Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-25, 22:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Som fotnot angående Bror Stefensson, så har jag en minnesbild utav att han var huvudansvarig för minförbudet natten 13 oktober 1982 då en förmodad ubåt kunde komma ut ur instängt läge i Hårsfjärdenområdet.

Bror Steffensson är den som ger eldförbudet i minlinjen när en ubåt är på väg att bryta ut vid Måsknuv/Mälsten.
Försvarsstabschefen bryter befälskedjan och kör Milobefälhavaren Bengt Lehander som hade gett eldtillstånd. Ett tillstånd som stöddes både av Olof Palme och ÖB Lennart Ljung.

Under lång tid var detta okänt och svarte petter blev OP som påstods släppt ut de främmande ubåtarna.
En som kände till sakernas tillstånd var chefen för Stockholms kustförsvar, Lars Hansson. Han blockerade viss rapportering till Bror Steffenson , då LH misstänkte BS för att gå KGBs ärenden.
Citera
2014-09-26, 03:52
Medlem
goran744s avatar
Jag tror att det var ett beställningsjobb och planerat in i minsta detalj. Jag tror att beställaren var Palmes (x)
X hade sagt till den som skulle avrätta Palme, när de skulle dyka upp.
Ingen går omkring med ett vapen i fickan och: Oj nu kommer Palme, nu skall jag skjuta honom.
Ingen mer än X och xx visste om att Palme var utan livvakterna. Livvakterna själva också naturligtvis.
Vill inte säga x, xx namn men så tror jag i alla fall men tror att polisen måste ha tittat på det.
Citera
2014-09-26, 14:18
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
En som kände till sakernas tillstånd var chefen för Stockholms kustförsvar, Lars Hansson. Han blockerade viss rapportering till Bror Steffenson , då LH misstänkte BS för att gå KGBs ärenden.

Fanns det fler grunder för den misstanken angående Steffensson?

(troligen är det från den här incidenten som jag känner igen namnet).
Citera
2014-09-26, 14:21
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Bror Steffensson är den som ger eldförbudet i minlinjen när en ubåt är på väg att bryta ut vid Måsknuv/Mälsten.
Försvarsstabschefen bryter befälskedjan och kör Milobefälhavaren Bengt Lehander som hade gett eldtillstånd. Ett tillstånd som stöddes både av Olof Palme och ÖB Lennart Ljung.

Under lång tid var detta okänt och svarte petter blev OP som påstods släppt ut de främmande ubåtarna.

Hur vet du att Eldtillståndet stöddes av OP och ÖB?

Lars Hansson är en ytterligt vit man, men inte förankrad hela vägen som KA-man och inte Flottist.
Citera
2014-09-26, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Vi är 4st som garantera är intresserade som mailat mig. Är det någon mer som är intresserad? maila mig personligen annars tar jag inte din intresse anmälan seriöst.
Väntar en dag till, sen återkommer jag till respektive intresseanmälan om vad kostnaderna blir, finns då fortfarande ett intresse beställer jag dessa hos rikskrim.

mvh // Legooo

Positiva nyheter, förhörsprotokollen är nu beställda!

Efter att fått tagit del av innehållsförteckningen kunde där med "Protokoll III-2" uteslutas, då alla dessa förhörsprotokoll redan finns tillgängligt på ITdemokrati.nu men spännade och kul att få ta del av alla förhörsprotokoll med personer som har observerat Olof och Lisbeth Palmeden 28/2 1986 under deras promenad från bostaden Västerlånggatan 31 till tunnelbanestationen och under resan mellan Gamla Stan och Rådmansgatan”. (sid 1-97), samt Protokoll III-1 innehåller förhör med personer som bevistat biografen Grand. (sid 1-275), (Kostnaden blev därför också betydligt mindre ca: 800kr.)

