2014-12-13, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Hej! Jag bor idag i Ryssland men reser ofta till Sverige, Idag kan jag tala flytande svenska och engelska. Även ryska samt Persiska och arabiska. Vilka språk skulle jag tjäna mest på att lära mig? dessa som skulle ge "extra poäng" i jobbansökan eller skulle vara användbara världen runt?

Motivera era svar! Jag ska ut nu, läser det senare.
Var jobbar du, om du jobbar i Ryssland kan det vara bättre att läsa ryska, då antar jag att ryska är ett tredje språk.
Citera
2014-12-13, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outerik
Var jobbar du, om du jobbar i Ryssland kan det vara bättre att läsa ryska, då antar jag att ryska är ett tredje språk.
Oj! Jag glömde notera att jag är ryss ifrån pappans sida och Iranie från mammans, så kan Ryska och Persiska automatiskt.
Citera
2014-12-13, 20:30
Medlem
endures avatar
Vad jobbar du med?

Av spanska, franska, ryska och italienska är franska definitivt det jag har haft mest allmännytta av. Det är så skönt att kunna uttala alla franska låneord och alla restaurangmenyer utan att göra bort sig.

Dock är franska en livslång börda av att sitta och störa sig på restaurangmenyers olika (felaktiga) stavningsvarianter av crème brûlée. Kan bara inte begripa hur någon som ska författa en restaurangmeny och uppenbarligen inte kan stava på franska bara gissar hur det stavas och kollar inte ens upp det. Det är sådan här idioti du kommer störa dig på resten av livet om du läser franska.
Citera
2014-12-13, 20:55
Medlem
Citat:
Oj! Jag glömde notera att jag är ryss ifrån pappans sida och Iranie från mammans, så kan Ryska och Persiska automatiskt.
Vad jobbar du inom, sen tror jag inte det är bra att lära sig för många språk
Citera
2014-12-13, 21:00
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Hej! Jag bor idag i Ryssland men reser ofta till Sverige, Idag kan jag tala flytande svenska och engelska. Även ryska samt Persiska och arabiska. Vilka språk skulle jag tjäna mest på att lära mig? dessa som skulle ge "extra poäng" i jobbansökan eller skulle vara användbara världen runt?

Kinesiska och/eller spanska.

Kinesiskan är uppenbar då kina är stoooort och kommer bli en än större handelspartner i framtiden. Spanska för att öppna upp möjligheten att vara verksam i större delen av sydamerika. Me ddom såråken har du täckt in stora delar av våra världsdelar.
Citera
2014-12-13, 21:05
Medlem
Citat:

Vem behöver kunna så många språk? Ska du jobba som tolk? I Sverige räcker svenska och arabiska. I Ryssland vore det kanske på sin plats att utöka din förståelse för närliggande språk så du förstår folk från Ukraina, Estland mm. De är ju ändå ganska lika så förmodligen relativt lätt för dig.
Citera
2014-12-13, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av weridjfd
Vem behöver kunna så många språk? Ska du jobba som tolk? I Sverige räcker svenska och arabiska. I Ryssland vore det kanske på sin plats att utöka din förståelse för närliggande språk så du förstår folk från Ukraina, Estland mm. De är ju ändå ganska lika så förmodligen relativt lätt för dig.
det är bra med dom flesta språk
Citera
2014-12-13, 23:57
Medlem
BaldEagles avatar
Mandarin eller tyska.

Kina och Tyskland är Rysslands viktigaste handelspartners.

Vad är anledningen till att du (iranier/ryss) lärt dig arabiska?
Citera
2014-12-14, 00:10
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
Kinesiska och/eller spanska.

Kinesiskan är uppenbar då kina är stoooort och kommer bli en än större handelspartner i framtiden. Spanska för att öppna upp möjligheten att vara verksam i större delen av sydamerika. Me ddom såråken har du täckt in stora delar av våra världsdelar.
Nu rekommenderar du väl dessa språk på grund av att di talas av många människor, men just kinesiska borde vara nyttigt å lära sig om man bor i Ryssland med tanke på Kinas och Rysslands ökade samarbete med varandra. Ryska är ju ett krångligt språk vilket borde underlätta språkinlärande, men kinesiska är krångligt på ett annat sätt än vad ryska är, så det är nog osäkert om det skulle hjälpa honom något; då är väl hans svenskkunskaper till något större nytta (svenska är, likt norska, ett ton språk).

