Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-08, 01:13
Medlem
I artikeln med Lars Ulfving i tidningen Framsyn framgår bl.a. att Lars blev rekryterad som underrättelse man under FN tjänstgörning på Cypern.

Citat i tidningen Framsyn Nr1 2006
Citat:
"Det var under FN-tjänst på Cypern i sena delen av 1970-talet som frågan dök upp om han var intresserad av underrättelseverksamhet."

Det får mig att undra om Lars Ulfving skulle kunna vara den såkallade FN mannen?
Stämmer dock inte med uppgifterna om att FN mannen skulle tjänstgjort på Cypern 1969.
Citera
2014-11-08, 01:43
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
I artikeln med Lars Ulfving i tidningen Framsyn framgår bl.a. att Lars blev rekryterad som underrättelse man under FN tjänstgörning på Cypern.

Citat i tidningen Framsyn Nr1 2006

Det får mig att undra om Lars Ulfving skulle kunna vara den såkallade FN mannen?
Stämmer dock inte med uppgifterna om att FN mannen skulle tjänstgjort på Cypern 1969.

En av tråden stora hjältar, Bertil Wedin, kom till Cypern som FN-soldat ungefär vid den tiden vid en snabb googling. Vet inte exakt när, men 2014 var det "runt 50 år sedan". Han kan ju ha kommit dit på 60-talet och även tjänstgjort 1969.
Själv nekar han till all inblandning eftersom han var på Cypern mordnatten.

Leif D säger: Hmmm... Om det nu var en organsiation bakom så var väl inte hela gänget på sveavägen vid mordtillfället. En eller 2, ja, men resten var någon annanstans.
En person som jobbat med kontakter för t.ex. vapen, planering, personal etc behöver inte ha lyft på arslet, var det nu än var placerat. Det kan skötas per telefon, brev etc. Eller mer troligt: Personligt möte i 3e land, gissningsvis Tyskland eller UK i fallet MOP. Man kan mycket väl vara insyltad så det står härliga till utan att ha varit på sveavägen.
Wedins roll i spridningen av PKK-spåret är ju oerhört svår att förneka i alla fall.

Edit: Intressant också att polisen fortfarande inte vill ta i Wedin med tång ens. Det tyder på att han har information som är känslig.
Senast redigerad av LeifD2 2014-11-08 kl. 01:51.
Citera
2014-11-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Edit: Intressant också att polisen fortfarande inte vill ta i Wedin med tång ens. Det tyder på att han har information som är känslig.
Han är jäkligt intressant. Synd bara att han är så otroligt högtravande!

/Daniel
Citera
2014-11-08, 10:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Curt Lidgard som träffar Palme vid Grand, har tidigare varnat för ett sovjetisk blixtanfall.

En sådan uppgift om ett blixtanfall torde ju verkligen kunna ha sitt ursprung från Lars Ulfving.

Lars Ulfving verkar förövrigt bo i Täby, precis som Skandia mannen Stig Engström.
Enligt Säkerhetsforskare Ola Tunander, så skulle Skandia huset fungerat som en sambandscentral under mordnatten.

Curt Lidgaard var inte vem som helst och hade många kontaktytor när det gällde Säkerhetspolitik. Olof Palmes häftiga reaktion mot CLs uttalande är ur den synpunkten intressant.

Därför är mannen som närgånget pratade med OP viktig. CL och OP hade säkert en hel del att snacka om. Givetvis borde sällskapet Palme och de kvinnor som uppfattade situationen hotfull fått se bilder på CL för ev identifikation,
Citera
2014-11-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag tar av mig mössan och böjer huvudet i vördnad inför en av rättsväsendets giganter det senast gångna seklet. Carl G Persson VAR svensk polis personifierad under det första decenniet efter förstatligandet.

Jag instämmer i de orden.

Med Carl Persson som rikspolischef hade Palmeutredningen skötts ordentligt. Han hade inte accepterat den ordning Holmér et al inrättade.
Citera
2014-11-08, 13:56
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag instämmer i de orden.

Med Carl Persson som rikspolischef hade Palmeutredningen skötts ordentligt. Han hade inte accepterat den ordning Holmér et al inrättade.

Då hade Carl Persson å andra sidan hamnat i en direktkonflikt med regeringen eftersom de backade upp Holmér till hundra procent.
Citera
2014-11-08, 14:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Då hade Carl Persson å andra sidan hamnat i en direktkonflikt med regeringen eftersom de backade upp Holmér till hundra procent.

Det var något som Carl Persson inte ryggade för. Minns hur han 1969 tvingade regeringen att montera ner IBs inrikesspionage, låt vara att det återuppstod några år senare , med känt resultat.

Med Persson som RPS-chef och med en person av Sven Thoranders resning som spaningsledare hade det blivit en helt annan utredning,till det bättre.
Citera
2014-11-08, 17:55
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
..."svinet på den andra sidan..." Vykortet föreställde en gris så det är väl inte helt osökt den som åsyftas. Jag tycker flera lägger för mycket vikt vid detta vykort. Mycket skrik för lite ull, sa kärringen som klippte grisen...

Jo, jag vet att det var en gris på andra sidan av vykortet och det är möjligt att kortet är ointressant.
Om vi istället vänder på det och ponerar att det vid en jämförande handstilsanalys framkommer att Claes Almgren inte har skrivit kortet, skulle det väcka ett större intresse i så fall?
Citera
2014-11-08, 19:24
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jo, jag vet att det var en gris på andra sidan av vykortet och det är möjligt att kortet är ointressant.
Om vi istället vänder på det och ponerar att det vid en jämförande handstilsanalys framkommer att Claes Almgren inte har skrivit kortet, skulle det väcka ett större intresse i så fall?

Kortet finns avbildat har:

http://www.petrahoffblad.se/13-förhör-15373451
Senast redigerad av Thurizas-09 2014-11-08 kl. 19:27.
Citera
2014-11-08, 20:02
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Har du sett hur vykortet ser ut?
Jepp, se även länk postad idag där du finner vykortet.
Citera
2014-11-08, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Kortet finns avbildat har:

http://www.petrahoffblad.se/13-förhör-15373451

Kolla in Roy Allens glasögon (http://www.expressen.se/nyheter/hemligt-forhor-med-agenten/ ) och jämför med de som upphittades utmed flyktvägen (http://www.petrahoffblad.se/12-mordet-på-olof-palme-13492169 ).

Kanske Allens glasögonsmak har bestått genom åren? Ramlade ur fickan?
Citera
2014-11-09, 00:10
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
och jämför med de som upphittades utmed flyktvägen (http://www.petrahoffblad.se/12-mordet-på-olof-palme-13492169 ).

Det där är ju för fan mina brillor som jag hade 1986! Hur har Hoffblad fått tag i dom?

När det gäller glösögonen som upphittades längs flyktvägen spårades dessa till en invandrare som fått dom av soc, men inte gillat dom och slängt dom. I alla fall enligt Hans Holmér.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in