Det är så här att jag går i tankarna gällande att söka till utbildning för lokförare då jag finner intresse i det och tror att jag skulle gilla det. Jag gick ut gymnasiet med godkända betyg och det var inga större problem (hade väl två IG) och antal poäng räcker gott och väl har jag sett. Frågorna jag har är dock följande:
Jag har googlat på lokförarutbildning och hittade denna hemsida:
http://www.lokforarutbildning.se/index.php
# Vad krävs för att bli behörig och komma in? Jag läste nånstans att man efter några veckor kan bli nekad fortsättning p.g.a vissa saker, stämmer det? Övrigt nåt som krävs? Bra kropp?
# Om jag bestämmer mig för att söka till Hallsberg, räcker det att skriva ut och skicka in ansökningspapper som vanligt?
# Jag vill köra persontåg och helst inte gods då jag gillar att jobba med människor. Vad är oddsen?
# Är det först olika tester INNAN man vet om man kommer in på skolan? Tänkte om man sagt upp sig från sitt jobb, börjar plugga och sen efter någon vecka måste kasta in handduken p.g.a missade tester. Då sitter man i skiten?
En annan fråga jag har är att jag också har intresse för tågvärd/serveringspersonal på tåget. Är det formell utbildning på det också eller hur ser det ut där? SJ, Veolia, Öresundståg m.m.
Väldigt tacksam för svar från nån därute som vet och kan. Jag planerar i sådana fall en start 2012 (beroende på om de kör 1 eller 2 ggr/år)
MVH/ J.A