Gällande spanska: Vilket land spansktalande land är egentligen på frammarsch på något sätt? Det portugisisktalande Brasilien är ju förvisso ett katastrofalt våldsamt och korrumperat neger- och mestisland med cirka 50.000 mord per år och 50.000 dödsoffer i bilolyckor varje år, men det ser ändå ut å gå en något ljusare framtid till mötes än vad resten av Latinamerika ser ut å göra. Argentina, Uruguay och Chile ha dock inte lika många rasifierade ebenholtskroppar (och mindre congoloidgenetik i deras genomen) vilket talar till deras fördel, och speciellt Argentina har visat intresse för å bliva en del av BRICS. Kina ha exempelvis utlovat ett lån till dom (Argentina alltså).
Senast redigerad av NixYO 2014-12-14 kl. 00:39.
Citera
2014-12-14, 00:17
Bannlyst
Om jag skulle lära mig ett nytt språk, vore det nog spanska. Det talas av ett hundratals miljoner människor, och enligt en italiensk tjej jag känner är spanska och italienska så snarlikt att man åtminstone, med viss svårighet, kan förstå varandra talandes respektive språk.

Annars tycker jag att Vladimir Putin bör lägga av sina fåniga machogrejer. Det duger inte att år 2014 skramla med vapen emot förenta staterna och europeiska unionen.

Jag känner många trevliga ryssar som håller med mig, men som demokrat skakar man på huvudet, med en sådan ledare som på fullaste allvar kriminaliserat homosexualitet.

Jag är själv inte bög, men tanken att en världsledare gör något sådant känns oerhört.
Senast redigerad av Taff 2014-12-14 kl. 00:22.
Citera
2014-12-14, 00:43
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taff
Om jag skulle lära mig ett nytt språk, vore det nog spanska. Det talas av ett hundratals miljoner människor, ...
Inräknat USA är det snarare ca 400 miljoner som har spanska som modersmål.
Senast redigerad av egon2b 2014-12-14 kl. 00:49.
Citera
2014-12-14, 01:11
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taff
Om jag skulle lära mig ett nytt språk, vore det nog spanska. Det talas av ett hundratals miljoner människor, och enligt en italiensk tjej jag känner är spanska och italienska så snarlikt att man åtminstone, med viss svårighet, kan förstå varandra talandes respektive språk.

Annars tycker jag att Vladimir Putin bör lägga av sina fåniga machogrejer. Det duger inte att år 2014 skramla med vapen emot förenta staterna och europeiska unionen.

Jag känner många trevliga ryssar som håller med mig, men som demokrat skakar man på huvudet, med en sådan ledare som på fullaste allvar kriminaliserat homosexualitet.

Jag är själv inte bög, men tanken att en världsledare gör något sådant känns oerhört.
Jag tycker allt detta snack om å lära sig spanska bland svenskar är ett ganska intressant fenomen, men huru många är det som faktiskt lär sig mer spanska än «¡Una cerveza por favor!» och intresserar sig för spansk kultur? MauroSpocko startade faktiskt en tråd om detta för några år sedan: (FB) Spanskans popularitet som tredjespråk i Sverige. Låtom oss kolla här på Flashback:Skulle man räkna in trådar som behandla enskilda författare, artister, böcker, filmer, filmgenrer och regissörer så skulle nog tyska och franska sådana (samt italienska skulle jag tro) ha fler inlägg och fler visningar än deras spanska dito. Bara en sådan sak som att exempelvis tråden (FB) Giallo-tråden: italiensk kriminal-skräck med stil är 58 sidor lång och tråden (FB) Diskussioner om genren Poliziottesco/Eurocrime är 20 sidor lång säger en del; båda dessa trådar behandla alltså två olika obskyra italienska filmgenrer. Vilka obskyra spanska filmgenrer ha lika långa trådar här på Flashback?
Senast redigerad av NixYO 2014-12-14 kl. 01:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in