2014-06-27, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Men om det är främst att du vill snacka med folk, så är ju spanska, franska och ryska de mest förstådda språken utöver engelskan och tyskan.

Nu förstår jag inte. Om du menar globalt så är det främst engelska, mandarin, spanska och hindi. Talar du däremot om Europa är inte spanska så viktigt. Ryska, tyska, franska, engelska och italienska är de klart största språken i Europa.
Citera
2014-06-27, 01:35
Medlem
Jag upprepar vad jag skrev för fyra år sedan, det gäller fortfarande

Om man ser på språk ur en nyttosynpunkt kan man nästan göra en matematisk uträking av
- hur många talar språket,
- hur många svenskar kan språket,
- hur intensiva kontakter har svenskar med de som talar språket.

Något som förvånar mig är att ca 99% av alla som diskuterar vilket språk man borde lära sig bara tycks titta på den första av dessa tre. Jag tar här spanska som ett exempel. Visst talar många människor i världen spanska, men det finns också relativt många svenskar som lärt sig spanska och våra kontakter med Latinamerika är, åtminstone ännu, rätt begränsade. I Europa är spanska inte något stort språk, snarast jämförbart med polska. Mandarin är förstås ett stort språk, men också där är nyttan i Sverige rätt begränsad. Arabiska är inte heller ett så bra val - inte så stora kontakter med Sverige, och det finns numera tiotusentals araber i Sverige som talar flytande svenska och arabiska, och dem kan vi aldrig konkurera med då det gäller arabiska kunskaper. Sedan är som sagt engelska ett språk som nästan alla svenskar kan, det ger aldrig någon fördel att kunna.

Med andra ord, de tre språk som jag inte skulle rekommendera åt någon att läsa om man vill bygga på sin CV är engelska, spanska och arabiska. Kinesiska kan vara bra att kunna, men nyttan är nog mindre än många tror.

Tyska är fortfarande ett mycket viktigt språk. Även om tyskarna blir bättre på engelska betyder det inte att de vill prata engelska. Om två företag konkurerar om en stor tysk kund och det ena skickar representanter som talar engelska och det andra representanter som talar tyska så kan jag nog nästan garantera vilket företag tyskarna gäller.

Italienska är kanske än ännu större fördel, nästan inga svenskar talar italienska och ändå är Italien en av våra större handelspartners. Rysslands ekonomi motsvarar inte dess folkmängd, men om tio år kan det vara annorlunda. Speciellt italiensk och ryska ser jag alltså som språk som verkligen kan vara en fördel då man söker jobb. Sedan ska vi inte glömma att polska är ett språk som i Europa är ungefär lika stort som spanska, att Polen ligger mycket nära Sverige, och att nästan inga svenskar kan polska.
Citera
2014-06-27, 01:36
Medlem
KungPengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Vilket romanskt språk är bäst att kunna för att enklast förstå och kunna göra sig förstådd på andra romanska språk tror ni.
Och om konstgjorda språk räknas så är interlingua i princip ett hopkok av de romanska språkens gemensamma ordförråd med en förenklad romansk grammatik.
Citera
2014-06-27, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Vilket romanskt språk är bäst att kunna för att enklast förstå och kunna göra sig förstådd på andra romanska språk tror ni.

Av de lite större romanska språken är det helt säkert italienska. Franska och rumänska är "värst", inga andra förstår de två språken. Visst kan en italienare eller spanjor förstå lite om jag talar franska, men någon diskussion blir det inte.

Italienare och spanjorer kan däremot sätta sig ner och föra samtal. Italienska turister i Spanien talar italienska, och spanska turister i Italien talar spanska. Portugiser förstår både spanska och italienska, men vare sig spanjorer eller italienska förstår portugiser. Däremot är brasiliansk portugisiska något lättare. Rumäner förstår inte automatiskt något annat romanskt språk, men de har mycket lättare för italienska än för spanska. Också en del portugisiska vänner säger att de tycker italienska är lättare att förstå än spanska.
Citera
2014-06-27, 09:46
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Med andra ord, de tre språk som jag inte skulle rekommendera åt någon att läsa om man vill bygga på sin CV är engelska, spanska och arabiska. Kinesiska kan vara bra att kunna, men nyttan är nog mindre än många tror.

Tyska är fortfarande ett mycket viktigt språk. Även om tyskarna blir bättre på engelska betyder det inte att de vill prata engelska. Om två företag konkurerar om en stor tysk kund och det ena skickar representanter som talar engelska och det andra representanter som talar tyska så kan jag nog nästan garantera vilket företag tyskarna gäller.

