Folk har ropat på förändring och förbättring i över fem år. Hamréns teorier om hur vi ska få fram bättre spelare har framförts av 59 andra tränare under dessa fem år. Det är inga jävla nyheter han kommer med, så frågan är ju varför förbundet och övriga fotbollsinstanser är så långt efter sina europeiska motsvarigheter?
Man blev ju mörkrädd när man såg skillnaden mellan Bahoui och Varane. Den förstnämnde spelar i Allsvenskan och får springa av sig mot sega stabbiga backar i ett lågt tempo medan den sistnämnde möter världsstjärnor varje vecka. Men så stor är skillnaden och det är värt att nämna. Därför är jag imponerad av MFF och deras insats mot Atletico Madrid. Kan vara något av det bästa jag sett ett svenskt lag prestera ute i Europa.
Sverige har av olika skäl förbannat svårt att hänga med i den moderna fotbollen med högt tempo och snabbt spel. Våra europeiska motsvarigheter Tjeckien, Belgien, Danmark och Kroatien har redan reformerat sin fotboll. Hur kunde det bli så här? Svenska landslag i hockey, innebandy och handboll spelar jämnt mot yttersta världseliten.
Det ser mycket mörkt ut för svensk fotboll de kommande fem åren.
EDIT: Den enda ljusglimten från igår är Kraft och Jansson. Båda tog för sig och jag såg två backar med internationell spelstil. Såg ni Janssons monsterkliv när han spelade sig ur fransmännens press? Aldrig sett en svensk back göra på det viset.
Ibland har man sett Granqvist med sina idiotrusher.