2012-01-18, 22:50
Medlem
JoeL431s avatar
Denna stenhårda sub-genre diskuteras lite luddiga i olika trådar och det blir aldrig något riktigt fokus på genren i synnerhet.

Det är ett utmärkt tillfälle att nu få eget utrymme när dokumentären Eurocrime! The Italian Cop and Gangster Films that Ruled the '70s snart släpps, väntar med stort intresse.

För att ge lite substans till er som inte känner till denna filmstil. Poliziottesco var tänkt från början att vara "kopior" på amerikans snutfilm, som Dirty Harry. Resultatet blev väldigt unikt och eget, det fanns en äkthet i de italienska filmerna som Hollywood saknade. Moralen var annorlunda och mindre intetsägande, budgeten var tight och skådisarna utförde ofta sina stunts själva samt att man spelade in skottlossningar och biljakter på offentliga platser ofta utav tillstånd.
Mer själ och mindre smör med andra orda.

Guldkorn hittar man som vi diskuterat tidigare bland Fernando Di Leo, Umberto Lenzi men även Fulci och Bava till viss del.

Läntar som fan till man kan få tag på dokumentären som verkar till större del färdig vad jag förstår, är det någon som har lite mer information?

Trailer: http://www.imdb.com/title/tt2015367/
Citera
2012-01-19, 15:44
Medlem
Har bara sett några få filmer i genren, men det jag sett gillar jag skarpt! Milano Calibro 9 hör till favoriterna.

Synd att det är så svårt att få tag på poliziottescofilmer.
Citera
2012-01-19, 17:21
Medlem
StefPhoenixs avatar
Mina absolut favoritegissörer inom poliziotteschi är definitivt Fernando di Leo & Damiano Damiani. Tveklöst.
Citera
2012-01-19, 17:23
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
även Fulci och Bava till viss del.
Vilka syftar du på här?

Kan väl inte vara några andra än Rabid Dogs och Contraband eller?
Citera
2012-01-19, 17:31
Medlem
Rakiis avatar
Någon som har sett Quelli della calibro 38? Verkar riktigt bra och Ivan Rassimov är med i huvudrollen.
Citera
2012-01-19, 17:42
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Någon som har sett Quelli della calibro 38? Verkar riktigt bra och Ivan Rassimov är med i huvudrollen.
Nä men blev genast intresserad när jag såg att Massimo Dallamano står för regin. Har ju skäligen bara sett hans What Have You Done... filmer.
Citera
2012-01-19, 17:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Nä men blev genast intresserad när jag såg att Massimo Dallamano står för regin. Har ju skäligen bara sett hans What Have You Done... filmer.

Jag har inte sett någonting utav honom ännu men jag har varit sugen på just What have you done... filmerna.
Citera
2012-01-19, 18:04
Medlem
Bra trådstart!

Har inte sett överdrivet många filmer ur denna genre men har tyckt om alla jag sett. Milano calibro 9 är riktigt bra, likaså La mala ordina såväl som Roma a mano armata.

Il cinico, l'infame, il violento
var inte lika stark som ovannämnda pärlor men likväl en trevlig rulle. John Saxon gör en av sina bästa insatser i denna som elak skurk.

Hade för övrigt tänkt att se Milano Odia under helgen.

Tack för tipset på dokumentären, förresten! Ska bli ett sant nöje att se.
Citera
2012-01-19, 18:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockton.T
såväl som Roma a mano armata.

Såg den i förra veckan och som vanligt med Lenzis filmer var det ett sant nöje att se den! Hur kan man inte gilla Merli, Rassimov och Milan i samma film?
Citera
2012-01-19, 19:25
Medlem
StefPhoenixs avatar
Någon som sett La polizia ha le mani legate?

Har Stelvio Cipriani samlingsalbumet La polizia a sta guardare / La polizia ha le mani legate / La polizia chiede aiuto och det här är ju den enda jag inte sett och musiken är riktigt bra likt i de andra filmerna.

http://www.youtube.com/watch?v=XGbtm4Ra8Uo

Inte lika ikonisk som La polizia a sta guardare (han återanvände den ju i minst 3 andra filmer) men fortfarande riktigt bra som allt den här mannen någonsin gjort.

Både Stelvio Cipriani och Riz Ortolani har ju alltid riktigt bra och passande soundtracks, och inte minst i polizotteschi.

Någon som känner till någon poliziotteschi där Ennio Morricone har gjort musiken. Den enda jag kan komma på är The Case Is Closed, Forget It men det är ju ingen poliziotteschi utan en ren fängelsefilm.
Citera
2012-01-19, 19:33
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Den enda jag kan komma på är The Case Is Closed, Forget It men det är ju ingen poliziotteschi utan en ren fängelsefilm.

På tal om den ska jag se den i helgen har jag tänkt efter ditt tidigare tips.
Citera
2012-01-19, 19:37
Medlem
Citat:
Någon som känner till någon poliziotteschi där Ennio Morricone har gjort musiken. Den enda jag kan komma på är The Case Is Closed, Forget It men det är ju ingen poliziotteschi utan en ren fängelsefilm.

I Milano odia ligger han bakom musiken vill jag minnas att jag läste i samma veva som jag drog ned den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in