2014-11-19, 07:01
Medlem
okok1s avatar
Positiva saker från igår:

- Försvaret såg bättre ut
- Bättre passningsspel
- Mer fart i spelet
- Spelare visade sig
- Mer flexibelt spel

Tänk om man kunde köra samma spelstil med Zlatan på plan Istället för att långbolla hela tiden.
Citera
2014-11-19, 10:32
Medlem
Axezzs avatar
Tyckte Emil Krafth utmärkte sig på ett positivt sätt igår, bör vara nr 1 på HB platsen om ett par år.
Citera
2014-11-19, 11:26
Medlem
gilbert25s avatar
Hamrén borde ta sitt ansvar och avgå! längesedan sverige var så tafatta och utan spelidé..
Citera
2014-11-19, 11:33
Medlem
P.Gs avatar
Härligt att Hamrén i Aftonbladet erkänner att han är oförmögen att se spelares kvalité utan att titta på deras sammanhang, dvs att Krafth aldrig hade blivit uttagen om han enbart spelat i Allsvenskan.

I övrigt kan idioten dra åt helvete med sina förslag till försämringar av Allsvenskan.
Citera
2014-11-19, 11:44
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Härligt att Hamrén i Aftonbladet erkänner att han är oförmögen att se spelares kvalité utan att titta på deras sammanhang, dvs att Krafth aldrig hade blivit uttagen om han enbart spelat i Allsvenskan.

I övrigt kan idioten dra åt helvete med sina förslag till försämringar av Allsvenskan.
Indeed.

-

När Lagerbäck lämna posten jubla de flesta och tyckte sig se framåtanda i Hamréns styre, nu vill de flesta ha tillbaka Lagerbäck och tycker Hamrén är världens sopa, tänk om Hamréns efterträdare visar sig ha liknande öde..?

Men jag förstår mig fan inte på folk som på allvar vill missa EM för att bli av med Hamrén, hur i helvete tänker ni?! Ska vi missa ännu en fotbollsfest för att vi har en mupp till förbundskapten? Är hatet starkare till tränaren än kärleken till laget?

Och som så många gånger förr: Vem ska bli ersättaren?
Meningslöst att skrika avgå när man inte kommer upp med potentiella ersättare.
Citera
2014-11-19, 11:48
Medlem
skrudiss avatar
Andra halvlek igår gav ändå en strimma hopp om något som inte setts sen... Två av matcherna under EM? Jag vet inte, men det var länge sedan försvarsspelet kändes kontrollerat, sett till att det stod 22-2 i skott där på slutet. Mittbackarna visade till och med antydan till att starta anfall och bringa upp bollen mot offensiv planhalva på egen (!) hand. Både Jansson och Granqvist startade varsin lyckade räd igår. Jansson var en total förbättring mot Antonsson och Granen tycktes känna säkerhet med sin nya kollega.

Mittfältet var under första under kritik. Källström bidrog inte med mycket. Han är för långsam och hamnar för långt ned. Sedan vet jag inte om han klarar presspel mot sig eller om det beror på annat, men som motor fungerade det inte mot kvalificerat motstånd.

Zengin var stundtals ok. Den ende som under första kunde hålla bollen på offensiv planhalva. Tendenser till egoistiskt spel fanns.

Kacaniklic som central mittfältare var inte alla bra. Inget positivt skedde förrän han flyttades ut på kanten. Istället visade Ekdal det alla vetat – Sveriges bästa mittfältare, utan tvekan. Har ett driv och en säkerhet ingen annan har. Vågar och kan spela sig ur press och gjorde få fel. Han är given.

Ingen av anfallarna fick särskilt gynnsamma förhållanden. När mittfältarna hamnar i knät på backarna blir det långt mellan lagdelarna. Thelin stånkades i 45 min och vann totalt kanske en 2-3 bollar. När Sveriges enda farliga läge uppstod under första halvlek visade han kvaliteter. Vid det tillfället var han inte heller ensam i anfallet.

Guidetti var lika ensam. Märktes att han var frustrerad och det uttrycktes tillfällena han fick boll. En sån långsam spelare kan inte utföra en sådan uppgift. Mycket bättre vore det som deltagare i ett tvåmannaanfall.

Hrgota spelas helt fel med. Vad kan man säga om det?

Wendt får mycket skit för straffen men det var en mycket olycklig situation. Tycker överlag att han var bra igår. Han känns mer bollsäker än Bengtsson.

Om Ekdal är bra är Sebastian Larsson det motsatta. Det är ett under att han varit ordinarie i PL och landslaget så länge och ännu inte presterar i blågult. Är ingen ledare, krigare eller stjärna. Visar på dålig moral bara och stod för alldeles för många misstag igår. Vad spelar det för roll hur hans spel utan boll är, när det är hans spel med boll som är det väsentliga. Han har erkänt bra fötter och det borde visas. Kanske trivs han inte på mitten..?

Skriver på mobilen så reserverar mig för ev stavfel!
Citera
2014-11-19, 11:56
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Indeed.

-

När Lagerbäck lämna posten jubla de flesta och tyckte sig se framåtanda i Hamréns styre, nu vill de flesta ha tillbaka Lagerbäck och tycker Hamrén är världens sopa, tänk om Hamréns efterträdare visar sig ha liknande öde..?

Men jag förstår mig fan inte på folk som på allvar vill missa EM för att bli av med Hamrén, hur i helvete tänker ni?! Ska vi missa ännu en fotbollsfest för att vi har en mupp till förbundskapten? Är hatet starkare till tränaren än kärleken till laget?

Och som så många gånger förr: Vem ska bli ersättaren?
Meningslöst att skrika avgå när man inte kommer upp med potentiella ersättare.

Vissa föreslår ju redan Henrik Larsson. Mannen som knappt varit tränare och nyss gjorde sin första säsong på högre nivå. Då är ju till och med Marcus Allbäck mer meriterad i dagsläget. Tycker att det är extremt naivt och att göra Henke en stor björntjänst. Han måste ges tid att utvecklas och kan eventuellt vara aktuell om sådär tio år. Viktigast är väl att så småningom etablera sig i Europa.

Faktum är ju, som du skriver, att få vettiga namn finns. Med tanke på förbundets skrala ekonomi är det inte heller bara att tuta och köra, vare sig vi vill ha ett namn likt Capello eller "testa" någon på måfå. Som med Hamrén idag; det är inte möjligt att sparka någon om det visar sig vara ett dåligt val.

Idag står vi med klamydia. Men kanske hellre det än att riskera tränar-aids.
Citera
2014-11-19, 13:07
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Han har ju dock ett par poänger. Det är väldigt trångt i spelschemat och en situation där man måste förlägga Allsvenskan samtidigt som landslagssamling är inte bra. Säsonger med mästerskapsuppehåll är rätt knepiga att få ihop. Därför är jag med på att förlänga tävlingssäsongen med en vecka i början och en i slutet. Det skulle underlätta rätt mycket. Det finns idag inte så mycket utrymme för hur man ska göra vid en inställd match.

Han är nog heller inte helt fel ute när han säger att vi måste förstärka våra resurser i träningsanläggningar och tränare. Det är absolut något att se över.

Däremot är han tveksam när han pratar om uttagningen av Krafth även om det så klart underlättar för honom om en spelare presterar mot annat motstånd än allsvenska lag. Jag förstår varför han först frågade Tinnerholm och inte Johan Larsson.

Höst-vår är ogenomförbart och det är fler än han som inte fattar det. Det finns användare här som har förespråkat det.
Senast redigerad av mishima 2014-11-19 kl. 13:10.
Citera
2014-11-19, 13:11
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:

Antar att du syftar på det här uttalandet:

Citat:
Erik Hamrén menar att svensk fotboll framförallt halkat efter när det gäller resurser, som träningsanläggningar och tränare, för att utveckla spelare. Det gör att förbundskaptenen öppet erkänner att han inte hade tagit ut Helsingborgs Emil Krafth, som imponerade som högerback mot Frankrike, om han inte hade sett honom övertyga i U21-landslaget först.

