Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-14, 21:29
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Läs mitt inlägg 8.07 idag så ser du mina tankar om det.

Jag tycker väl inte att det riktigt framgår av ditt inlägg vad det kan vara för möte och vad Lisbeth har att dölja. Att hon är misstänksam mot poliser och att hon ser Holmér som den mest pålitlige genom hans tidigare relation till Palme vet vi ju sedan tidigare men inte vad som kan ha föranlett ett mötesscenario eller varför Lisbeth och då även Holmér valt att dölja det. Personligen är jag inte lika övertygad om mötesscenariot även om jag inte utesluter det. Lisbets agerade är hursomhelst helt förkastligt.
Citera
2014-12-14, 22:05
Medlem
Citat:
Teorin om mötescenariot. Mördaren o paret stod still o pratade innan skotten föll. Det finns vittnen som till en viss del stödjer detta. Jag själv tror inte på det. Jag tror att förloppet fördröjdes därför att mördaren ville förvissa sig om att det verkligen var paret Palme. Inget bestämt möte.

Instämmer. En svensk GM hade säkerligen känt igen OP direkt. En utländsk GM kan däremot ha behövt göra en närmare kontroll, därav kontakten.
Citera
2014-12-14, 22:11
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
Instämmer. En svensk GM hade säkerligen känt igen OP direkt. En utländsk GM kan däremot ha behövt göra en närmare kontroll, därav kontakten.

Ok, läste slarvigt (se förra posten). Men det framgår dock inte varför LP skulle hålla detta hemligt - att mördaren tilltalat paret Palme innan skotten.
Citera
2014-12-14, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ok, läste slarvigt (se förra posten). Men det framgår dock inte varför LP skulle hålla detta hemligt - att mördaren tilltalat paret Palme innan skotten.

Alla andra vittnen säger att en kontakt förekom innan skotten, Delsborn såg även att dom samtalade med varandra. Morelius säger inte heller emot att en kontakt förekom då han inte hade uppsikt över mordplatsen hela tiden, behövs inte sägas mer...
Citera
2014-12-14, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Det är vanligt enligt vittnespsykologin att vittnesuppgifter/även minnena bråderas ut med tiden; att de med åren ges mer innehåll. Kort sagt ett minnets bedrägeri.

Jo, så funkar det nog men det jag reagerar mest över är att Mårten Palme med åren tydligen blev så säker på att CP var skyldig, att han valde att villkora mötet med Christer Pettersson: Erkänn, annars kommer jag inte. Vilket underlag hade MP fått tillgång till som gjorde honom så säker på sin sak? Tänk om MP hade träffat CP och denne hade fått chansen att utveckla den ytterst intressanta meningen "Bara jag, mördaren och en till känner till sanningen." Jag kan i och för sig fatta att MP kanske inte hade större lust att lyssna på en massa "jidder" (CP pendlade ju mellan att svara både ja och nej på frågan om han trots allt var skyldig efter frikännandet enligt somliga) men å andra sidan förnekade CP all skuld kategoriskt vid rättegången och passerade dessutom lögndetektorn utan problem.

Fast å andra sidan, vad hade Mårten Palme gjort om CP hade namngett mördaren och "den andre"? Det rätta hade naturligtvis varit att vidarebefordra den informationen till polisen men då hade väl Lisbet skandaliserats istället pga av hennes säkra utpekande? Som anhörig kanske man skulle tycka att hon hade fått lida tillräckligt mycket ändå. Mänskligt.
Citera
2014-12-14, 22:53
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Alla andra vittnen säger att en kontakt förekom innan skotten, Delsborn såg även att dom samtalade med varandra. Morelius säger inte heller emot att en kontakt förekom då han inte hade uppsikt över mordplatsen hela tiden, behövs inte sägas mer...

Den tolkningen håller jag förvisso inte med om - att alla andra vittnet säger att kontakt skett innan skotten...Jag har också läst alla vittnesmålen (ett antal gånger) och kan inte se hur man kan tolka det så. I det fall som det framgår att kontakt skett så tycker jag dessutom att det är väldigt vaga antydande - såsom "det ser ut som de gick och pratade" och liknande. Det är ju också så att vi som människor tolkar in saker i skeenden baserat på hur vi brukar uppträda, dvs. om man ser tre personer komma gående så uppfattar man gärna att de småpratar.
Citera
2014-12-14, 22:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Instämmer.

Mördaren fanns där 3 till 4 minuter i förväg. En tidpunkt som ligger nära den tidpunkt där paret Palme påbörjade sin promenad. Som visar att mördaren var nära hörnan när han förstod eller fick besked om att det var dags.

Osäkerheten hos Morelius beror på någon brist i hans minne som gör honom själv osäker o irriterad. Jag upplever det som att han är ganska säker på att han kom från biohållet men i övrigt osäker.

Morelius satt taskigt parkerad. Hans minne av det han såg i hörnan är som en serie fotografier eftersom han samtidigt höll koll på annat. Det jag har fäst mig för är att mannen han såg beskrivs som bra på att smälta in. Finnas där utan att märkas. Han rörde på sig men försvann inte ur hans sikte. Håller med dig. Räcker det verkligen för att inte noteras av andra. Jag vet faktiskt inte.

Största problemet med Inge Morelius som vittne är PUs katastrofala senfärdighet med att förhöra honom. Även IM själv är ganska sen med att ringa in sina iaktagelser. Lördag morgon 0920 avger han ett kort förhör som inte är särskilt detaljerat.

