Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-28, 21:56
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det framgår av Leopolds inledande text att dokumenten ursprungligen kommer från De Wit Potgieter, som donerat dessa till South African History Archive (SAHA).

Läses därmed med försiktighet och ett stort saltkar i närheten...

Kan det finnas någon sanning i det då?
Jag tycker att det verkar konstigt att man sätter så mycket explicit på papper. Det skulle inte jag ha gjort. Men jag vet inte hur rutinerna är i sådana här organisationer. Om jag höll på så skulle det inte stå ett ord någonstans om vad man höll på med och några riktiga namn skulle inte heller finnas. Men nu håller jag ju inte på med underättelser och mordkomplotter som yrke.
Jag tycker också att det verkar märkligt att Syd Afrikas politiska topp skulle ha godkänt MOP.

Har du någon koll på hur det brukar gå till?
Citera
2014-09-28, 22:02
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
Notera den sista meningen! Bredenkamp ska ha varit insyltad i vapenhandel på flera håll på 80-talet, inkl Iran-Irak.

Bredenkamp passar ju som en smäck i samanhanget! Snubben är ju som tagen ur en bättre roman.

Vilka kontakter kan en sådan här gentleman ha haft med olika legosoldatoperatörer? Vi har ju en av trådens stora hjältar, Bertil Wedin som hängt runt nere i Afrikas södra regioner och jobbat med "lite av varje". + några till som flyktigt figurerat i utkanterna av tråden. Någon som drog till australien va? Någon som verkar ha försvunnit helt och hållet... Afrika någonstans.
Citera
2014-09-28, 22:08
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Kan det finnas någon sanning i det då?
Jag tycker att det verkar konstigt att man sätter så mycket explicit på papper. Det skulle inte jag ha gjort. Men jag vet inte hur rutinerna är i sådana här organisationer. Om jag höll på så skulle det inte stå ett ord någonstans om vad man höll på med och några riktiga namn skulle inte heller finnas. Men nu håller jag ju inte på med underättelser och mordkomplotter som yrke.
Jag tycker också att det verkar märkligt att Syd Afrikas politiska topp skulle ha godkänt MOP.

Har du någon koll på hur det brukar gå till?
Nja, koll har jag ingen på det viset att jag har inside på något vis. Men det som framgår av intervjuer med diverse figurer som varit inblandade i hemlig verksamhet under Kalla kriget så är principen den att är det riktigt, riktigt viktigt då fästs det inte på papper. T ex har amerikanska och brittiska källor sagt att när det gällde känsliga överenskommelser med Sverige under Kalla kriget då gällde särskilt principen nothing on paper.

Därför, och särskilt när det gäller källan till dessa dokument, så är försiktighet anbefalld. Det finns också en del som tyder på att brittisk underrättelsetjänst utnyttjat tillfället att kasta skit på Sydafrika som var en rejäl nagel i ögat på Imperiet och dess Secret Intelligence Service.

Som alla effektiva psyops måste det finnas ett element av sanning. Sanningen i det här fallet kan vara att Sydafrika hade ett team på plats för kongressen. Kanske hade man tänkt göra något offensivt mot ANC-delegationen och om OP kom i vägen så gjorde inte det något.

Så, jag tror (OBS! TROR) detta är en del i en psyops men man kan ju aldrig veta säkert. OP var och rotade i många syltburkar och hade en förmåga att reta upp folk, såväl hemma som utomlands.
Citera
2014-09-28, 22:48
Medlem
Citat:

"Vad vet den dåvarande Säpo-chefen i Uppsala, Walter Kegö, om denna grupp?"

Kegö var väl starkt drivande i PKK-spåret och fick väl också nys om norrköpingsmötet i ett tidigt skede?

Ang Walter Kegö i Granskningskommissionens rapport:

Sid 455-458: "I början av maj erhöll säkerhetspolisen ett artikelutkast av journalisterna Roger M och Mari S på Svenska Dagbladet. Av utkastet framgick att journalisterna hade haft kontakt med en källa som lämnat uppgifter om mordet på Olof Palme. Källan hade uppgivit att den sydafrikanske spionen Craig W var den som planerat mordet. ... Vid förhöret framkom att Mari S varit i Stockholm i maj-juni 1987 och lämnat uppgifter i ärendet till utredningsmannen Walter K. PU tog efter förhöret [i oktober 1996] kontakt med Walter K, som mindes att han sammanträffat med henne. På fråga om han hade dokumenterat förhöret uppgav han att han inte var säker på det."

