Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-20, 11:35
  #15781
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Okej. Men man måste inte ha ströbröd eller potatisstärkelse?

Absolut inte, det är ju bara billig utfyllnad, men ingen mjölk isåfall.

Allt du behöver är färs, smaksättare (lök, kryddor), och ev lite ägg för att hålla samman smeten bättre (utan mjölk/ströbröd så behövs typ bara ett ägg/kg).

Om det är glutenfritt du försöker göra så funkar pofiber utmärkt istället för ströbröd.
Citera
2023-03-20, 11:37
  #15782
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Absolut inte, det är ju bara billig utfyllnad, men ingen mjölk isåfall.

Allt du behöver är färs, smaksättare (lök, kryddor), och ev lite ägg för att hålla samman smeten bättre (utan mjölk/ströbröd så behövs typ bara ett ägg/kg).

Om det är glutenfritt du försöker göra så funkar pofiber utmärkt istället för ströbröd.

Varför använder nästan alla recept ströbröd för då?
Citera
2023-03-20, 12:32
  #15783
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Varför använder nästan alla recept ströbröd för då?

Utöver att vara billig utfyllnad så hjälper det till med att binda smeten, dvs göra bullar som inte går sönder när man steker dom, och det binder även en del vätska så det är mindre risk att dom blir torra.

Jag brukar göra mina med färs, riven lök, kryddor, ett ägg och en liten skvätt grädde för att få lite extra fett för smaken.
Försteker dom i ugn så dom håller ihop utan problem, sen fräser dom i smör för att ge dom stekyta.
Citera
2023-03-22, 11:03
  #15784
Medlem
2n00b4Us avatar
Hur länge håller grädde som har varit fryst i kylen / efter upptining?
Citera
2023-03-22, 12:04
  #15785
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Hur länge håller grädde som har varit fryst i kylen / efter upptining?

En vecka brukar då inte vara några problem om kylen håller rätt temp.
Citera
2023-03-22, 12:06
  #15786
Medlem
2n00b4Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
En vecka brukar då inte vara några problem om kylen håller rätt temp.

Tack, vill helst inte behöva stressa och klämma i mig allt på 1-2 dagar
Citera
2023-03-22, 12:08
  #15787
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Okej. Men man måste inte ha ströbröd eller potatisstärkelse?
Ströbröd hindrar köttbullarna från att bli torra. De suger upp safterna från köttet och håller kvar de i själva köttbullarna.
Citera
2023-03-26, 16:09
  #15788
Medlem
Kedoxs avatar
Funderar på att göra en tråd specifikt för udda och lite märkliga råvaror. Tanken är att den både skall vara till för att dela erfarenheter och be om tips för något man innehar eller tänker införskaffa.
Vi pratar alltså varor du inte lär hitta på den dagliga ICA-rundan och framförallt inte i ordinarie sortimentet.

Min fråga är om det hade haft hållbarhet som en egen tråd eller krocka med denna eller någon av de andra klistrade? Känns onödigt att ge det tid om låsning hägrar.
Citera
2023-04-01, 14:47
  #15789
Medlem
Stormpiskares avatar
Det med att rosta kryddor innan man tillsätter dem i maten. Gäller det alla kryddor? Tittar på ett avsnitt av "Världens bästa curry" på SVT, och de verkar rosta eller steka allt, även exempelvis curryblad.

Man kanske har missat något när man som jag mest bara har i kryddor från kryddburken i maten. Curry brukar jag dock alltid fräsa.
__________________
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-04-01 kl. 15:03.
Citera
2023-04-07, 19:38
  #15790
Medlem
JustZlatans avatar
Hur gör man egna hamburgare? Gör man som med egna köttbullar?
Citera
2023-04-07, 19:46
  #15791
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur gör man egna hamburgare? Gör man som med egna köttbullar?

Man tar en lagom stor klump fet nötfärs, inga tillsatser, formar den till en burgare, på med lite salt och peppar och hivar den i stekpannan och steker tills den är lagom färdig, ska man ha ostburgare så hivar man på osten strax innan den är klar så den får smälta lite.
Citera
2023-04-07, 19:51
  #15792
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur gör man egna hamburgare? Gör man som med egna köttbullar?
Du har inga tillsatser som ströbröd med mera i en hamburgare. Bara malen nötkött, salt och peppar.

Max gör i och för sig sina med typ köttbullesmet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback