Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanen
Om du vill skippa flummet så kanske Victor Hugo eller Emile Zola kan vara något. Nu var det ett tag sedan jag läste något av dessa herrar men jag minns att jag uppskattade Zolas Therese Raquin.
De mastiga 1800-talsromanerna är inga storfavoriter, men det kanske mer är Balzac och realismen som jag har svårt för. Jag gillar dock Flaubert och Maupassant. Så jag får väl prova mer av Zola;
Thérèse Raquin har jag läst och den gillade jag. På det hela taget känns det som om jag bara har gjort nedslag i litteraturen; jag har ingen helhetsbild av någon period, t.ex. romantiken. Jag får väl ta mig igenom alla dessa sk klassiker.
Citat:
Ursprungligen postat av L.Castel
Stendhals rött och svart läste jag mer nyligen och det var verkligen inte slöseri med tid;
Ja, jag har funderat på den och fingrat på den ibland.
Citat:
Ursprungligen postat av Edenbelow
François Rabelais tyckte jag var givande, och då hans böcker om jättarna Gargantua och Pantagruel. Finns ett avsnitt i Gargantua där han grundar ett kloster vid Thélème, och där den enda lagen är något i stil med: Gör vad du vill. Kan man sin Crowley och har läst lite om hans mycket senare skapelse, Thelema, förstår man att han tagit en del inspiration från just Rabelais. Mycket groteska inslag också, särskilt i början, där jag vill minnas att Gargantua kissar ner självaste Notre Dame!
Vet dock inte om det är riktigt vad du söker, men bra är det oavsett!
Rabelais har jag bara läst delar av, men det föll mig inte i smaken! Sedan måste jag nog säga att jag föredrar något modernare litteratur, i alla fall fr.o.m. 1800-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av paradigmforcosmos
Proust tycker jag är alldeles fantastiskt, På spaning efter den tid som flytt är ju lite mer av ett livsprojekt men hela sviten har ett oförklarligt skimmer kring sig som jag inte kan förklara men uppskattar oerhört.
Proust har jag bara läst delar av på svenska (bara från första delen), och det tyckte jag var fruktansvärt tråkigt. Jag gillar inte alls den där filosoferande, pratiga, monologstilen.