startade i kretsar kring Piketen och det var från sådana kretsar jag först hörde dem. Sedan dess har jag försökt vända på alla stenar med omfattande kontakter men framstående expertis men kommit till slutsatsen att kulorna är autentiska. Skicket, skadorna, fyndplatserna etc stämmer väl liksom spåren på offren. Däremot är det så att det finns väldigt mycket som tyder på att det var ett vapen med pipa kortare än 3" vilket man systematiskt försökt dölja och bortförklara liksom man försökte låtsas som att det var allt för svårt att modifiera 38 or så som vapnet CGÖ ägde hade modifierats.
Citera
2015-04-29, 16:53
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nä jag tror helt enkelt att det var så att när de hittats så inser man plötsligt att det kan bli ett problem. Kunde dessa härledas till en allt för sällsynt vapentyp som bara fanns i mycket begränsade kretsar och inte t ex PKK så var det besvärande. Poliser som fanns kring utredningen reagerade på den märkliga hanteringen av kulorna och som moteld spreds föreställningen att det var fejkkulor. Påståendet var att de riktiga kulorna måste vara mos och dessa var i allt för gott skick. Dessa rykten startade i kretsar kring Piketen och det var från sådana kretsar jag först hörde dem. Sedan dess har jag försökt vända på alla stenar med omfattande kontakter men framstående expertis men kommit till slutsatsen att kulorna är autentiska. Skicket, skadorna, fyndplatserna etc stämmer väl liksom spåren på offren. Däremot är det så att det finns väldigt mycket som tyder på att det var ett vapen med pipa kortare än 3" vilket man systematiskt försökt dölja och bortförklara liksom man försökte låtsas som att det var allt för svårt att modifiera 38 or så som vapnet CGÖ ägde hade modifierats.

Den minst sagt märkliga hanteringen av kulorna, och sättet de hittas på, väcker så klart misstankar. Om kulornas skick är rimliga kan också diskuteras, liksom vad som vad syftet med en eventuell utplacering skulle vara.
Min lite otydliga fråga tidigare handlade egentligen om ifall någon visste om KH arbetat med själva utredningen, eller det bara handlade om att ta emot de första vittnesuppgifterna. Är det så att han arbetat inom PU så ger så klart hans uttalande en helt annan mening, då är de sensationella! Själv misstänker jag att han inte varit en del i PU, men någon vet säkert detta bättre?
Citera
2015-04-29, 18:42
Medlem
Citat:

Kan i sammanhanget vara värt att lyfta fram att Vincent Lange i samband med sin pensionering lät sig intervjuas i GT och då hävdade att kulorna sannolikt var felaktiga.
Citera
2015-04-29, 19:17
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
En bra sammanfattning.

En Statsminister vandrar gärna hem en lönehelg med 14 fyllskallar på dussinet. Utan att frukta något. Trots de varningar han fått som vi alla läst om.

Sedan är det ju fritt för alla att tolka detta enkla faktum

Varför inte? Varför skulle han vara rädd för fyllon på stan?
Det var trotts allt ett helt annat samhälle 1986 än idag. Det finns egentligen inte något för OP att frukta från en salongsberusad allmänthet och det vissta han mycket väl.
Värre då med alerta, nyktra figurer i olika säkerhetstjänster eller organsiationer som jobbade med t.ex. vapensmuggling där vapen byttes mot narkotika. Sådana saker. Bydligt mer skärpta och farliga aktärer än Nisse Hult på stan med en snaps för mycket innanför västen.
Detta visste förståss OP också om. Man, vad skulle han göra? Låsa in sig och spola alla former av privatliv? Bättre att dö på fötterna än att leva på knäna, så att säga.
Citera
2015-04-29, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Kan i sammanhanget vara värt att lyfta fram att Vincent Lange i samband med sin pensionering lät sig intervjuas i GT och då hävdade att kulorna sannolikt var felaktiga.

Fast hela tiden har han vidhållit att det var tvärt om! 2003 när den "Sydafrikanska Gruppen" hävdade annat vidhöll han fortfarande att skadorna var helt trovärdiga och det stöds alltså av också annan expertis. Detta var sk Armour Piercing ammo som kan penterera bilplåt och till och med motorblock. Att fsröka odla myten att de skulle mosas av att rickoshettera eller av att krossa ett bröstben är kvalificerad humbug. Däremot tappar de mycket snabbt sin kraft när de tumlar efter t ex att ha passerat mjuka material och skadorna som finns visar att kulorna tumlat när de träffat hårda ytor dvs att de förlorat mycket av sin rörelseenergi. Lägger man till detta påverkan av kort pipa stämmer allt.
Citera
2015-04-29, 19:31
Bannlyst
Citat:
Namn på dessa experter?
Citera
2015-04-29, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Namn på dessa experter?

Varför? Många falskspår som Sydafrika bygger på just namedroppingprincipen och som sagt hävdar ju Lange enligt olika personer helt motsatta saker.

Det ligger på dem som påstår att det finns komplexa alternativa förklaringar som innebär att kulorna är falska att bevisa sin sak. Och det har de inte lyckats med på snart 30 år. Jag tror att fristen har runnit ut för deras trovärdighet.

Hur, Varför och Vem/vilka har gjort det?

Vill man hävda att kulorna är icke trovärdiga eller falska får man faktiskt bevisa att det är så men det gör aldrig troll utan de kastar ur sig obestyrkta påståenden och namedroppar och fantiserar och hävdar att vi måste bevisa motsatsen annars är deras fantiserande trovärdigt. Det är billigaste formen av demagogi och manipulation.
Citera
2015-04-29, 20:07
Medlem
Citat Lange 2003 i DN

Citat:
- Jag gjorde provskjutningar och undersökte noga hur sådana här kulor beter sig, och de skador som kulorna faktiskt har kan ha uppstått när de sköts mot paret Palme
Citera
2015-04-29, 20:14
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Citat Lange 2003 i DN
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/fel-kulor-pa-mordplatsen/

Lange...DN..2003
Citera
2015-04-29, 20:37
Medlem
Citat:
Lördagen den 29 oktober 1988 innehöll tidningen Kvällsposten en i det här sammanhanget uppseendeväckande artikel. Det rörde sig om en intervju med Lange, som vid det tillfället var nybliven pensionär. Denna gång tog han bladet från munnen och dristade sig till att ifrågasätta kulornas äkthet:

- Kulorna är rena bluffen! Jag har blivit övertygad om att de är utlagda för att vilseleda spaningarna.

Frågan är vad Lange verkligen ansåg.
Citera
2015-04-29, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Frågan är vad Lange verkligen ansåg.

Eller vem Lange verkligen var?

Det finns en del som bytt fot både fram och tillbaka flera gånger och frågan är vilken trovärdighet kappvändare har?
Citera
2015-04-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/fel-kulor-pa-mordplatsen/

Lange...DN..2003
Eftersom jag väldigt länge haft svårt att förstå hur man kan vara
1. Säker på att de upphittade kulorna är de som sköts mot Palme
2. Säker på vilken typ av vapen de upphittade kulorna använts i

Tar jag här risken att bli idiotförklarad. Boboslackes resonemang och argumentation vad gäller punkt 2 är övertygande, tycker jag. Enligt Wikipedia matcher blyfragment på Palmes kläder kulorna, och det kan ju låta övertygande, men med vilken säkerhet är det möjligt att göra en sådan matchning? Någon som har kunskap om detta? Langes experiment visar ju bara att det är MÖJLIGt att kulorna är de rätta, inte att de ÄR de rätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in