Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-09, 08:53
Medlem
JustZlatans avatar
Finns det ostron konserv?

Enligt matkalkyl finns det: http://matkalkyl.se/se-ostronkonservmlag.php

Det finns ju musslor i konserv så då borde det finnas ostron. Fast jag har aldrig sett någon ostron konserv.
Citera
2014-11-09, 09:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
När man skriver "lägg den på feta sidan", menar man med "kanten" ner då? Så har jag gjort iaf.

Tänker på tex fläskkarré. Alltså "minst goda" sidan neråt (även om det är lite skillnad från sida till sida, är ju bortskuret det mesta)

Antar att det är tex kotlett i bit och att man läger sidan med fettkappan nedåt.
Citera
2014-11-10, 03:11
Medlem
Var ska jag börja?

Hur "lärde" ni er laga mat?
Min sambo lagar ALL mat hemma. Bland annat för att hon älskar att göra mat men även för att jag avskyr det (mest för att jag är totalt värdelös på det).

Hur började ni laga mat och få en passion för det? Jag har gjort några få lyckade rätter, som t.ex. Fläskfilé med hemmagjord marinad av bl.a. tabasco och sedan ut på grillen. Förutom den gången jag fick det rätt, har jag nog aldrig gjort någonting bra.

Visst, grillade smörgåsar, pannkakor, färdiga köttbullar som ska stekas osv. Men ingenting riktigt. Något jag kan få tjejen att säga "wow" av.

Jag vill lära mig. Jag vill kunna bjuda sambon på en mysig middag med underbar mat.
Var ska jag börja? Jag vill inte bara ha recept. Jag vill lära mig mat.
Citera
2014-11-10, 04:51
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tru5t
Var ska jag börja?

Min sambo lagar ALL mat hemma. Bland annat för att hon älskar att göra mat men även för att jag avskyr det (mest för att jag är totalt värdelös på det).

Hur började ni laga mat och få en passion för det? Jag har gjort några få lyckade rätter, som t.ex. Fläskfilé med hemmagjord marinad av bl.a. tabasco och sedan ut på grillen. Förutom den gången jag fick det rätt, har jag nog aldrig gjort någonting bra.

Visst, grillade smörgåsar, pannkakor, färdiga köttbullar som ska stekas osv. Men ingenting riktigt. Något jag kan få tjejen att säga "wow" av.

Jag vill lära mig. Jag vill kunna bjuda sambon på en mysig middag med underbar mat.

Skaffa några vettiga böcker, rutiga och vår kokbok kan vara en bra början i alla fall.
Men sen är det bara att våga, testa, prova. Recept finns det miljoner av men hur din perfekta köttfärssås skall smaka vet ju bara du.

Bloggar kan vara lite kul att kika i, eller kolla in i bilder på mina maträtter eller vad den nu hette tråden för inspiration.

AndersArsenik och stich81 har ju bloggar åxå som man kan hitta recepten till dom underbara rätterna dom lagar.

Jag läser gärna recept för att få lite inspiration, men följer dom sällan.
En som jag försökt läsa igenom men inte hunnit till slutet är ju iduns.
http://runeberg.org/idunskok/

Lite roliga varianter, men kolla på portionerna... Ibland är det får 12p och ibland för 4.

Så, det är väl som med allt annat... öva öva öva. Eller kanske jag skall skriva våga våga våga.
Vågar du inte testa så kommer du inte heller att lyckas, ett misslyckande är åxå en lärdom.
Fundera på vad som inte var bra - och vad som faktiskt fungerade.

Finns nog inget snabbt sätt att bli bra på. Det är väl som med allt annat i livet, man måste satsa lite tid för att lära sig.
Citera
2014-11-10, 17:42
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Finns det ostron konserv?

Enligt matkalkyl finns det: http://matkalkyl.se/se-ostronkonservmlag.php

Det finns ju musslor i konserv så då borde det finnas ostron. Fast jag har aldrig sett någon ostron konserv.

Tror jag har sett det i min mer välsorterade affär. Prova Ica Maxi eller dyl.
Citera
2014-11-10, 17:59
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Tror jag har sett det i min mer välsorterade affär. Prova Ica Maxi eller dyl.

