2014-11-19, 22:31
Medlem
Powens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyzicsftw
Har personligen gått på Imovane i nästan ett år nu pga stora sömnproblem och sömnstörningar. Saken är den att jag har börjat byggt upp så mycket resistans att jag knappt känner av 5mg längre.
Det jag undrar är om man kan minska resistansen genom att tex gå på Stilnoct under en kortare period och sen byta tillbaka till Imovane ?

Oj ett helt år och du står fortfarande på 5mg? Jag fick höja rätt fort och var på 15mg efter ett år.
Citera
2014-11-19, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Vad jag fattar, så handlar det mycket om hur medicinen förvaras. Frågan om sista förbrukningsdag har varit aktuell då det gäller donation av läkemedel, därför sökte jag på det på google, så prova det: ”donations medications dates expired”.

För övrigt, på min förpackning Imovane, 7,5mg, står det: 01.2017. Jag bor i Göteborg och det omsätts nog rätt mycket här. Bor man på mindre orter kanske de legat på lager ett tag.

Tack för infon!
Men jag hänger inte med riktigt nu - med "donation av läkemedel" - menar du humanitär donation till U-länder? Vad har du fått fram i detta sammanhang - helt kort?
Du skrev att det mycket handlar om hur medicinen förvaras - Vet du hur man bäst skall förvara det?
Citera
2014-11-19, 23:06
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyzicsftw
Har personligen gått på Imovane i nästan ett år nu pga stora sömnproblem och sömnstörningar. Saken är den att jag har börjat byggt upp så mycket resistans att jag knappt känner av 5mg längre.
Det jag undrar är om man kan minska resistansen genom att tex gå på Stilnoct under en kortare period och sen byta tillbaka till Imovane ?

Stilnoct och imovane ger korstolerans, så du kan inte skifta mellan dessa två.
5mg är verkligen ingen hög dos, jag själv ligger på 15mg.
Citera
2014-11-20, 00:55
Medlem
Xanor är ju korstolerant med Imovane, och 0,5mg xanor = ungefär 15mg imovane. Om jag tagit 1mg xanor kl 19 och jag ska ta 15mg imovane innan jag lägger typ vid 3-4 i natt mig innebär detta att jag tagit 1,5mg xanor?

Jag är rädd om toleransen tar 3 ggr per vecka och alltid 2-3 dagars mellanrum. Är det lugnt att jag tar imovane ikväll eller skjuter detta upp toleransen? Eller är detta något som byggs upp under lång tid?
Citera
2014-11-20, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Xanor är ju korstolerant med Imovane, och 0,5mg xanor = ungefär 15mg imovane. Om jag tagit 1mg xanor kl 19 och jag ska ta 15mg imovane innan jag lägger typ vid 3-4 i natt mig innebär detta att jag tagit 1,5mg xanor?

Jag är rädd om toleransen tar 3 ggr per vecka och alltid 2-3 dagars mellanrum. Är det lugnt att jag tar imovane ikväll eller skjuter detta upp toleransen? Eller är detta något som byggs upp under lång tid?

vänta va?, xanor (alprazolam) är korstolerant med Imovane? Jag har alltid växlat mellan det ena och det andra för att motverka en eventuell tolerans...
På sistone har jag dock försökt dra ner lite på mitt Imovane intag som resulterat i enorma abstinens besvär som jag inte kunnat härleda till nånting då jag varit bombsäker på att det inte varit nån form av benso abstinens. Utan "nånting annat" ..

Symptomen har varit b.la ENORM trötthet (kan lätt sova 24 timmar) trots detta känner/kände jag mig helt kraftlös, extrem ångest, frossa (trots lager av täcken och filtar) och nästan snudd på gamla djupa depressions tankar som involverar självskadebeteende...

Kämpar fortfarande med att dra ner på mitt intag av Xanor och främst Imovane då jag tagit det mer eller mindre regelbundet i ca 10 år.. (läkaren sa till mig att man inte kunde bli beroende av och att det var helt ofarligt). Känner absolut ingenting av 15mg, 30mg verkar ha nån sorts effekt, eller så är det placebo.
Det händer också att jag tar en Imovane eller två mitt på dagen för att jag har ångest, jag vet inte om det funkar men jag vill tro det (placebo). .. Va fan ska jag göra?
Citera
2014-11-20, 16:37
Medlem
auto607989s avatar
Jag har ätit Imovane i 10år tar 15mg till natten, när dom slutar fungera typ efter 1-2år då byter jag till
Flunitrazepam och äter det i 3månader sen byter jag tillbaka till Imovane. Jag kombinerar alltid med Propavan och Theralen.

mvh
Citera
2014-11-20, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oakheart
vänta va?, xanor (alprazolam) är korstolerant med Imovane? Jag har alltid växlat mellan det ena och det andra för att motverka en eventuell tolerans...
På sistone har jag dock försökt dra ner lite på mitt Imovane intag som resulterat i enorma abstinens besvär som jag inte kunnat härleda till nånting då jag varit bombsäker på att det inte varit nån form av benso abstinens. Utan "nånting annat" ..