Det kommer ta minst en vecka innan jag får dessa och dess faktura, så skulle någon mer vara intresserad att ta del av alla dessa förhör kan man naturligtvis maila mig fram till dess.
Citera
2014-09-26, 19:36
Medlem
Citat:
Nils Sköld var inte en dissident, det var Bror Steffenson, Per Rudberg med flera som var dissidenterna. Det var deras klick som ville skapa en nyordning, föra oss närmare NATO. Sköld försökte upprätthålla ordningen, ett alliansfritt Sverige och en försvarspolitisk linje som byggde på en reell hotbild och inte en uppskruvad.

Att en Arméchef motsätter sig ett stort och dyrt Flygvapenprojekt, som snarare hade sysselsättningsgraden och industrins väl och ve för ögonen än försvarsförmåga är inte underligt.
Att en Arméchef som för att behålla en stor arméorganisation tvingas se hur kvalitén på förbanden sjunker samtidigt ska vara helt såld på ett väldigt dyrt försvarsprojekt som på bekostnad av den egna vapengrenen gynnar en redan gynnad vapengren.
Den Arméchefen har inte sina prioriteringar klara.

Jag avsåg inte att recensera Skölds agerande (om du uppfattade det på det sättet) utan ville bara påpeka att han mig veterligt var den enda i militärledningen från den tiden som öppet ifrågasatte om Sovjet systematiskt kränkte Svenska farvatten. Sköld antydde också starkt att u-båtarna i Hårsfjärden kom från Nato.

Men när vi ändå diskuterar u-båtar och olika lojaliteter mellan högre tjänstemän så kan det vara värt att påpeka att nestorn i underrättelsetjänsten, den gamle SSI-chefen Bengt Wallroth, bakom kulisserna tycks ha opponerat sig mot slutsatsen att det var sovjetiska båtar vi fick besök av. 1987 pekade försvarsstaben ut Sovjet för att systematiskt ha kränkt svenska farvatten. Försvarsdepartementet tillsatte en utredning under ledning av just Wallroth, som vid den tiden var chef för departementets internationella avdelning och med Jan Eliasson och Hans Dahlgren som övriga medlemmar. Gruppen var kritisk till försvarsstabens slutsatser och konkluderade att man inte med någon säkerhet kunde peka ut någon stat som ansvarig. En konsekvens av detta blev att regeringen valde att inte peka ut Sovjet.

Wallroth gjorde sedan på 90-talet ett nytt inhopp i en ny u-båtskommission, där man återigen kom fram till att man inte kunde peka ut Sovjet. (Historien finns beskriven i Tunanders Under Ytan)

Det är ju litet anmärkningsvärt med tanke på att Wallroth vid tiden för Hårsfjärden var stf försvarsstabschef - Steffenson var som bekant den ordinarie försvarsstabschefen.
Citera
2014-09-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
vänligen prova kör CDn genom den metod som beskrivs här: http://m.dummies.com/how-to/content/how-to-run-older-programs-under-windows-8.html

Det där fungerar inte. Windows 8 är 64-bitar och kan inte köra 16-bitars applikationer som CD-romskivan består av.
Citera
2014-09-26, 20:10
Medlem
En möjlighet är dock att prova med DOS.
Citera
2014-09-26, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Positiva nyheter, förhörsprotokollen är nu beställda!

Efter att fått tagit del av innehållsförteckningen kunde där med "Protokoll III-2" uteslutas, då alla dessa förhörsprotokoll redan finns tillgängligt på ITdemokrati.nu men spännade och kul att få ta del av alla förhörsprotokoll med personer som har observerat Olof och Lisbeth Palmeden 28/2 1986 under deras promenad från bostaden Västerlånggatan 31 till tunnelbanestationen och under resan mellan Gamla Stan och Rådmansgatan”. (sid 1-97), samt Protokoll III-1 innehåller förhör med personer som bevistat biografen Grand. (sid 1-275), (Kostnaden blev därför också betydligt mindre ca: 800kr.)

Det kommer ta minst en vecka innan jag får dessa och dess faktura, så skulle någon mer vara intresserad att ta del av alla dessa förhör kan man naturligtvis maila mig fram till dess.

