2014-11-29, 19:43
Medlem
onesloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinaauren
Någon mer som fixat testerna inför våren (Mjölby) än? Jag har bara läkarundersökningen kvar nu, fixade psykolog + sista testerna idag undrar om man kommer bli ensam tjej på utbildningen? Haha

Hur gick läkaren? det blir nog inte många tjejer, jag har gjort testerna nu under hösten i Hallsberg, det var 1 av 12 som var tjej på första urvalet, de klagade på att för få tjejer söker, idag gjorde jag psykologdelen då var det iofs 1 tjej av 4 personer som jag träffade.
Citera
2014-11-29, 21:25
Medlem
electricals avatar
Inte för att vara otrevlig eller skrämma er lokförare, men var beredda på att ni kommer att vara arbetslösa om 5-10 år. På mitt universitet (KTH), och många andra europeiska och asiatiska universitet så forskas, räknas och programmeras det för fullt för att datorisera/automatisera tåg på ett effektivt och säkert sätt. Tekniken finns redan idag och den har testats på kinesiska och japanska järnväg.
Citera
2014-11-29, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av electrical
Inte för att vara otrevlig eller skrämma er lokförare, men var beredda på att ni kommer att vara arbetslösa om 5-10 år. På mitt universitet (KTH), och många andra europeiska och asiatiska universitet så forskas, räknas och programmeras det för fullt för att datorisera/automatisera tåg på ett effektivt och säkert sätt. Tekniken finns redan idag och den har testats på kinesiska och japanska järnväg.

När tunnelbanan i Stockholm fullt ut är automatiserad så börjar jag oroa mig, men att det skulle ske inom 5-10 år finns inte, att tågtrafiken i framtiden kommer att vara automatiserad tvivlar jag inte på, men det finns inte en chans att det kommer ske inom 5-10 år.
Citera
2014-11-30, 00:26
Medlem
Pingis.0s avatar
Citat:

Ingen betvivlar att järnvägen kommer vara automatiserad i framtiden.
Inte heller att tekniken i sig snart eller redan är tillgänglig.
Men du får gärna berätta hur du kom fram till att det endast är 5-10 år fram i tiden tills hela infrastrukturen med bl.a. signalsystem, fjärrledningscentraler och fordon är anpassade för den tekniken?
Eller det kanske inte krävs någon större investering och politiska beslut för det?
Citera
2014-11-30, 00:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pingis.0
Ingen betvivlar att järnvägen kommer vara automatiserad i framtiden.
Inte heller att tekniken i sig snart eller redan är tillgänglig.
Men du får gärna berätta hur du kom fram till att det endast är 5-10 år fram i tiden tills hela infrastrukturen med bl.a. signalsystem, fjärrledningscentraler och fordon är anpassade för den tekniken?
Eller det kanske inte krävs någon större investering och politiska beslut för det?

Tyvärr så har han nog rätt, de inte bara tågen det gäller man kommer inom några år lyckats automatisera taxibranschen också. Kolla gärna detta klipp runt 5-6min (https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU) som förklarar det bättre. automatisering av tåg o bilar är redan här och de är mycket bättre än de människostyrda. Framtiden inom transport kommer dö ut när som helst...
Senast redigerad av 2spooky 2014-11-30 kl. 00:36.
Citera
2014-11-30, 00:41
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2spooky
Tyvärr så har han nog rätt, de inte bara tågen det gäller man kommer inom några år lyckats automatisera taxibranschen också. Kolla gärna detta klipp runt 5-6min (https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU) som förklarar det bättre. automatisering av tåg o bilar är redan här och de är mycket bättre än de människostyrda. Framtiden inom transport kommer dö ut när som helst...

