Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-14, 13:18
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Ett vittne mötte paret Palme vid reklampelaren ungefär, cirka 1 minut och 30 sekunder gick han sedan iväg. Det borde ha tagit cirka 40 sekunder för paret Palme att gå till mordplatsen från reklampelaren men verkar ha tagit betydligt längre tid, vad beror det på?

Teorin om mötescenariot. Mördaren o paret stod still o pratade innan skotten föll. Det finns vittnen som till en viss del stödjer detta. Jag själv tror inte på det. Jag tror att förloppet fördröjdes därför att mördaren ville förvissa sig om att det verkligen var paret Palme. Inget bestämt möte.
Citera
2014-12-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Teorin om mötescenariot. Mördaren o paret stod still o pratade innan skotten föll. Det finns vittnen som till en viss del stödjer detta. Jag själv tror inte på det. Jag tror att förloppet fördröjdes därför att mördaren ville förvissa sig om att det verkligen var paret Palme. Inget bestämt möte.

Jag vet inte vad man ska tro. Har med svårt o tro att man bestämmer ett möte just där sent på kvällen. Planerat möte var det nog inte, men att dom har samtalat med mördaren innan skotten är solklart tycker ja, varför ljuger Lisbeth Palme om detta?
Citera
2014-12-14, 13:27
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Jag vet inte vad man ska tro. Har med svårt o tro att man bestämmer ett möte just där sent på kvällen. Planerat möte var det nog inte, men att dom har samtalat med mördaren innan skotten är solklart tycker ja, varför ljuger Lisbeth Palme om detta?

Läs mitt inlägg 8.07 idag så ser du mina tankar om det.
Citera
2014-12-14, 13:30
Bannlyst
Olof Palmes mördare är död och hans namn var Christer Pettersson det vet även Palmes närmaste och dom har kunnat gå vidare och stängt alla spekulationer och det borde resten av svenska folket också göra det kostar bara en massa pengar .

Mårten Palme säger i dag att han är säker på att Christer Pettersson är mördaren.

- Jag var säkrare vid konfrontationen än jag gav uttryck för. Jag är själv vittne, liksom min mor, och hon är övertygad om att det var honom hon såg.

- Han hade heller inget alibi för just den timmen och han undertecknade själv med sitt namn en artikel i Expressen, där han erkände mordet.

Mårten Palme hade på senare tid kontakt med Aftonbladet, som ville sammanföra honom och Christer Pettersson. Enligt tidningen ville Pettersson erkänna mordet.

- Jag sa: "Om jag får försäkringar om att han erkänner, då kan jag träffa honom." Men några sådana kom inte. Sedan rann det ut i sanden och ett halvår senare dog Pettersson. Allt sammantaget gör att jag känner mig säker på att han är mördaren
Senast redigerad av Kyssmigimorgon 2014-12-14 kl. 13:33.
Citera
2014-12-14, 14:06
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyssmigimorgon
Olof Palmes mördare är död och hans namn var Christer Pettersson det vet även Palmes närmaste och dom har kunnat gå vidare och stängt alla spekulationer och det borde resten av svenska folket också göra det kostar bara en massa pengar .

Mårten Palme säger i dag att han är säker på att Christer Pettersson är mördaren.

- Jag var säkrare vid konfrontationen än jag gav uttryck för. Jag är själv vittne, liksom min mor, och hon är övertygad om att det var honom hon såg.

- Han hade heller inget alibi för just den timmen och han undertecknade själv med sitt namn en artikel i Expressen, där han erkände mordet.

Mårten Palme hade på senare tid kontakt med Aftonbladet, som ville sammanföra honom och Christer Pettersson. Enligt tidningen ville Pettersson erkänna mordet.

- Jag sa: "Om jag får försäkringar om att han erkänner, då kan jag träffa honom." Men några sådana kom inte. Sedan rann det ut i sanden och ett halvår senare dog Pettersson. Allt sammantaget gör att jag känner mig säker på att han är mördaren

Du är varmt välkommen att börja sätta dig in i MOP - räkna med ett par års självstudier och deltagande i forum om man ska hinna med det vanliga livet också
Citera
2014-12-14, 14:30
Medlem
Citat:

Utpekandet av Pettersson var riggat, därför som Lisbeth sa " det ser man väl vem som är alkoholist" , man visste att han skulle bli friad, det var därför man pekade ut honom
Citera
2014-12-14, 18:17
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:

En viss Ankarström sköt en konung på en bal. Under polisutredningen framfördes så många namn från den svenska adeln som hatade konungen att det ansågs orealistiskt med en så stor komplott. I det fallet fick Ankarström stå med hela skulden.

