2009-07-06, 14:44
Medlem
Hej

Först och främst vill jag be om ursäkt om det är fel forumdel jag placerar den här tråden men här känns mest rätt även om ämnet gränsar över flera olika delar.

Läget är följande. Jag är 22 år, knegar på och livet har sin gång. För tillfället har jag det rätt så bra men det känns om jag kommer fastna här om jag inte tar tag i saker, och det är inte önskvärt. Jag har ingen utbildning utöver gymnasiet så att ta sig vidare härifrån karriärsmässigt blir svårt (dock ej omöjligt). Jag har bra betyg och kommer utan större svårigheter in på de flesta utbildningar. Men intresset för vidare studier är för tillfället oerhört svalt så jag har tänkt ut följande:

Jag har lätt för att lära mig nya språk och tycker det är genuint roligt med språk. Så för att bygga för framtiden så har jag tänkt att plugga språk parallellt med mitt arbete, som en rejäl bonus till min kompetens när jag väl kommit underfund med vad jag vill utbilda mig till. Målet och drömmen är väl att antingen ha ett internationellt arbete med mycket resor eller kanske t om bosätta sig utomlands. Engelska och svenska behärskar jag mer än väl. Sen har jag goda franska grunder och håller för närvarande på med att lära mig spanska.

Efter en väldigt lång (och kanske väldigt onödig) lägesrapport kommer vi här till kärnpunkten. Vilket/vilka språk kommer inom 5-10 år vara eftertraktat att kunna ur en arbetsmarknadsynvinkel? Jag har lurat på kinesiska och ryska. Eller räcker det kanske gott och väl med att ha väldigt kvalificerade kunskaper inom sve/eng/spa/fra? Eller kommer vi ha en värld där engelska är det ända som krävs?

Det blev en luddig frågeställning känner jag men jag hoppas att mina funderingar gick fram.

Tack på förhand!
Citera
2009-07-06, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vilnius
Hej

Först och främst vill jag be om ursäkt om det är fel forumdel jag placerar den här tråden men här känns mest rätt även om ämnet gränsar över flera olika delar.

Läget är följande. Jag är 22 år, knegar på och livet har sin gång. För tillfället har jag det rätt så bra men det känns om jag kommer fastna här om jag inte tar tag i saker, och det är inte önskvärt. Jag har ingen utbildning utöver gymnasiet så att ta sig vidare härifrån karriärsmässigt blir svårt (dock ej omöjligt). Jag har bra betyg och kommer utan större svårigheter in på de flesta utbildningar. Men intresset för vidare studier är för tillfället oerhört svalt så jag har tänkt ut följande:

Jag har lätt för att lära mig nya språk och tycker det är genuint roligt med språk. Så för att bygga för framtiden så har jag tänkt att plugga språk parallellt med mitt arbete, som en rejäl bonus till min kompetens när jag väl kommit underfund med vad jag vill utbilda mig till. Målet och drömmen är väl att antingen ha ett internationellt arbete med mycket resor eller kanske t om bosätta sig utomlands. Engelska och svenska behärskar jag mer än väl. Sen har jag goda franska grunder och håller för närvarande på med att lära mig spanska.

Efter en väldigt lång (och kanske väldigt onödig) lägesrapport kommer vi här till kärnpunkten. Vilket/vilka språk kommer inom 5-10 år vara eftertraktat att kunna ur en arbetsmarknadsynvinkel? Jag har lurat på kinesiska och ryska. Eller räcker det kanske gott och väl med att ha väldigt kvalificerade kunskaper inom sve/eng/spa/fra? Eller kommer vi ha en värld där engelska är det ända som krävs?

Det blev en luddig frågeställning känner jag men jag hoppas att mina funderingar gick fram.

Tack på förhand!

Skulle tippa på följande:

1) Kinesiska
2) Ryska

mvh.
Citera
2009-07-06, 15:27
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
... Engelska och svenska behärskar jag mer än väl. ... Eller kommer vi ha en värld där engelska är det ända som krävs?
Liknande resonemang och frågor finns på ett antal trådar. Glöm inte tyska som ett faktiskt ganska lätt alternativ. För att behärska ett andraspråk "mer än väl" så behöver en normalbegåvad person bo och jobba åtta år i landet och gärna har översatt några böcker från andraspråket till förstaspråket.