Sedan dröjer till det fjortonde mars innan Hans Holmer och hans spaningsledning behagar höra detta centrala vittne nästa gång. På de här två veckorna är riskerna stora att Morelius påverkas i sina minnesbilder av den enorma mediabevakningen av MOP.

Hade Arne Irvell eller Otto Andersson fått sköta mordspaningarna hade aldrig sådant slarv skett. För att inte tala om legendariske Sven Thorander varit och skött PU. Han hade inte varit lättrundad för Hassar och läbbiga Ebbar.

Men IM är ett intressant vittne och hans närvaro kan tidsmässigt bestämmas i grova drag genom Glenn Malmströms och Helena Lähdes bankomatuttag. MOP-kvällen är han trött och småkrasslig och störs av att han står på avkännarna till trafikljusen. Han har sannolikt inte full koll på GM hela tiden, men ändå ger den sammantagna faktabilden svaret att GM är i dekorimahörnan redan runt 231830-231900.
Citera
2014-12-14, 23:08
Bannlyst
Citat:
Jag tycker väl inte att det riktigt framgår av ditt inlägg vad det kan vara för möte och vad Lisbeth har att dölja. Att hon är misstänksam mot poliser och att hon ser Holmér som den mest pålitlige genom hans tidigare relation till Palme vet vi ju sedan tidigare men inte vad som kan ha föranlett ett mötesscenario eller varför Lisbeth och då även Holmér valt att dölja det. Personligen är jag inte lika övertygad om mötesscenariot även om jag inte utesluter det. Lisbets agerade är hursomhelst helt förkastligt.

Men vad är det som är så j-a förkastligt med Lisbets agerande? Varför glömmer alla att hon trots allt var ett brottsoffer, först svårt chockad och sedan traumatiserad väldigt länge med allt vad ett sådant psykiskt tillstånd innebär och för med sig? Ibland uppfattar jag att den här debattsidan till vissa delar är en förlängning av det gamla palmehatet, men nu när OP är död så verkar det vara Lisbet Palme och Hans Holmér som ska löpa gatlopp och misstänkliggöras istället.
Citera
2014-12-14, 23:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Dahlgren uppger sedan att han och Holmér från ungefär klockan 22.30 kryssade runt i Stockholm på ett sätt som Dahlgren hade svårt att förstå. Holmér gav hela tiden Dahlgren order om att köra runt till olika platser. Dahlgren uppger att det nästan kändes som att han körde omkring med en turist som bara skulle se sig omkring. Vid 22.45-tiden, när han befann sig vid Mariatorget.
Hans Holmer fick order att själv se till att manskapet skulle vara "borta" för att ersättas med barbro gruppen? för det var ju en "höjdare" som skulle undanröjas, att offret skulle vara Olof det visste kanske inte H.H just då? om inte H.H var delaktig så blev han "blåst" och samtidigt indragen att vara delaktig i mordet, min gissning.

Chefspersonen i 60-årsåldern , som Rolf Dahlgren hämtar på Centralen, är ett störande mysterium. Vem är han? Var kommer han ifrån? Troligtvis, men ej säkert, med tåg, sannolikt via Södra stambanan.
En bufflig person, Svensk var han , men därutöver höljd i dunkel.

Tycker även Hans Holmers påstådda avstigningsplats är förbryllande, Mälarhöjdens T-banestation , varför där? Finns det något där som kan ha en koppling till MOP?
Citera
2014-12-14, 23:29
Medlem
Citat:
Den tolkningen håller jag förvisso inte med om - att alla andra vittnet säger att kontakt skett innan skotten...Jag har också läst alla vittnesmålen (ett antal gånger) och kan inte se hur man kan tolka det så. I det fall som det framgår att kontakt skett så tycker jag dessutom att det är väldigt vaga antydande - såsom "det ser ut som de gick och pratade" och liknande. Det är ju också så att vi som människor tolkar in saker i skeenden baserat på hur vi brukar uppträda, dvs. om man ser tre personer komma gående så uppfattar man gärna att de småpratar.

Delsborn ser 3 personer stå och samtala med varandra. Vilka är det han ser om inte paret Palme och GM? Det intressanta är att han ser 3 personer på samma plats och dessutom tar det ett tag innan han får åka då det är rött ljus. Det betyder att paret Palme och GM trots allt är på samma plats ett tag utan att något skott avlossas. Det betyder att dom måste ha pratat innan skotten, helt logiskt.
Citera
2014-12-14, 23:33
Medlem
Man måste nog inse att Lisbeth undanhålller en del sanningar. Exempelvis det korta samtalet m skytten och kulhålen i kappan.Hon litade på vad HH tutade i henne o sen gick det inte o backa.
Vad hon gjorde va att vägra vittna under ed och med hennes ord "det ser man ju vem som är alkoholist" så hjälpte hon CP att bli frikänd.
Citera
2014-12-14, 23:37
Medlem
p.norths avatar
Svårt och scanna av H.H hans beteende, det är som han har fått order men vet inte riktigt vad som är i görningen men han är nyfiken såsom nazi poliserna är. "H.H är inte i sth den kvällen" fast ingen får märka att han är det. Skumt är det med H.H om han medvetet delaktig i det eller "bortfintat" fått sina order.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in