Men alla förhörsprotokoll kommer du väl inte få? Bara de som dom ansåg vara behjälpliga för att framea Christer Pettersson. Förhör som inte gagnade det syftet tog man väl aldrig med.

Eller så är delar hemligstämplade, och således får du många tomma papper
Senast redigerad av MPaska 2014-09-26 kl. 23:09. Anledning: -
Citera
2014-09-27, 00:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag avsåg inte att recensera Skölds agerande (om du uppfattade det på det sättet) utan ville bara påpeka att han mig veterligt var den enda i militärledningen från den tiden som öppet ifrågasatte om Sovjet systematiskt kränkte Svenska farvatten. Sköld antydde också starkt att u-båtarna i Hårsfjärden kom från Nato.

Men när vi ändå diskuterar u-båtar och olika lojaliteter mellan högre tjänstemän så kan det vara värt att påpeka att nestorn i underrättelsetjänsten, den gamle SSI-chefen Bengt Wallroth, bakom kulisserna tycks ha opponerat sig mot slutsatsen att det var sovjetiska båtar vi fick besök av. 1987 pekade försvarsstaben ut Sovjet för att systematiskt ha kränkt svenska farvatten. Försvarsdepartementet tillsatte en utredning under ledning av just Wallroth, som vid den tiden var chef för departementets internationella avdelning och med Jan Eliasson och Hans Dahlgren som övriga medlemmar. Gruppen var kritisk till försvarsstabens slutsatser och konkluderade att man inte med någon säkerhet kunde peka ut någon stat som ansvarig. En konsekvens av detta blev att regeringen valde att inte peka ut Sovjet.

Wallroth gjorde sedan på 90-talet ett nytt inhopp i en ny u-båtskommission, där man återigen kom fram till att man inte kunde peka ut Sovjet. (Historien finns beskriven i Tunanders Under Ytan)

Det är ju litet anmärkningsvärt med tanke på att Wallroth vid tiden för Hårsfjärden var stf försvarsstabschef - Steffenson var som bekant den ordinarie försvarsstabschefen.

Det var tydligt att du inte avsåg det, jag vänder mig mot din summering av Nils Sköld som en dissident. Off topic och därmed sätter jag punkt.
Citera
2014-09-27, 00:56
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Hur vet du att Eldtillståndet stöddes av OP och ÖB?

Lars Hansson är en ytterligt vit man, men inte förankrad hela vägen som KA-man och inte Flottist.

Regering och ÖB stod bakom beslutet om eldtillstånd på minlinjen vid Mälsten/Måsknuv om en ubåt gjorde utbrytningsförsök. Vid den första minsprängningen , då den gröna färgfläcken siktades, befann sig Bror Steffensson i en helikopter och ställdes inför fullbordat faktum.

Ola Thunander berättar i sin bok om hur ÖB Lennart Ljung tvivlade på rapporterna han fick från Berga Örlogsbas och trion Christer Kierkegaard, Per Rudberg och Bror Steffensson.
LLs skickade egna underrättelsemän till Berga för att undersöka sakerna tillstånd.
Citera
2014-09-27, 12:02
Medlem
LeifD2s avatar
Finns det någon bra tråd för "ubåt-1980-tal i sthlm skärgård" här på flashback? Jag har inte hittat någon.
Att Steffensson hjälper en eventuell ubåt att smita iväg är ju nu i efterhand inte så lyckat. Men hur hade det sett ut då, under Sovjettiden om den bubblar upp en sovjetisk ubåt inne i svenska skärgården? Diplomatisk kris är ju bara förnamnet. Det kanske till och med hade kunnat vara farligt.

Nu finns det ju folk som talar om att det var ubåtar från NATO ( ) som frekventerade svenska vatten. Vad hade hänt om man fått upp en sådan? Diplomatisk kris är ju bara förnamnet.

Tittar man på vilka som hade anledning att snoka runt i området så är det väl Sovjet. Men jag är skeptisk. Varför hålla på med en så riskabel operation? Det mesta av information gick ju att få reda på ändå med helt vanligt spioneri. Relativt enkelt och billigt, och varmt och tort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in