Sid 459-461: Karl B hade i anledning av informationen varit i kontakt med säkerhetspolisen som efter några månader hört av sig och sagt att man kontrollerat uppgifterna och nu släppt ärendet. ... Karl B:s uppgifter fanns inte i PU-materialet. ... Efter det att Karl B mottagit denna information hade han försökt komma i kontakt med PU per telefon men misslyckats. Han hade därför talat in informationen på band. Bandet hade hans informationssekreterare lovat att lämna till säkerhetspolisen i Uppsala, eftersom denne kände en person som arbetade där. Bandet lämnades på så sätt till säkerhetspolisen i Uppsala veckan efter mordet. ... Ytterligare en vecka senare, i slutet av maj 1994, hörde PU Walter K, som bekräftade att han under aktuell tid var sektionschef vid säkerhetspolisen i Uppsala. ... Walter K hade ingen kännedom om Karl B:s uppgifter."

Walter K visade betydligt större iver för PKK-spåret än för sydafrikaspåret...
Citera
2014-09-28, 23:04
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Walter K visade betydligt större iver för PKK-spåret än för sydafrikaspåret...

Utifrån dom uppgifter jag har så verkar det helt logiskt. PKK-spåret var ett ganska bra bygge och man lyckades ju blåsa upp det rejält

Lite lustigt att uppgifter om Syd Afrikanska intressen kommer upp så tidigt efter mordet. För det är väl i maj 1986 så åsyftas med "maj" i granskningskommisionens rapport?

Ebbe C: Den som följer PKK-spåret till grunden, finner Palmes mördare.

Jag vibbar att Ebbe kan ha haft rätt.
Citera
2014-09-29, 00:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Nytt från http://www.leopoldreport.com/

Tycker Leopold inte kommer med så mycket nytt gentemot De Wet Potgieters bok "Total Onslaught". Medlemmarna i den s.k. uppsalagruppen har inte kommit närmare en identifiering, Heine Hüman räknas som en av de misstänkta men vad hans uppgift skulle varit är skrivet i stjärnorna.

John Bredencamp jobbade också för Robert Mugabe, Ingvar Carlsson kompis, och den svenska vänsterns favorit som lyckats slakta betydligt fler landsmän än vad Ian Smith mäktade med.
http://www.da.se/home/da/home.nsf/kkl2/zimbabwe.

Bredencamp verkar finnas med var helst och med vem som helst bara det finns pengar att tjäna.
Omnämns i detta klipp för sin inblandning i JAS-affären:
http://www.svtplay.se/klipp/134630/reportage-jas-affaren-i-sydafrika

Håller med furirn att saltkaret är berättigat när det kommer till uppgifterna på Potgieter. Lutar åt att Sydafrika-spåret planterades alt underblåstes hos KGB av Hennes Majestäts hemliga tjänster. Presodent PV Botha regim var en perfekt svartepetter, ogillad över hela världen och på fallrepet politiskt.
Citera
2014-09-29, 13:19
Medlem
Citat:
Namnet är Henry Deacon.
Vet du något mer om denne?
Citera
2014-09-29, 19:14
Medlem
Någon som har en länk till juden eller artikeln som denne skrev runt 1960-talet som handlar om hur Sverige måste ta hand om världens flyktingar. Han var bra kompis med Palme och på så sätt fick inflytande i den svenska politiken som ledde till massinvandring.
Citera
2014-09-29, 21:38
Medlem
Porsennas avatar
På vilket sätt skulle sydafrikansk underrättelsetjänst ha fått reda på paret Palmes planer för kvällen?
Citera
2014-09-29, 21:40
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porsenna
På vilket sätt skulle sydafrikansk underrättelsetjänst ha fått reda på paret Palmes planer för kvällen?

Genom kontakter via sina vänner i svensk säkerhetstjänst.
Citera
2014-09-29, 21:41
Medlem
Porsennas avatar
Citat:
Genom kontakter via sina vänner i svensk säkerhetstjänst.

Jag som inte följt tråden. Hur ser spaningsuppslaget ut för den teorin?
Citera
2014-09-29, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Vet du något mer om denne?

Nej, jag vet tyvärr inget om Henry Deacon. Ska fråga runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in