– Nej, det hade jag inte. Det är stor skillnad på allsvenskan. Det försökte jag förklara med Johan Larsson, som är fantastiskt duktig i allsvenskan men det är lite skillnad på hur Elfsborg spelar i allsvenskan mot oss i går mot Frankrike. Det har självklart stor betydelse, om du ser att spelarna klarar av det internationellt sett i sitt klubblag (som Malmö i Champions League) eller U21 så är det lättare att de ska klara sig i a-landslaget.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/landslaget/article19882585.ab

Blev lite nyfiken. Johan Larsson har väl rätt gott om internationell rutin för att vara allsvensk?

http://www.eliteprospects.com/football/player.php?player=3543

Under 2013 och 2014 har Larsson spelat sammanlagt 15 matcher på Europa-nivå. Det räcker gott och väl för att se kvalitén i spelaren i fråga. Därmed inte sagt att jag nödvändigtvis vill se honom i landslaget, men argumentationen håller inte.

Sen måste ju Bahoui verkligen ha storimponerat på sina ynka tre EL-kvalmatcher mot Linfield och Astana... Jävla pajastränare.
Senast redigerad av snillet_1 2014-11-19 kl. 13:14.
Citera
2014-11-19, 14:12
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Antar att du syftar på det här uttalandet:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/landslaget/article19882585.ab

Blev lite nyfiken. Johan Larsson har väl rätt gott om internationell rutin för att vara allsvensk?

http://www.eliteprospects.com/football/player.php?player=3543

Under 2013 och 2014 har Larsson spelat sammanlagt 15 matcher på Europa-nivå. Det räcker gott och väl för att se kvalitén i spelaren i fråga. Därmed inte sagt att jag nödvändigtvis vill se honom i landslaget, men argumentationen håller inte.

Sen måste ju Bahoui verkligen ha storimponerat på sina ynka tre EL-kvalmatcher mot Linfield och Astana... Jävla pajastränare.

Nej väldigt konstigt. Han sa väl tidigare att det är skillnad eftersom han i Elfsborg kan spela nästan som en ytter (som han ju var när han slog igenom) men att landslaget inte kan ha så offensiva ytterbackar. Det tycker jag är rätt, jag vill inte ha en ytterback som kommer upp och skjuter 5-10 ggr per match, även om det innebär ett och annat mål då och då.

Vad har Bahoui för internationell rutin?
Citera
2014-11-19, 14:20
Bannlyst
Folk har ropat på förändring och förbättring i över fem år. Hamréns teorier om hur vi ska få fram bättre spelare har framförts av 59 andra tränare under dessa fem år. Det är inga jävla nyheter han kommer med, så frågan är ju varför förbundet och övriga fotbollsinstanser är så långt efter sina europeiska motsvarigheter?

Man blev ju mörkrädd när man såg skillnaden mellan Bahoui och Varane. Den förstnämnde spelar i Allsvenskan och får springa av sig mot sega stabbiga backar i ett lågt tempo medan den sistnämnde möter världsstjärnor varje vecka. Men så stor är skillnaden och det är värt att nämna. Därför är jag imponerad av MFF och deras insats mot Atletico Madrid. Kan vara något av det bästa jag sett ett svenskt lag prestera ute i Europa.

Sverige har av olika skäl förbannat svårt att hänga med i den moderna fotbollen med högt tempo och snabbt spel. Våra europeiska motsvarigheter Tjeckien, Belgien, Danmark och Kroatien har redan reformerat sin fotboll. Hur kunde det bli så här? Svenska landslag i hockey, innebandy och handboll spelar jämnt mot yttersta världseliten.

Det ser mycket mörkt ut för svensk fotboll de kommande fem åren.

EDIT: Den enda ljusglimten från igår är Kraft och Jansson. Båda tog för sig och jag såg två backar med internationell spelstil. Såg ni Janssons monsterkliv när han spelade sig ur fransmännens press? Aldrig sett en svensk back göra på det viset.

Ibland har man sett Granqvist med sina idiotrusher.
Senast redigerad av ArgIdiot 2014-11-19 kl. 14:25.
Citera
2014-11-19, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Hur mycket tror ni att Zlatan påverkar lag resp trupp-uttagningen?

Hittar ingen annan anledning till att Zengin startar match efter match.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in