Italienska är kanske än ännu större fördel, nästan inga svenskar talar italienska och ändå är Italien en av våra större handelspartners. Rysslands ekonomi motsvarar inte dess folkmängd, men om tio år kan det vara annorlunda. Speciellt italiensk och ryska ser jag alltså som språk som verkligen kan vara en fördel då man söker jobb. Sedan ska vi inte glömma att polska är ett språk som i Europa är ungefär lika stort som spanska, att Polen ligger mycket nära Sverige, och att nästan inga svenskar kan polska.
Om du inte kan engelska så har du större problem än att inte kunna bygga ett CV. Det internationella handelsspråket är engelska. Tyskar, italienare, kineser, indier osv. kan åtminstone förstå engelska om de är välutbildade, men i världens största ekonomi struntar man i de flesta språk förutom sitt eget.

Men du har ju helt rätt i att det är bra att kunna ryska om man söker jobb på ett företag med många kontakter mot Ryssland, osv.
Citera
2014-06-30, 12:22
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Om två företag konkurerar om en stor tysk kund och det ena skickar representanter som talar engelska och det andra representanter som talar tyska så kan jag nog nästan garantera vilket företag tyskarna gäller.

Håller med om allt detta, och den första punkten med "säljargument" när kunden, som oftast, kan välja bland flera olika leverantörer, är själva kärnan i motivet till att lära sig ett nytt språk ur nyttosynpunkt.

Med denna punkt följer en annan viktig sak att tänka på; man måste lära sig språket bra - absolut inte skriva och prata felfritt, men kunden ska inte hela tiden behöva fråga hur du menar och ännu viktigare ska du inte behöva fråga kunden detsamma av språkliga skäl. Tyskarna använder ordet "verhandlungssicher", alltså förhandlingssäker, för att beskriva hur bra man ska vara - du ska kunna läsa och förstå kontrakt, specar, offerter, ringa/maila fram och tillbaka med kunden så att de känner att du förstår deras behov och de förstår att ditt företag kan uppfylla kraven. Extremt viktigt för förtroendet eftersom det idag nästan aldrig handlar om att bara sälja en pryl, utan ett helt paket med service/underhåll/tjänster/utbildningar under flera år framöver.

Uppfyller man ovanstående, men konkurrenten inte gör det, kan man rentav vinna kunden trots att man har den på pappret sämre produkten. Så viktiga är språkkunskaper ibland

Vill man ha något konkret att sikta på bör man nå gränsområdet för nivå B2/C1 i språket man lär sig;

http://www.folkuniversitetet.se/Las-mer-om-sprak/Europeiska-referensramen-for-sprak/

Vilket språk man ska välja är sedan lite svårare att säga, tyska har solklart störst behov inom näringslivet, å andra sidan är du såklart mycket mer värd om du kan kinesiska än om du kan tyska OM din arbetsgivare säljer mycket till båda länderna.

Lätta språk som ger mycket: Tyska, franska, italienska, eventuellt brasiliansk portugisiska. De två senare bygger på vad som skrivits här om att de är ganska enkla. Ett år på en plats där språket talas borde räcka. Bubblare för den som inte har så mycket tid: nederländska eller rentav danska.

Lite knöligare men inte omöjligt: Exempelvis ryska, polska. Näraliggande marknader med stor potential, tror ryska är snäppet bättre för att det öppnar upp fler/större marknader, ska vara något enklare att lära sig och för att polacker tenderar att vara bättre på främmande språk.
Spanska KAN vara ok på exportsidan med stor potential i vissa länder (Mexiko, Colombia) men det är viktigt att du som sagt lär dig språket bra och inte bara "klarar dig som turist".

Bland de svåra stora språken känns kinesiska som det givna valet. Gigantisk marknad/potential, få engelsktalande, affärsrelationen extremt viktig, mandarin verkar få allt större utbredning så man inte behöver oro sig för oöverstigliga dialektskillnader. Kan ge bra utdelning, men här handlar det om minst 3-4 år på heltid...
Citera
2014-06-30, 15:25
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Håller med om allt detta, och den första punkten med "säljargument" när kunden, som oftast, kan välja bland flera olika leverantörer, är själva kärnan i motivet till att lära sig ett nytt språk ur nyttosynpunkt.

Med denna punkt följer en annan viktig sak att tänka på; man måste lära sig språket bra - absolut inte skriva och prata felfritt, men kunden ska inte hela tiden behöva fråga hur du menar och ännu viktigare ska du inte behöva fråga kunden detsamma av språkliga skäl. Tyskarna använder ordet "verhandlungssicher", alltså förhandlingssäker, för att beskriva hur bra man ska vara - du ska kunna läsa och förstå kontrakt, specar, offerter, ringa/maila fram och tillbaka med kunden så att de känner att du förstår deras behov och de förstår att ditt företag kan uppfylla kraven. Extremt viktigt för förtroendet eftersom det idag nästan aldrig handlar om att bara sälja en pryl, utan ett helt paket med service/underhåll/tjänster/utbildningar under flera år framöver.

