Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-26, 11:16
  #10381
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Hur tillagar man broccoli i ugn på bästa sätt? Vilken temperatur och tid är lagom? Funkar det lika bra med fryst broccoli som med färsk?
I aluminiumfolie med en klick smör, en dutt vit vin och lite salt.

Att köra dem mjuka på öppen plåt i ugn tycker inte jag är någon hit.
Citera
2015-03-26, 16:50
  #10382
Medlem
Tänker köpa tre fryspizzor till mig, brorsan och farsan. Vill laga alla tre samtidigt. Kan jag ha dom i ugnen tillsammans? Inte på varandra såklart. :P

Vad ska jag ställa in ugnen på?
Citera
2015-03-26, 18:44
  #10383
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADiUM
Tänker köpa tre fryspizzor till mig, brorsan och farsan. Vill laga alla tre samtidigt. Kan jag ha dom i ugnen tillsammans? Inte på varandra såklart. :P

Vad ska jag ställa in ugnen på?
Det borde gå fint. När jag gör fryspizza så ställer jag ugnen på 200 grader eller mer.
Tänk pizzerian. Deras ugnar är varma som satan.
Citera
2015-03-26, 23:23
  #10384
Medlem
Pickels67s avatar
Tänkte koka mig en fond och på de flesta recept står det kalvben.
Om man nu inte får tag på just kalvben utan ben från nöt, alltså någon kossa eller oxe, vad blir det för skillnad?
Citera
2015-03-27, 06:37
  #10385
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickels67
Tänkte koka mig en fond och på de flesta recept står det kalvben.
Om man nu inte får tag på just kalvben utan ben från nöt, alltså någon kossa eller oxe, vad blir det för skillnad?

Har inte testat just det, men gubben som gör den godaste köttsoppa jag nånsin käkat använder ju benen från en fullvuxen älg som först rostas i ugnen innan dom åker med i grytan om jag har fattat det rätt.

Tror inte att smakskillnaden bilr så stor på ett yngre eller äldre djur, men det är bara min gissning.
Citera
2015-03-27, 07:33
  #10386
Medlem
Pickels67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Har inte testat just det, men gubben som gör den godaste köttsoppa jag nånsin käkat använder ju benen från en fullvuxen älg som först rostas i ugnen innan dom åker med i grytan om jag har fattat det rätt.

Tror inte att smakskillnaden bilr så stor på ett yngre eller äldre djur, men det är bara min gissning.
Så hade jag tänkt göra, rosta av dom i ugnen först och sedan koka.
Man får väl testa och se.
Citera
2015-03-27, 16:11
  #10387
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickels67
Så hade jag tänkt göra, rosta av dom i ugnen först och sedan koka.
Man får väl testa och se.

Skulle gjort detsamma, äckligt blir det inte i alla fall bara för att djuret är lite äldre.
Citera
2015-03-27, 20:41
  #10388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pickels67
Tänkte koka mig en fond och på de flesta recept står det kalvben.
Om man nu inte får tag på just kalvben utan ben från nöt, alltså någon kossa eller oxe, vad blir det för skillnad?
Kalvben gör att fonden kommer innehålla mer gelatin och blir då lite "tjockare" eller vad man ska säga. Dessutom blir den lite mildare och mer neutral i smaken.
Citera
2015-03-27, 23:38
  #10389
Medlem
Hur vanligt är det med mögliga frysta grönsaker? Jag trodde inte sådant förekom. Dock har jag inte köpt mycket frysta grönsaker förräns nu de senaste månaderna. Det är i Coops Broccoli 800 g (ej X-tra) jag nu haft mögliga grönsaker för andra gången. Första gången var det 2-3 stycken. Nu var det +6 st. Jag får väl byta till ICA istället. De är mycket bättre överlag också med sina stora buketter. Coops är löjligt små eller "smulor".
__________________
Senast redigerad av iumaspi 2015-03-28 kl. 00:00.
Citera
2015-03-27, 23:52
  #10390
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iumaspi
Hur vanligt är det med mögliga frysta grönsaker? Jag trodde inte sådant förekom. Dock har jag inte köpt mycket frysta grönsaker förräns nu de senaste månaderna. Det är i Coops Broccoli 800 g (ej X-tra) jag nu haft mögliga grönsaker för andra gången. Första gången var det 2-3 stycken. Nu var det +6 st. Jag får väl byta till ICA istället. De är mycket bättre överlag också med sina stora buketter. Coops är löjligt små eller "smulor".
Aldrig sett eller hört talas om att frysta grönsaker, skulle vara mögliga.
Tänkte på att de kanske var dåligt förvarat en gång, två ggr känns ju helt fantastiskt(säger inte du har fel, utan bara otur då).
Citera
2015-03-28, 00:14
  #10391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Aldrig sett eller hört talas om att frysta grönsaker, skulle vara mögliga.
Tänkte på att de kanske var dåligt förvarat en gång, två ggr känns ju helt fantastiskt(säger inte du har fel, utan bara otur då).

Meh. Du var för snabb. Tänkte flytta frågan.

Så här såg de ut: https://i.imgur.com/Hrv0wIA.jpg
Mögliga var väl fel ord. Ruttna? Tycker man borde slippa det också i frysta grönsaker.
__________________
Senast redigerad av iumaspi 2015-03-28 kl. 00:25.
Citera
2015-03-28, 08:23
  #10392
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iumaspi
Meh. Du var för snabb. Tänkte flytta frågan.

Så här såg de ut: https://i.imgur.com/Hrv0wIA.jpg
Mögliga var väl fel ord. Ruttna? Tycker man borde slippa det också i frysta grönsaker.
Dom där skulle jag gå tillbaka och reklamera. Brukar ej behövas kvitto. Du får en urskt, pengarna tillbaka och upp till 75 kronor i typ skadestånd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback