2015-04-22, 05:29
Medlem
Van-Bastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commuter.
Det är svårt att säga då det krävs anmälan på deras hemsida/ för att göra testet? Kanske finns någon här som har gjort testet men majoriteten har nog inte det.

Jag är däremot också intresserad av tester som utmanar den spatiala förmågan och därmed kan förbereda en inför delprovet. Ni med erfarenhet kanske förklara lite på ett ungefär hur de olika momenten ser ut och vad för slags frågor det rör sig om?
Urval 2, som man gör i skolans datasal, består av 5 deltest.
Första är "svåra ord" tex fordra, verifiera, katalogisera mm.. Lite halvluriga ord..
Andra är talserier... kan man kanske träna på nätet nånstans..
Tredje å Fjärde var bilder å pussel, kommer inte ihåg vilken ordning, då jag var så grymt koncentrerad..
Det var lite spatiala bilder och bilder med "finn fem fel"-stuk... å pussla ihop bilder.. Inget man nog kan träna på egentligen..
Femte deltestet är sifferkombinationer..
Citera
2015-04-22, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van-Basten
Urval 2, som man gör i skolans datasal, består av 5 deltest.
Första är "svåra ord" tex fordra, verifiera, katalogisera mm.. Lite halvluriga ord..
Andra är talserier... kan man kanske träna på nätet nånstans..
Tredje å Fjärde var bilder å pussel, kommer inte ihåg vilken ordning, då jag var så grymt koncentrerad..
Det var lite spatiala bilder och bilder med "finn fem fel"-stuk... å pussla ihop bilder.. Inget man nog kan träna på egentligen..
Femte deltestet är sifferkombinationer..

Bra, tack för svar!
Citera
2015-04-22, 14:12
Medlem
Kan säga nu efter kontakt med TCC att det endast är resultat på deras tester som gäller. Spelar alltså ingen roll om du är professor i lingvistik eller har jobbat som betongarbetare med dåliga gymnasiebetyg i bagaget. Bara du har godkänt i kärnämnena så..

Lycka till alla som ska söka.
Citera
2015-04-22, 21:15
Medlem
Kaddens avatar
Citat:
Kan säga nu efter kontakt med TCC att det endast är resultat på deras tester som gäller. Spelar alltså ingen roll om du är professor i lingvistik eller har jobbat som betongarbetare med dåliga gymnasiebetyg i bagaget. Bara du har godkänt i kärnämnena så..

Lycka till alla som ska söka.

...och att du har minst 90 % godkänt. Där måste kärnämnena vara med.
Citera
2015-04-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadden
...och att du har minst 90 % godkänt. Där måste kärnämnena vara med.

Hur menar du 90% godkänt?

http://www.lokforarutbildning.se/behorighetskrav.html
Citera
2015-04-23, 05:19
Medlem
Kaddens avatar
Citat:
Hur menar du 90% godkänt?

http://www.lokforarutbildning.se/behorighetskrav.html

Jag fick sagt till mej, att jag var tvungen att ha godkänt betyg i 90 % av kurserna (vilket jag inte hade) för att vara behörig att söka in. De satte undan ett fåtal platser per intagning för oss som inte var behöriga. Men för att vara (nästan) säker på en plats efter att ha tagit sej igenom testerna skulle man ha 90 %.

Jag har kämpat med detta de senaste två åren så det e bäst för de att de inte tagit bort det.
Citera
2015-04-23, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadden
Jag fick sagt till mej, att jag var tvungen att ha godkänt betyg i 90 % av kurserna (vilket jag inte hade) för att vara behörig att söka in. De satte undan ett fåtal platser per intagning för oss som inte var behöriga. Men för att vara (nästan) säker på en plats efter att ha tagit sej igenom testerna skulle man ha 90 %.

Jag har kämpat med detta de senaste två åren så det e bäst för de att de inte tagit bort det.

Jaha, det var verkligen inte så jag uppfattade Lenas svar. Nåväl, där ser man.
Så du har pluggat upp betygen genom komvux nu och ska söka igen?
Citera
2015-04-23, 17:57
Medlem
Kaddens avatar
Citat:
Jaha, det var verkligen inte så jag uppfattade Lenas svar. Nåväl, där ser man.
Så du har pluggat upp betygen genom komvux nu och ska söka igen?

Nja. Jag har anmält mej till prövningar och pluggat på hemmaplan i egen takt samtidigt som jag jobbat. Inte helt lätt med ett heltidsjobb. Men det blev lättare när jag gick ner på halvtid.
Nu är jag iaf klar och har sökt igen ??
Citera
2015-04-25, 18:06
Medlem
Då var även arbetspsykologiska delen avklarad och jag är rekommenderad! nån mer som klarat sig?
Citera
2015-04-27, 10:23
Medlem
HIMBF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormbound
Då var även arbetspsykologiska delen avklarad och jag är rekommenderad! nån mer som klarat sig?

Vad kul Grattis!

Hur gick den sista delen till? Svårt?
Citera
2015-04-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormbound

Gratulerar! Bra jobbat.

Undrar också som föregående skribent hur mycket svårare testerna på plats är jämfört med förtestet. Var det samma struktur på frågorna fast längre och mer utvecklat, eller upplevde du det som helt nytt?
Citera
2015-04-27, 18:55
Medlem
Citat:
Gratulerar! Bra jobbat.

Undrar också som föregående skribent hur mycket svårare testerna på plats är jämfört med förtestet. Var det samma struktur på frågorna fast längre och mer utvecklat, eller upplevde du det som helt nytt?

Tackar! Känns hur bra som helst! Fick mail av Lena på TCC idag också om att mina poäng på testerna var så pass höga att hon tror det kommer räcka till för att knö mig in i klassen i Göteborg som är mitt förstahandsval Skönt eftersom jag bor här, slipper tänka på att pendla.

Angående testerna tyckte jag dem var riktigt svåra alltså, lite grann i stil med förtestet och testet på urval 2 men mer stressande ovh djupgående. Vissa delar var helt nya moment, en del kände man igen från tidigare. Svårast för mig personligen var testet på simultankapacitet där man skall utföra flera uppgifter samtidigt. Efter alla tester var gjorda kändes det som om jag hade misslyckats totalt, men fick ändå beskedet att jag klarat mig med mycket goda marginaler, så med andra ord kan jag nog lugna er andra med att även om psykologtesterna kändes svårare än tidigare tester vi gjort så är nog gränserna för att bli godkända lägre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in