Uppfyller man ovanstående, men konkurrenten inte gör det, kan man rentav vinna kunden trots att man har den på pappret sämre produkten. Så viktiga är språkkunskaper ibland

Vill man ha något konkret att sikta på bör man nå gränsområdet för nivå B2/C1 i språket man lär sig;

http://www.folkuniversitetet.se/Las-mer-om-sprak/Europeiska-referensramen-for-sprak/

Vilket språk man ska välja är sedan lite svårare att säga, tyska har solklart störst behov inom näringslivet, å andra sidan är du såklart mycket mer värd om du kan kinesiska än om du kan tyska OM din arbetsgivare säljer mycket till båda länderna.

Lätta språk som ger mycket: Tyska, franska, italienska, eventuellt brasiliansk portugisiska. De två senare bygger på vad som skrivits här om att de är ganska enkla. Ett år på en plats där språket talas borde räcka. Bubblare för den som inte har så mycket tid: nederländska eller rentav danska.

Lite knöligare men inte omöjligt: Exempelvis ryska, polska. Näraliggande marknader med stor potential, tror ryska är snäppet bättre för att det öppnar upp fler/större marknader, ska vara något enklare att lära sig och för att polacker tenderar att vara bättre på främmande språk.
Spanska KAN vara ok på exportsidan med stor potential i vissa länder (Mexiko, Colombia) men det är viktigt att du som sagt lär dig språket bra och inte bara "klarar dig som turist".

Bland de svåra stora språken känns kinesiska som det givna valet. Gigantisk marknad/potential, få engelsktalande, affärsrelationen extremt viktig, mandarin verkar få allt större utbredning så man inte behöver oro sig för oöverstigliga dialektskillnader. Kan ge bra utdelning, men här handlar det om minst 3-4 år på heltid...
Vilka språk är i största behov av översättare och inom vilka områden?
Citera
2014-06-30, 15:31
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPeng
Finns många skäl för tyska som inte är krasst ekonomiska.
  • Finkultur i världsklass. Teater, opera, konst...
  • Tidningar och tidskrifter i världsklass. FAZ, Süddeutsche Zeitung, Der Spiegel, Die Zeit...
  • Fackböcker i världklass. På nätet är det inte sällan som tyska Wikipedia har bättre systematiska genomgångar av ämnen än engelska versionen.
  • Allmän-TV i världsklass. Sätt upp en liten parabol på 40 cm och du har femtiotalet kanaler gratis.
Hundra miljoner talare vid vår husknut. Sverige för vuxna, helt enkelt.

Absolut! Lägg också till den utmärkta radion, ett storslaget P 1- utbud.

Tyska slår också engelska, när det gäller litteratur eftersom man i Tyskland till skillnad från den anglosaxiska världen blickar utåt och därmed översätter väldigt mycket.

Och som du skriver, miljoner talare nästgårds. Tyskarna har också över lag hyfsad eller mycket bra koll på Sverige till skillnad från t.ex. britter som inte har en susning (förutom lite Wallander) Eller svenskars oftast pinsamma noll-koll på Tyskland (men samtidigt järnkoll på amerikanska nulliteter).
Citera
2014-06-30, 17:11
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Vilka språk är i största behov av översättare och inom vilka områden?

Allt till svenska så klart:
Engelska, bra sådana, alla möjliga fackområden men särskilt medicin och IT.
Tyska, generellt alla industribranscher.
Franska, vissa industribranscher, ekonomi/juridik för EU (leva gott på skattebetalarpengar)
Italienska, nederländska: vissa industribranscher
Danska, norska, finska: lite allt möjligt

De stora ostasiatiska språken går tyvärr ofta via engelska, vilket nog de flesta märkt som har produkter därifrån, bättre att köra trial-and-error än att läsa bruksanvisningen

Sedan har vi ju specialfallet finska->svenska i Finland som torde ha överlägset störst totalvolym av alla språkkombinationer med svenska, men det är väl en ganska isolerad marknad som sköter sig själv och där enbart finlandssvenskar är aktuella.
Citera
2014-07-06, 20:57
Moderator
Hamilkars avatar
Tråd sammanfogad med huvudtråden.
/Mod.
Citera
2014-12-13, 20:21
Bannlyst
Vilka språk bör jag lära mig?

Hej! Jag bor idag i Ryssland men reser ofta till Sverige, Idag kan jag tala flytande svenska och engelska. Även ryska samt Persiska och arabiska. Vilka språk skulle jag tjäna mest på att lära mig? dessa som skulle ge "extra poäng" i jobbansökan eller skulle vara användbara världen runt?

Motivera era svar! Jag ska ut nu, läser det senare.
Citera
2014-12-13, 20:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Hej! Jag bor idag i Ryssland men reser ofta till Sverige, Idag kan jag tala flytande svenska och engelska. Även ryska samt Persiska och arabiska. Vilka språk skulle jag tjäna mest på att lära mig? dessa som skulle ge "extra poäng" i jobbansökan eller skulle vara användbara världen runt?

Motivera era svar! Jag ska ut nu, läser det senare.

Läs här så får du tips i ämnet:

(FB) Vilket/vilka språk? kommer att vara eftertraktade på arbetsmarknaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in