Citat:
Ursprungligen postat av
LeifD2
Kan det finnas någon sanning i det då?
Jag tycker att det verkar konstigt att man sätter så mycket explicit på papper. Det skulle inte jag ha gjort. Men jag vet inte hur rutinerna är i sådana här organisationer. Om jag höll på så skulle det inte stå ett ord någonstans om vad man höll på med och några riktiga namn skulle inte heller finnas. Men nu håller jag ju inte på med underättelser och mordkomplotter som yrke.
Jag tycker också att det verkar märkligt att Syd Afrikas politiska topp skulle ha godkänt MOP.
Har du någon koll på hur det brukar gå till?
Nja, koll har jag ingen på det viset att jag har
inside på något vis. Men det som framgår av intervjuer med diverse figurer som varit inblandade i hemlig verksamhet under Kalla kriget så är principen den att är det riktigt, riktigt viktigt då fästs det inte på papper. T ex har amerikanska och brittiska källor sagt att när det gällde känsliga överenskommelser med Sverige under Kalla kriget då gällde särskilt principen
nothing on paper.
Därför, och särskilt när det gäller källan till dessa dokument, så är försiktighet anbefalld. Det finns också en del som tyder på att brittisk underrättelsetjänst utnyttjat tillfället att kasta skit på Sydafrika som var en rejäl nagel i ögat på Imperiet och dess
Secret Intelligence Service.
Som alla effektiva psyops måste det finnas ett element av sanning. Sanningen i det här fallet kan vara att Sydafrika hade ett team på plats för kongressen. Kanske hade man tänkt göra något offensivt mot ANC-delegationen och om OP kom i vägen så gjorde inte det något.
Så, jag tror (OBS! TROR) detta är en del i en psyops men man kan ju aldrig veta säkert. OP var och rotade i många syltburkar och hade en förmåga att reta upp folk, såväl hemma som utomlands.