Vi har inte ens råd att underhålla vår nuvarande järnväg så mycket som det skulle behövas. Och det verkar vridas på varenda krona så fort något system ska bytas. Det är orealistiskt att tro att det inom en snar framtid ska ske en sån drastisk ändring på vår järnväg.
Citera
2014-11-30, 00:51
Medlem
Pingis.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2spooky

Jag argumenterade inte mot automatiseringen av transportsektorn, utan mot tidsplanen på järnvägen.
Videon du länkar till är intressant men ger mig ju inga svar på mina frågor om infrastrukturen på järnvägen.
Bilvägar m.m. behöver nog inte anpassas för självkörande bilar, men är det samma sak med järnvägen?
Citera
2014-11-30, 00:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VikingPolis
Vi har inte ens råd att underhålla vår nuvarande järnväg så mycket som det skulle behövas. Och det verkar vridas på varenda krona så fort något system ska bytas. Det är orealistiskt att tro att det inom en snar framtid ska ske en sån drastisk ändring på vår järnväg.

Att installera ett sådant system i tågen är faktiskt billigare än vad man kan tro, man behöver inte ersätta tågen de krävs bara vissa justeringar vilket i o för sig kan vara dyra men mycket billigare än att fortsätta ha anställda. Företagen gör allt för att gå i vinst, så fort ett sådant system har blivit säkerställt så tillämpar man den tro mig, och vi snackar inte om 20 år till utan närmare 10år då dessa automatiseringar är nästintill felfria och existerar idag.

Man trodde inte internet skulle bli så stor för 10-15 år sen heller men teknologin utvecklas i exponentiell takt.

jag vet tex att man i Danmark byggt flera av dessa automatiserade tågen som idag är verksamma (http://en.wikipedia.org/wiki/AnsaldoBreda_Driverless_Metro)
Citera
2014-11-30, 00:58
Medlem
Pingis.0s avatar
Tror nog det stora flertalet inom järnvägen är väl medvetna om möjligheterna och riskerna med automatiseringen.
Men att det inte råder någon större panik över situationen tror jag handlar om att vi i branschen vet hur komplex och framförallt störningskänslig (även utan mänsklig påverkan) järnvägen är.
Det är nog lätt att utifrån säga att det finns teknik och att det snart kommer vara automatiserat utan att förstå hur järnvägen faktiskt är uppbyggd.

Men tekniken kanske är mycket mer enkel och anpassningsbar på befintlig infrastruktur än vad jag förstår, så därför hoppas jag att "electrical" svarar på mina frågor då personen verkar ha stor insyn i forskningen kring det.
Citera
2014-12-01, 01:58
Medlem
Citat:

Snack, skall tågen bli förarlösa lär det minst krävas ERTMS nivå 2. Detta är projekterat att vara implementerat till 2035. Med tanke på hur långt tid saker och ting tar tippar jag på 2045. Dessutom fattar jag inte vad man gör om mpu:n kraschar på tåget, när växlar strular, bromsar behöver stängas av, tåg skall evakueras, dörrar som strular, man hamnar på fel bana och skall växla etc. Finns inte en chans att en dator fixar det. Dessutom finns det M-banor som också måste byggas om vilket kommer bli sjukt dyrt. Alla tåg/lok måste byggas om etc. Kan köpa att tunnelbanan automatiseras men knappast tåg dom närmaste 40 åren.
Citera
2014-12-01, 14:41
Medlem
Om man klarat dom två första urvalstesterna, finns det någon här som kan förklara lite närmare vad dem kommande och avslutande testerna är all about, psykologen och dem andra testerna? Skulle vara skönt att ha en liten föraning om vad som väntar, eventuella frågor, vad man bör tänka på osv.
Citera
2014-12-01, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fek
Om man klarat dom två första urvalstesterna, finns det någon här som kan förklara lite närmare vad dem kommande och avslutande testerna är all about, psykologen och dem andra testerna? Skulle vara skönt att ha en liten föraning om vad som väntar, eventuella frågor, vad man bör tänka på osv.

Jag är också intresserad av att höra lite mer info. Ska till Mjölby på onsdag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in