Citat:
Ursprungligen postat av
tru5t
Var ska jag börja?
Hur "lärde" ni er laga mat?
Min sambo lagar ALL mat hemma. Bland annat för att hon älskar att göra mat men även för att jag avskyr det (mest för att jag är totalt värdelös på det).
Hur började ni laga mat och få en passion för det? Jag har gjort några få lyckade rätter, som t.ex. Fläskfilé med hemmagjord marinad av bl.a. tabasco och sedan ut på grillen. Förutom den gången jag fick det rätt, har jag nog aldrig gjort någonting bra.
Visst, grillade smörgåsar, pannkakor, färdiga köttbullar som ska stekas osv. Men ingenting riktigt. Något jag kan få tjejen att säga "wow" av.
Jag vill lära mig. Jag vill kunna bjuda sambon på en mysig middag med underbar mat.
Var ska jag börja? Jag vill inte bara ha recept. Jag vill lära mig mat.
Skaffa några vettiga böcker, rutiga och vår kokbok kan vara en bra början i alla fall.
Men sen är det bara att våga, testa, prova. Recept finns det miljoner av men hur din perfekta köttfärssås skall smaka vet ju bara du.
Bloggar kan vara lite kul att kika i, eller kolla in i bilder på mina maträtter eller vad den nu hette tråden för inspiration.
AndersArsenik och stich81 har ju bloggar åxå som man kan hitta recepten till dom underbara rätterna dom lagar.
Jag läser gärna recept för att få lite inspiration, men följer dom sällan.
En som jag försökt läsa igenom men inte hunnit till slutet är ju iduns.
http://runeberg.org/idunskok/
Lite roliga varianter, men kolla på portionerna... Ibland är det får 12p och ibland för 4.
Så, det är väl som med allt annat... öva öva öva. Eller kanske jag skall skriva våga våga våga.
Vågar du inte testa så kommer du inte heller att lyckas, ett misslyckande är åxå en lärdom.
Fundera på vad som inte var bra - och vad som faktiskt fungerade.
Finns nog inget snabbt sätt att bli bra på. Det är väl som med allt annat i livet, man måste satsa lite tid för att lära sig.