Alltså, jag tillåter mig antyda att du verkar något övermodig i förhållandet till engelska och svenska. Skall det vara trovärdigt så måste man kunna skilja på »enda« och »ända«. Bland annat för att den halvt tabubelagda ändan väcker löje och fnitter när den används fel.

Här skryts det så det står härliga till: https://www.flashback.org/showthread.php?t=216875

En stamgäst på den tråden är gediget språkkunnig, men kontrar med en underdrift:
Till viss del behärskar jag mitt modersmål svenska.
Senast redigerad av Egon3 2009-07-06 kl. 15:30.
Citera
2009-07-06, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Liknande resonemang och frågor finns på ett antal trådar. Glöm inte tyska som ett faktiskt ganska lätt alternativ. För att behärska ett andraspråk "mer än väl" så behöver en normalbegåvad person bo och jobba åtta år i landet och gärna har översatt några böcker från andraspråket till förstaspråket.

Alltså, jag tillåter mig antyda att du verkar något övermodig i förhållandet till engelska och svenska. Skall det vara trovärdigt så måste man kunna skilja på »enda« och »ända«. Bland annat för att den halvt tabubelagda ändan väcker löje och fnitter när den används fel.

Här skryts det så det står härliga till: https://www.flashback.org/showthread.php?t=216875

En stamgäst på denna tråden är gediget språkkunnig kontrar med en underdrift:
Till viss del behärskar jag mitt modersmål svenska.

Haha okej, jag köper ditt resonemang och bjuder på den pinsamma felstavningen. Sen vidare, jag framställer väl mig kanske omedvetet som en lingvist av den högre skolan och så är det självfallet inte! Och någon hybris har jag väl egentligen inte heller, utan jag är mer än väl införstådd med att svenskan och engelskan är långt ifrån perfekt och att jag även behöver utveckla de språken (börjar faktiskt redan nu till hösten med lite distanskurser).

Om vi nu bortser från mina brister i kunskapsbanken och återgår till frågställningen så säger du tyska. Lägger du till det som ett alternativ efter kinesiska och ryska eller sätter du det till och med tyskan framför de två?

edit: jag tackar ödmjukt för båda svaren, all feedback uppskattas, verkligen!
Senast redigerad av Vilnius 2009-07-06 kl. 15:40.
Citera
2009-07-06, 16:09
Medlem
SchackMatts avatar
Att ryska och kinesiska skulle vara speciellt eftertraktade språk i framtiden är ett väldigt vågat påstående. För det första är de språken bara eftertraktade på företag som gör affärer med Ryssland, Kina eller andra länder där dessa språk talas och, för det andra, enbart för tjänster där man har kontakt med personer ifrån dessa länder. Men utöver detta bör man väga in att engelska nu ingår i grundutbildningen i de flesta länder och som tillval i de flesta andra, varför de som hävdar att ryska och kinesiska kommer att bli lika stora som engelska är ute på riktigt hal is. Därmed inte sagt att det kan vara bra att lära sig ett av dessa språk, men förvänta dig inte att bli mer eftertraktad än någon som kan andra språk. Du bör kunna språket väldigt, väldigt väl för att kunna använda det inom ditt arbete. Av ryska och kinesiska är kinesiska det bättre alternativet då ryskan förlorar status i forna sovjetstater som istället prioriterar modersmåls- och engelskaundervisning och den kinesiska ekonomin växer.

Du skriver att du har grunderna i franska, vilket är utmärkt. Franska är fortfarande stort i många delar av Afrika och där kommer det ta lång tid innan engelska är accepterat andraspråk. Med kunskaper inom franska bör du även ha lätt för att lära dig spanska eller portugisiska som är stora språk i Sydamerika. Även om många studerar dessa språk är det inte speciellt många som behärskar dem väl nog att använda i yrkeslivet.

