Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-20, 13:17
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Var kan jag läsa mer om sambandet mellan snön i USA och global uppvärmning?
Nä, nu ska vi sluta mobba humanlife bara för att han har fel. Vi ska låtsas som att han har rätt och bara ignorera det där med verkligheten. Jag börjar:

"- Oj vad varmt det blir, jag måste knäppa upp skjortknappen! Och översvämningsvattnet från nordpolen skvalpar runt mina fötter. Vi måste verkligen avskaffa all industri, transport, energi och jordbruk för att blidka Gudarna! Jag funderar p åatt offra en häst till Njord ikväll."
Citera
2014-11-20, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Isutbredningen i Arktis vid denna tid på året, är den högsta nivå på över 10 år enligt Dansk Meteorologiskt Institut.

http://ocean.dmi.dk/arctic/old_icecover.uk.php

Ganska taskig upplösning på den grafen, att det skulle vara tydligt att den är den högsta nivån på över 10 år tycker jag inte den ger något stöd för, så vitt jag kan se ligger iaf 2010 och 2013 på samma nivå, sen visas ju där exakt 10 år så över 10 år stämmer ju inte.

Lättare att se detaljer här http://nsidc.org/arcticseaicenews/charctic-interactive-sea-ice-graph/
2008 tydligt högre, 2005 bara aningen lägre, alla tidigare år högre. Beroende på källa/metod att beräkna kan värden variera en del mellan olika presentationer, men den nuvarande utbredningen är inte något speciell hur som helst.
Citera
2014-11-20, 19:06
Medlem
En intressant artikel som också berör historiska klimatförändringar.
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-slutade-bronsaldern
C.a 750 år f.kr tog bronsålderns värmeperiod slut enligt artikeln och klimatet blev kallare.
Vi vet att den romerska värmeperioden startade 200 f.Kr. och varade till 300-talet.
Den medeltida värmeperioden startade på 800-talet och varade till 1300-talet och på 1800-talet....
just det... ny uppvärmning.
Vem kan undgå att se mönstret?
Citera
2014-11-20, 22:53
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Vem kan undgå att se mönstret?
En enig forskarvärld?
Citera
2014-11-20, 23:00
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
En enig forskarvärld?
Nej, forskarvärlden är inte enig och det vet du. Varför envisas med det sedan länge debunkade påståendet?
Citera
2014-11-20, 23:07
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Nej, forskarvärlden är inte enig och det vet du. Varför envisas med det sedan länge debunkade påståendet?
Jodå, forskarvärlden är helt på det klara med att naturliga variationer inte kan förklara uppvärmningen. Er eviga och variationslösa litania förändrar möjligen åsikten hos vissa mindre nogräknade. Sen kvarstår dock verkligheten.
Citera
2014-11-20, 23:20
Medlem
WailingJohns avatar
Citat:
Jodå, forskarvärlden är helt på det klara med att naturliga variationer inte kan förklara uppvärmningen.
Jaha jaså, varför stämmer då samtliga kurvor för naturliga variationer (solinstrålning, solfläckscykler, jordmagnetism etc) avsevärt bättre överens med temperaturutvecklingen än kurvan för fossila CO2-utsläpp, som är den som passar sämst med verkligheten?

Menar du att det minimala vi orsakat under 150 av jordens 4,500,000,000 år = +1.5% CO2 av totalt 0,04 är en faktor av större betydelse än oräkneligt många parametrar som styrt klimatet i miljarder år? Kan du belägga de massiva återkopplingar som de förutsätter? (Grundtips: våra kunskaper om återkopplingar över lag är i princip obefintliga).

1,5% av 0,04 under 150 år av totalt 4,500,000,000.

För övrigt har vi ju haft åtminstone tre värmeperioder motsvarande, och högre, än den vi är inne i nu under bara de senaste 10 000 åren. Då förekom ingen mänsklig påverkan över huvud taget. Det du skriver faller tillbaka på sin egen orimlighet och är komplett frikopplat från verkligheten. Du förstår väl att du har fel?
Kan du belägga att tidigare värmeperioder inte har berott på naturlig variation? Vad har det i så fall berott på?
Senast redigerad av WailingJohn 2014-11-21 kl. 00:04.
Citera
2014-11-20, 23:52
Medlem
Citat:
Jodå, forskarvärlden är helt på det klara med att naturliga variationer inte kan förklara uppvärmningen. Er eviga och variationslösa litania förändrar möjligen åsikten hos vissa mindre nogräknade. Sen kvarstår dock verkligheten.
Så du menar att en enig forskarvärld har slagit fast att de naturliga variationer som vi har haft tidigare och som har varit av samma storleksordning som dagens och som ligger i en tidscykel där dagens uppvärmning väl passar in inte skulle kunna ha något att göra med dagens uppvärmning? Vilka är argumenten för detta som den eniga forskarvärlden har kommit fram till?
Citera
2014-11-21, 00:30
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Så du menar att en enig forskarvärld har slagit fast att de naturliga variationer som vi har haft tidigare och som har varit av samma storleksordning som dagens och som ligger i en tidscykel där dagens uppvärmning väl passar in inte skulle kunna ha något att göra med dagens uppvärmning? Vilka är argumenten för detta som den eniga forskarvärlden har kommit fram till?
Menar du att ditt allseende "skeptiker"-öga missat att vetenskapen även har kikat på detta hos dig så högtstående mantra men förkastat den hypotesen, till förmån för en annan påvisad och vetenskapligt förankrad teori?
Citera
2014-11-21, 00:39
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WailingJohn
1,5% av 0,04 under 150 år av totalt 4,500,000,000.

Du förstår väl att du har fel?
Du behöver inte försöka övertyga mig om att jag har fel. De du ska snacka med sitter på universitet, högskolor och forskningscentra. Sen har du alla vetenskapsakademier. Men jag tror du röner störst chanser till framgång om du börjar med att övertyga en enig forskarvärld att de är ute och cyklar. Därefter kommer jag helt automagiskt att falla in i ledet. Mitt tips är genom att publicera dessa fantastiska insikter i någon A-journal (exv Nature eller Science).
Citat:
Kan du belägga att tidigare värmeperioder inte har berott på naturlig variation? Vad har det i så fall berott på?
Jag behöver inte belägga något. Det jag påstår har stöd i publicerad forskning.
Citera
2014-11-21, 07:05
Medlem
Fris avatar
Citat:
Du behöver inte försöka övertyga mig om att jag har fel. De du ska snacka med sitter på universitet, högskolor och forskningscentra. Sen har du alla vetenskapsakademier. Men jag tror du röner störst chanser till framgång om du börjar med att övertyga en enig forskarvärld att de är ute och cyklar. Därefter kommer jag helt automagiskt att falla in i ledet. Mitt tips är genom att publicera dessa fantastiska insikter i någon A-journal (exv Nature eller Science).
Ännu en lurad slav som "tror" på statliga auktoriteter. Inget resonemang överhuvudtaget, bara hänvisning till härskarnas auktoritet som kuvat och lurat denna lurade lilla slav. Hans egna auktoriteter hånskrattar åt honom, deras lurade lilla slav, för de vet ju mycket väl att de själva ljuger bara för att roffa åt sig andras pengar. Deras lurade slav fattar ingenting och bara "tror" på det som inte ens hans egna härskarauktoriteter tror på. Helt representativ för den normale klimatpanikern, domedags-peak:aren, människoutrotningskommunisten.
Citera
2014-11-21, 07:22
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:

Ridå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in