Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-28, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
Nödvändigtvis inte...

Om frågan bara gäller MOP så torde Borgnäs En iskall vind, Walls Mörkläggning och Poutiainen x2 vara de tre i särklass bästa böckerna.
Citera
2015-04-28, 22:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Nödvändigtvis inte...

Ang MOP:

Poutiainen: Inuti Labyrinten
Gunnar Wall: Mörkläggning 1&2
Borgnäs: En iskall vind ...........

Några andra bra böcker som tangerar MOP

Erik Magnusson: Maktkamp om SÄPO, Unik information
Anders Sundelin: Fallet Wennerström, genomarbetat litterärt mästerverk om en vidrig spion.
Christoph Andersson: Operation Norrsken, om dubbelspelet m Honecker och hans STASI
Mikael Holmström: Den dolda alliansen, Unikt intervju material
Curt Falkenstam: Polisernas Krig, Beskriver bakgrunden till MOP m en stor del av persongalleriet.

Det blev en snabb genomgång finns ,många fler, men de här ger en skaplig kännedom om MOP och de hemliga tjänsternas verksamhet i vårt avlånga land.
Citera
2015-04-28, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ang MOP:

Anders Sundelin: Fallet Wennerström, genomarbetat litterärt mästerverk om en vidrig spion.
Christoph Andersson: Operation Norrsken, om dubbelspelet m Honecker och hans STASI
Curt Falkenstam: Polisernas Krig, Beskriver bakgrunden till MOP m en stor del av persongalleriet.

Det blev en snabb genomgång finns ,många fler, men de här ger en skaplig kännedom om MOP och de hemliga tjänsternas verksamhet i vårt avlånga land.
Mycket bra tips, även Anders Isakssons bok "Ebbe-Mannen som blev en affär" rekommenderas.
Citera
2015-04-28, 23:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Mycket bra tips, även Anders Isakssons bok "Ebbe-Mannen som blev en affär" rekommenderas.

Just det, Anders Isaksson en annan förnämlig skribent som gick bort alldeles för tidigt.
Citera
2015-04-29, 00:48
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Vilka uppgifter har du om en patronhylsa? Vet du vart den hittades? Är det här uppgifter som varit kända av t.ex. KG Svensson?
Uppgiften finns i artiklar en vecka efter mordet...och det avskrivs som ointressant av polisen i samma artiklar. Finns ingen som intresserat sig för detta under alla år...står inget om det i någon av alla dessa böcker som skrivits. Kanske totalt ointressant...men det som gör mig nyfiken är att PU vägrar kommentera uppgiften.
Normalt så kan man begära ett öveklagbart beslut, om man först får nej när man begär ut en handling från PU...men i detta fall kan man inte ens göra det. Möjligt att det inte är något konstigt med det...men det gör mig nyfiken.
http://tinypic.com/view.php?pic=1zvpp95&s=5#.VUAQeMnarqA
Senast redigerad av natteknik 2015-04-29 kl. 01:07.
Citera
2015-04-29, 01:04
Medlem
snillet_1s avatar
Radera detta.
Citera
2015-04-29, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Uppgiften finns i artiklar en vecka efter mordet...och det avskrivs som ointressant av polisen i samma artiklar. Finns ingen som intresserat sig för detta under alla år...står inget om det i någon av alla dessa böcker som skrivits. Kanske totalt ointressant...men det som gör mig nyfiken är att PU vägrar kommentera uppgiften.
Normalt så kan man begära ett öveklagbart beslut, om man först får nej när man begär ut en handling från PU...men i detta fall kan man inte ens göra det. Möjligt att det inte är något konstigt med det...men det gör mig nyfiken.
http://tinypic.com/view.php?pic=1zvpp95&s=5#.VUAQeMnarqA
Vilken publikation?
Citera
2015-04-29, 07:45
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Debatten är väldigt långt från Sveavägen nu...

Någon höll i revolvern, det är där vi måste börja.

Frågan är om vi egentligen är det.

För mannen kunde inte enbart agera i den stunden utan dessutom bevisligen kommit undan ansvar i drygt 29 år.

Och det verkar som de krafter som varit i rörelse sedan dess tar lätt på mordet men hukar inför de avslöjanden som krävs för att finna mördaren.

Frågan man måste ställa sig är.

Vad, vem eller vilka kunde utföra mordet. I skydd av de som senare inte vill utreda.

Vilka fanns där egentligen på Sveavägen den kvällen. Jag tror att vissa vet. Eller iakttagit. Där uppenbarligen mördaren kunde vistas utan att någon såg honom i förväg. Förutom Morelius.

Enligt mig kommer vi aldrig att hitta mördarens namn om vi inte förstår vad som gav honom förutsättningen och där andra efteråt skyddar honom. Som det verkar vara indirekt.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-29 kl. 07:56.
Citera
2015-04-29, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ang MOP:

Ja böckerna direkt relaterade till MOP har jag lyckats pricka in.
Men Tackar och bockar för tipsen gällande de övriga böckerna som ger mer bakgrundsfakta till MOP. Där tror jag att man kan hitta mkt matnyttig info som ökar förståelsen för hur saker var på den tiden.
Citera
2015-04-29, 08:26
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ja böckerna direkt relaterade till MOP har jag lyckats pricka in.
Men Tackar och bockar för tipsen gällande de övriga böckerna som ger mer bakgrundsfakta till MOP. Där tror jag att man kan hitta mkt matnyttig info som ökar förståelsen för hur saker var på den tiden.

Karl N Alvar Nilssons böcker ger ytterligare ett bra perspektiv.

Läser du Dammegård (gratis på nätet) så får du det flesta konspirationsteorier och konspirationsfakta uppstaplade plus lite till. Håller inte med om alla hans slutsatser men det är en bra "primer" för att hänga med i diskussionen.

Boken om 33-åringen är välskriven och lägger till ytterligare en bild av en svårfångad figur och troligtvis nyckelspelare.

Nästa steg är att läsa Anér som man måste ta med ännu mer salt, men det är bra att staka ut ytterkanterna på teoribildningen.
Senast redigerad av heheho 2015-04-29 kl. 08:28.
Citera
2015-04-29, 09:33
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Vilken publikation?
Kommer ej ihåg. Någon av de stora..dn, svd, expr..eller AB...
Tror det var 8/3
Citera
2015-04-29, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Har du tillgång till förhöret med Dahlsten så får du gärna länka.

Jag har inte orginaldokumentet, jag har läst en avskrift i Erik Magnussons Palmerapporten.
Du kan läsa min egen kortfattade avskrift av det aktuella stycket här:

https://www.flashback.org/sp46323595
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in