En fråga: sköt CP statsminister OP helt själv eller var det på uppdrag av någon?
Senast redigerad av MossTrums 2014-12-14 kl. 18:21.
Citera
2014-12-14, 19:16
Medlem
p.norths avatar
Dahlgren uppger sedan att han och Holmér från ungefär klockan 22.30 kryssade runt i Stockholm på ett sätt som Dahlgren hade svårt att förstå. Holmér gav hela tiden Dahlgren order om att köra runt till olika platser. Dahlgren uppger att det nästan kändes som att han körde omkring med en turist som bara skulle se sig omkring. Vid 22.45-tiden, när han befann sig vid Mariatorget.
Hans Holmer fick order att själv se till att manskapet skulle vara "borta" för att ersättas med barbro gruppen? för det var ju en "höjdare" som skulle undanröjas, att offret skulle vara Olof det visste kanske inte H.H just då? om inte H.H var delaktig så blev han "blåst" och samtidigt indragen att vara delaktig i mordet, min gissning.
Citera
2014-12-14, 20:47
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Dahlgren uppger sedan att han och Holmér från ungefär klockan 22.30 kryssade runt i Stockholm på ett sätt som Dahlgren hade svårt att förstå. Holmér gav hela tiden Dahlgren order om att köra runt till olika platser. Dahlgren uppger att det nästan kändes som att han körde omkring med en turist som bara skulle se sig omkring. Vid 22.45-tiden, när han befann sig vid Mariatorget.
Hans Holmer fick order att själv se till att manskapet skulle vara "borta" för att ersättas med barbro gruppen? för det var ju en "höjdare" som skulle undanröjas, att offret skulle vara Olof det visste kanske inte H.H just då? om inte H.H var delaktig så blev han "blåst" och samtidigt indragen att vara delaktig i mordet, min gissning.
Det är vad jag också tror: HH - alltså, inte bara den ryske agenten - visste om i förväg att ett mord skulle ske. Hur visste de om det? Jo, därför att det tisslas och tasslas mellan underrättelsetjänsternas agenter och om inte annat så är information en handelsvara. Att något stort var i görningen kan det varit några som förstått.
Citera
2014-12-14, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tycker Inge Morelius är vag just om uppgiften vart mördaren kommer ifrån. Däremot är det klart att han finns på plats ca tre minuter innan MOP. Detta bekräftas av Glenn Malmström bankomatuttag som avslutas strax efter IM kommit till platsen.

Under tidsspannet 2314-20 passeras mordplatsen av vittnena Anders Björkman m sällskap, Rolder med sällskap, Scheffer med sällskap, Hellgren ,Anja Landgré/Inga Ålenius samt Nicola Fauzzi .

För mig är det mycket svårsmält, närmast ofattbart, att inget av dessa vittnen ser GM stå och vänta in paret Palme. GM måste antingen vara i rörelse runt mordplatsen eller ha ett ännu oupptäckt gömsle, vart nu det skulle vara?

Tror det är viktigt att hålla isär WT-iaktagelserna. De som görs runt 2100 i korsningen sveavägen/Tunnelgatan är sannolika knarkspan. Däremot inte de runt 2300 på samma ställe då knarkspan vid den tidpunkten hemkallats.

Sunniva Thelestams bil på Drottninggatan ses också klart efter knarket kallats hem. Sedan finns Leif Carlbom och framförallt Ulla Strömbäck-Larssons från gamla stan.
Jörgen Almblad och andra PU företrädares krumbuktande och i vissa fall rent ljugande för att förminska hennes vittnesmål stärker mig i uppfattningen att Ullas gubbar är verkligt sprängstoff.

Hade varit väldigt intressant om Ulla hade konfronterats med Sten Anderssons illegala SÄPO-grupp som övervakade Olof Palme.
Värt att komma ihåg att Ulla tillsammans med "Skelleftehamnsmannen" är de enda, hittills kända, WT-iaktagelser som kom in före Hans Holmers efterlysning av sådana iaktagelser den åttonde mars.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Tidigare inlägg om vittnenas tidsangivelser.

Men du menar väl inte att Morelius iakttog mördaren i tre minuter, för det gjorde han ju inte.
Citera
2014-12-14, 20:58
Bannlyst
Citat:

Mårten Palme ställer krav på att CP skall erkänna mordet för Mårten, annars vill han inte vara med om något möte. CP uteblir. Tydligare än så kan nog inte bli att Lisbet Palme pekade ut fel mördare skulle jag vilja påstå. Sedan blir jag faktiskt lite upprörd då jag läser att Mårten Palme först känner sig osäker på om det var CP han såg men så småningom så "klarnar det" och så blir han plötsligt säker på att det var CP han såg. Hur gick den "insiktsresan" till egentligen?
Citera
2014-12-14, 21:18
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlottaModena
Mårten Palme ställer krav på att CP skall erkänna mordet för Mårten, annars vill han inte vara med om något möte. CP uteblir. Tydligare än så kan nog inte bli att Lisbet Palme pekade ut fel mördare skulle jag vilja påstå. Sedan blir jag faktiskt lite upprörd då jag läser att Mårten Palme först känner sig osäker på om det var CP han såg men så småningom så "klarnar det" och så blir han plötsligt säker på att det var CP han såg. Hur gick den "insiktsresan" till egentligen?
Det är vanligt enligt vittnespsykologin att vittnesuppgifter/även minnena bråderas ut med tiden; att de med åren ges mer innehåll. Kort sagt ett minnets bedrägeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in