Jag brukar handla på Maxi och jag har aldrig sett ostron i konserv.
Citera
2014-11-10, 19:44
Medlem
Har en fläskkarre på dryga kilot och spisplattor, saknar alltså en ugn. Går det att köra helstekt på spisen eller blir jag tvingad till skivor alternativt grytbitar?
Citera
2014-11-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladmannen
Har en fläskkarre på dryga kilot och spisplattor, saknar alltså en ugn. Går det att köra helstekt på spisen eller blir jag tvingad till skivor alternativt grytbitar?

Gör grytstek. En väldigt underskattad rätt.
Citera
2014-11-11, 03:01
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladmannen

Curry... men dra på mer med lite sambal eller färsk chili än vad dom gör här http://www.ica.se/recept/flaskkarre-med-rod-curry-288516/

När tårna krullar sig är det lagom kryddigt. När öronen börjar göra detsamma så är det lite för mycket.
Citera
2014-11-11, 05:59
Medlem
Rambouis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tru5t
Var ska jag börja?

Beror på hur man är funtad. Men att ge sig på en hel kokbok kan kännas överväldigande. Personligen skulle jag hitta en rätt både du och tjejen tycker är god. Sen ge dig på att få rätt på den. Säg t.ex. att ni tycker om fläskfilé så gör det gång på gång tills du har något ni båda tycker är riktigt gott.

Börja enkelt. Fokusera på att få rätt på en bit i taget. Om du ger dig på t.ex fläskfilé så köp färdig sås och färdiga pommes och fokusera på att lära dig laga kött rätt. Då kommer du att lära dig ugnsteka kött. Du kommer att lära dig att det är skillnad på kött och kött. Vilka affärer som har bra kött där ni bor. När du fått rätt på köttet, så lär dig att göra tillbehören bra, t.ex. potatis. Sen såsen.

När du kan göra du kan en bit kött, med potatis och en sås bra, så har du kommit en bra bit på vägen. När du kan en rätt bra, så är det ett litet steg att variera sig, att byta ut köttet mot ett annat, potatis mot en puré.

Har du svårt att bestämma dig för en första rätt att så är risotto är en bra rätt att lära sig. Funkar till vardags och till fest, kan varieras i oändligheten och gillas av de flesta.
Citera
2014-11-11, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboui
Beror på hur man är funtad. Men att ge sig på en hel kokbok kan kännas överväldigande. Personligen skulle jag hitta en rätt både du och tjejen tycker är god. Sen ge dig på att få rätt på den. Säg t.ex. att ni tycker om fläskfilé så gör det gång på gång tills du har något ni båda tycker är riktigt gott.

Börja enkelt. Fokusera på att få rätt på en bit i taget. Om du ger dig på t.ex fläskfilé så köp färdig sås och färdiga pommes och fokusera på att lära dig laga kött rätt. Då kommer du att lära dig ugnsteka kött. Du kommer att lära dig att det är skillnad på kött och kött. Vilka affärer som har bra kött där ni bor. När du fått rätt på köttet, så lär dig att göra tillbehören bra, t.ex. potatis. Sen såsen.

När du kan göra du kan en bit kött, med potatis och en sås bra, så har du kommit en bra bit på vägen. När du kan en rätt bra, så är det ett litet steg att variera sig, att byta ut köttet mot ett annat, potatis mot en puré.

Har du svårt att bestämma dig för en första rätt att så är risotto är en bra rätt att lära sig. Funkar till vardags och till fest, kan varieras i oändligheten och gillas av de flesta.

Håller med. Även om jag är kokboksknarkare så tror jag bästa sättet är att snöa in på ett par-tre grejer först. Då byggs intresset upp successivt.

Jag tror t ex att hamburgernörderi är en bra inkörsport. Många hamburgerkillar kan inte mycket annat från början men man märker tydligt att intresset breddas och snart är de riktiga fenor på mycket.
Citera
2014-11-16, 15:26
Medlem
Tjenare, någon som vet om det kan det funka att göra "Pulled pork" på hästkött?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in