Symptomen har varit b.la ENORM trötthet (kan lätt sova 24 timmar) trots detta känner/kände jag mig helt kraftlös, extrem ångest, frossa (trots lager av täcken och filtar) och nästan snudd på gamla djupa depressions tankar som involverar självskadebeteende...

Kämpar fortfarande med att dra ner på mitt intag av Xanor och främst Imovane då jag tagit det mer eller mindre regelbundet i ca 10 år.. (läkaren sa till mig att man inte kunde bli beroende av och att det var helt ofarligt). Känner absolut ingenting av 15mg, 30mg verkar ha nån sorts effekt, eller så är det placebo.
Det händer också att jag tar en Imovane eller två mitt på dagen för att jag har ångest, jag vet inte om det funkar men jag vill tro det (placebo). .. Va fan ska jag göra?

Sluta på imovanen, trappa ned med xanoren efter som den har längst halveringstid. Vet inte hur mycket du tagit regelbundet, men ta färre tabletter men inte så få att det blir döjobbigt.
Citera
2014-11-20, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blygfisen
Stilnoct och imovane ger korstolerans, så du kan inte skifta mellan dessa två.

Detta är verkligen oklart i min mening, verkar vara olika för alla. Eller så är det bara mig. Min imovane tolerans ligger på typ 70mg, men jag får effekt av 5mg stilnoct... Dessutom känner jag en som hade skiftandet mellan imo och stilnoct i behandlingsplanen och sa att det funka bra.
Citera
2014-11-20, 19:48
Medlem
HentaiMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Har gått över i stort sett alla bensodiazepiner + z-analoger och jag står fast vid att imovane är bäst, både lång och kortsiktigt. Så länge man klarar av att inte missbruka det. För då ska man hålla sig undan allt.
Tolerans undviker du genom att inte ta varje dag. Jag kan pendla mellan doser på 5-15mg 5-6 dagar i veckan och varva med mirtazapin och ibland en kur på melatonin. Ibland ett längre uppehåll på 4-7 dagar så allt får gå ur, ibland ligger jag på 10-15mg flera dagar i rad.
Inne på år fyra nu, har kroniska sömnproblem med troligen en diagnos i grunden. På detta sätt får jag det att fungera att sova 9/10 nätter, utan att få några avtändningsproblem eller andra ej önskvärda biverkningar. Rekommenderar att du kör efter någon liknande model.

Har haft förpackningar förvarade i rumstemp som är ca 1,5 år och märker inga problem med effekten.

Jag har ibland tagit ett par för många men har för det mesta hållit mig till receptet. Jag tar nog hellre tillbaka min insomnia än att riskera att må såhär igen tror jag.

Har försökt lösa detta på laglig väg via min läkare men hittills bara fått en jävla drös antihistaminer. Så det blir ännu en förstörd natt för att man inte får hjälp.
Citera
2014-11-20, 22:01
Medlem
Gingers avatar
Varför ska man överhuvudtaget ta Imovane? Känns mest som benso utan rus.
Citera
2014-11-20, 22:23
Medlem
BullzeyePrOs avatar
Haha imorse tog jag 15mg imovane och trodde att jag skulle gå och lägga mig men kom på att jag hade ett ärende under morgonen så fick vara vaken på de. Jag brukar inte hallucinera på Imovane(bara Stilnoct) men jag tror jag gjorde det idag för första gången. Började se som streck som flög runt, fyfan vad läskigt det var. Någon som känner igen det? När jag låg och skulle sova sen under förmiddagen och kollade upp i taket såg jag det extra mycket.
Citera
2014-11-21, 00:00
Medlem
tjack i näsan!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakheart

Du beskriver xanor abstinens efter en månads bruk! så var det för mig!
känner knappt ingen abstinens av imovane efter par års ätande! inte om man jämnför med xanor! minska dosen rejält på xanor och ta imovane mot abstinensen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in