Ytterligare ett alternativ är att studera ett litet språk och skaffa dig (så gott som) unik spetskompetens och bli oersättlig för företag som är eller vill in på det landets marknad. Detta språk bör du i sådant fall välja med omsorg.

Karriärsmässigt är alla språk värdelösa om du inte jobbar mot länder där dessa språk talas.

Vill du däremot bli tolk eller översättare spelar det ingen större roll vilket språk (utöver engelska) du studerar, då dessa alltid befinner sig i stor efterfrågan.

Det räcker dock gott och väl att behärska sitt modersmål och engelska väldigt väl. Svenskar har ofta en övertro på sin engelska, varför det inte kan skada att studera engelska ännu djupare. Någonting som är eftertraktad på arbetsmarknaden är folk som har bott (studerat eller jobbat) i ett engelsktalande land en längre tid och därigenom lärt sig språket till en flytande nivå. Dessa kan då kommunicera med folk ifrån hela världen som talar engelska.
Senast redigerad av SchackMatt 2009-07-06 kl. 16:29.
Citera
2009-07-06, 17:21
Medlem
DoctorWhos avatar
Vill du kunna använda svenska och engelska i ditt jobb, tycker jag du ska läsa det på universitetet så du blir ännu bättre.
Mina tankar går också till kinesiska, men kanske också arabiska för min del och japanska.

Men det är kanske en smaksak och beror väl lite på vad du vill arbeta med och var du vill arbeta? Har du nåt företag du tänker på så är det smart att kontakta dom och höra vad dom har för behov, så vet du bättre.
Citera
2009-07-06, 19:18
Medlem
Egon3s avatar
Portugisiska kan gärna få komma med på korta listan. Glöm alltså inte Br i BrIC, de avancerade utvecklingsländerna, med B/Br för Brasilien! ¹

Portugal är Europas balkong mot Atlanten, Afrika och Sydamerika. Språket i Brasilien är portugisiska, som är ett större språk än ryska.

Mitt motiv för att studera ett minimum av ryska skulle vara att komma närmare den kultursfären. I några fall har jag också sett att man blir väldigt intelligent av att lära sig ryska, men där är jag kansk lite sent ute.

Citat:
... Lägger du till det [tyska] som ett alternativ efter kinesiska och ryska eller sätter du det till och med tyskan framför de två? ...
Tyska är ett tungt språk i EU. Tyska är det största "rent" germanska språket och har stort språkligt och humanistiskt intresse. Inom vetenskap och humanism har stora verk utförts på tyska. (Underdrift.) Om Charles Darwin hade kunnat lite tyska, hade han sluppit dö okunnig om genetikens binära/digitala karaktär. Den tyskspråkige munken Gregor Mendel var korsningens logik på spåren. Nåja, Charles Darwin gjorde bra ifrån sig trots sitt språkliga handikapp. (Underdrift 2.)

---
¹ Oftast är R med i BRIC för Ryssland. Nationen Ryssland har emellertid stora inbyggda problem med befolkningsminskning som följd.
Citera
2009-07-07, 17:31
Medlem
Först och främst skulle jag vilja tacka för oerhört seriösa och bra svar!

Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Du skriver att du har grunderna i franska, vilket är utmärkt. Franska är fortfarande stort i många delar av Afrika och där kommer det ta lång tid innan engelska är accepterat andraspråk. Med kunskaper inom franska bör du även ha lätt för att lära dig spanska eller portugisiska som är stora språk i Sydamerika. Även om många studerar dessa språk är det inte speciellt många som behärskar dem väl nog att använda i yrkeslivet.

Där har du en bra poäng, en riktigt bra poäng till och med! Att engelskan kommer accepteras där med stor genomslagskraft inom det närmsta är väl föga troligt.

Citat:
Ytterligare ett alternativ är att studera ett litet språk och skaffa dig (så gott som) unik spetskompetens och bli oersättlig för företag som är eller vill in på det landets marknad. Detta språk bör du i sådant fall välja med omsorg.

Det här även detta en riktigt bra inflikare! Men det är som du säger, det bör väljas med med en millimeterprecision... Koreanska kanske

Citat:
Karriärsmässigt är alla språk värdelösa om du inte jobbar mot länder där dessa språk talas.

Vill du däremot bli tolk eller översättare spelar det ingen större roll vilket språk (utöver engelska) du studerar, då dessa alltid befinner sig i stor efterfrågan.

Jag vill inte ifrågasätta dig på något sätt men har du något att styrka detta med? Skulle det stämma fullt ut låter det toppen! Men det känns som att det bör finnas gott om kompetenta översättare inom svenska/engelska/franska/spanska?

Egon3. Härligt med insiktsfulla svar! Portugisiskan ska väl kanske inte underskattas. Brasiliens utveckling lär väl knappast bromsas något märkvärt inom den närmsta framtiden. Sen bör ju även mina framtida kunskaper inom spanskan vara en underbar brygga in i portugisiska.

Sen lär inte EU:s omfång minska heller och jag är väl inte helt ute och cyklar om jag vågar påstå att tyskar överlag är rätt misstänksamma mot engelskan och trivs alldeles ypperligt med sitt modersmål? För bara 20 år sedan var det väl vanligare med ryska som andraspråk i skolan (åtminstone i Östtyskland)? Jag vet inte hur sitiuationen ser ut idag. Kan någon kasta ljus över den saken skulle jag bli glad

Och ja, säkerligen läser väl tråden och skrattar åt min naivitet och det får ni göra. Så länge ni skriver ner något konstruktivt och postar samtidigt
Citera
2009-07-08, 11:57
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Jag vill inte ifrågasätta dig på något sätt men har du något att styrka detta med? Skulle det stämma fullt ut låter det toppen! Men det känns som att det bör finnas gott om kompetenta översättare inom svenska/engelska/franska/spanska
I Förbättrad tolkservice (2006) skriver Utbildnings- och kulturdepartementet att tolkar efterfrågas, för bland annat asylsökande och utlänningar som söker jobb. SACO skriver att tolkar behövs men att många inte försörjer sig på enbart tolkande, så man behöver med andra ord vara riktigt bra för att kunna försörja sig som tolk. DIK skriver om språkyrken: "I näringslivet finns behov av översättare med fackkunskaper inom teknik, juridik och ekonomi. Det råder också brist på översättare och tolkar i udda språk, men uppdragen är inte så många." EU behöver tolkar, men de jobben är lika prestigefyllda som svåra att få. Det är i princip så högt upp en tolk kan komma i Europa. EU behöver även folk som översätter dokument och skrivelser. Jobb inom EU kräver kunskaper inom till exempel juridik, jordbruk, ekonomi, miljöpolitik et cetera.

Om du ska sikta in dig på en karriär där språket är ditt jobb så se till att det är ett språk som du tycker om och har en kultur och historia som intresserar dig, eftersom du kommer att studera allt detta ingående om du ska få tillräckliga universitetspoäng för att kunna söka tolk- eller översättarjobb.
Citera
2009-07-08, 21:31
Medlem
Ruskigbusss avatar
Inget chattande, tack. OT raderat.

Rubriken förtydligad.
/Mod
Citera
2009-07-09, 15:44
Medlem
Spanska och portugisiska (som nästan är samma språk) är jävligt bra att lära sig och jävligt enkelt också för den delen.

"Son uno de los 56 grupos étnicos reconocidos oficialmente por el gobierno chino."

They are one of the 56 ethnic groups officially recognized by the Chinese government.

Så jävla likt engelska.
Citera
2010-01-11, 20:35
Bannlyst
River upp denna tråd då jag tycker att den försvann lite väl fort ...

Dom språken som jag tror är bäst att kunna framöver är:

1) Engelska:
Ett stort språk som hör till allmänbildning att kunna.

2) Kinesiska:
Världens största språk, kommer bli användbart då kineserna tar över det mesta nu för tiden. Dock lär sig många kineser Engelska så placeras 2a.

3) Ryska:
Ett stort språk, ingen mer motivering.

4) Arabiska?
Stort språk, ingen mer motivering.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto