2014-11-14, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOVECAPSLOCK
Men jag har ju inte sagt att det är citat, utan att det framkommer tydligt ur direkta uttalanden där han säger just det.

Så du menar att han aldrig sagt de citaten men du tolkar det som att det egentligen vad han sagt?
Citera
2014-11-14, 03:43
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Så du menar alltså att han inte skulle ha sagt detta?
Nej, jag påstår inget sådant. Det jag begär är att du styrker dina påståenden. Bevisbördan ligger trots allt hos dig när du påstår vissa saker.

Vidare så är dina tolkningar inte det relevanta här utan det relevanta är vad han faktiskt sagt (som du sedan tolkat som du gjort). Så baserat på vilka exakta uttalanden har du gjort dina tolkningar?

Dessutom ska man inte använda citattecken om man faktiskt inte citerar en annan person.
Senast redigerad av JackBlack 2014-11-14 kl. 03:47.
Citera
2014-11-14, 03:50
Medlem
LOVECAPSLOCKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedyEarl
Så du menar att han aldrig sagt de citaten men du tolkar det som att det egentligen vad han sagt?

Nej, du kan ju inte bara lägga orden i munnen på mig sådär.

Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Nej, jag påstår inget sådant. Det jag begär är att du styrker dina påståenden. Bevisbördan ligger trots allt hos dig när du påstår vissa saker.

Vidare så är dina tolkningar inte det relevanta här utan det relevanta är vad han faktiskt sagt (som du sedan tolkat som du gjort). Så baserat på vilka exakta uttalanden har du gjort dina tolkningar?

Dessutom ska man inte använda citattecken om man faktiskt inte citerar en annan person.

Nu spelar det ju ingen som helst roll hur jag tolkar det han sagt.
Citera
2014-11-14, 03:54
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Nu spelar det ju ingen som helst roll hur jag tolkar det han sagt.
Vad menar du med det? Hur som helst är det intressanta exakt vilka ord Jomshof sagt... Sen kan vissa tolkningar också vara intressanta...
Citera
2014-11-14, 04:09
Medlem
JackBlacks avatar
Här är vad Jomshof sa i riksdagen:

Citat:
Herr talman! al-Qaida, al-Shabab, Boko Haram, Hamas, Hizb ut Tahrir, Hizbollah, Islamiska jihad, Islamiska staten, Jemaah Islamiyah, Muslimska brödraskapet, talibanerna - listan kan göras lång, betydligt längre än så.
Herr talman! Gemensamt är att de alla är våldsförespråkande och antidemokratiska islamistiska terroristorganisationer. Varje gång de använder våld som metod, varje gång självmordsbombare spränger oskyldiga i luften, varje gång de halalslaktar "otrogna" hittar de stöd för detta i Koranen och i Muhammeds handlingar. Dessa organisationer är så många och deras verksamhet så omfattande att det knappast går att påstå att det rör sig om en liten minoritet.
Problemet är dock inte bara dessa organisationer utan även länder som Iran och Saudiarabien, länder som Pakistan och Afghanistan, islamistiska länder som trampar på de värden vi tar för givna. Inte heller i detta fall kan man påstå att det rör sig om någon liten minoritet.
Ytterligare exempel är Turkiet, som genomgår en snabb islamisering, eller Egypten, där närmare 50 procent av befolkningen i valet 2012 valde att rösta på islamistiska Muslimska brödraskapet. 25 procent valde i sin tur att rösta på de islamistiska salafisterna. En förkrossande majoritet av de röstande valde alltså att stödja antidemokratiska islamister. Kom inte och säg att det rör sig om en liten minoritet!
Herr talman! För några dagar sedan attackerades ett kristet par av en lynchmobb på 1 500 personer i Pakistan. Under ivrigt påhejande av traktens mullor släpades de ut på gatan, misshandlades och kastades in i en tegelugn och eldades upp. Kvinnan var gravid i femte månaden. Vilket var då brottet? De anklagades för att ha skändat Koranen. 1 500 personer är inte vad jag kallar en liten minoritet.
Finns det någon i denna sal som över huvud taget kan tänka tanken att några hundra till exempel Simrishamnsbor, ivrigt påhejade av några präster, skulle begå en liknande handling här i Sverige? Jag tror inte det.
Kristna är världens mest förföljda grupp. Värst är det i den muslimska världen där kristna mördas, våldtas, förnedras och fördrivs från sina hem, från kristenhetens urhem. Kom inte och säg att det handlar om en liten minoritet. Det handlar om en systematisk förföljelse av kristna över stora delar av den muslimska världen.
Herr talman! När då Sverige tar emot tiotusentals, hundratusentals - ja, det gäller även Europa för den delen - människor från denna del av världen skapar det problem, stora problem, naturligtvis eftersom det inte finns någonstans att bo. Det finns inte heller några arbeten att gå till, och vård, skola och omsorg räcker inte till. Välfärden dräneras och raseras.
Många av de värderingar vi ser i den delen av världen får nu också fäste i Europa och Sverige, vilket skapar splittring, segregation, våld och oroligheter. Parallella samhällen växer fram där man avskärmar sig från resten av samhället. Sverige som en gång var ett homogent och tryggt samhälle segregeras och slits sönder.
Sverige är på väg mot en systemkollaps. Skulden för detta ligger hos övriga sju partier, hos de politiker även i denna sal som företräder dessa partier - dessa många gånger infantila politiker och partier som lever i någon sorts vanföreställning. Man tror på fullt allvar att lösningen på integrationsproblemen heter mer massinvandring och mer islamisering och att hålen i välfärden kan lagas med pengar som växer på träd eller faller som manna från himlen.
Herr talman! Sverige är på väg mot en systemkollaps, och övriga partier har tyvärr inte förstånd nog att inse detta.

Citat:
Herr talman! Ska man bedriva en bra integrationspolitik och invandringspolitik ska man se verkligheten som den är. Det kan man inte säga att övriga sju partier i riksdagen gör. Tvärtom lever ni i någon sorts vanföreställning, i en utopi, ja, nästan i ett LSD-rus där ni tror att saker och ting är som i en fantasivärld. Ni ser inte verkligheten som den är. Ni ser inte de problem ni skapar. Ni ser inte hur hela systemet är på väg att raseras.
Vi tar ansvar. Vi har i vår budget skjutit till mer pengar än något annat parti för att hjälpa människor på plats. Givetvis ska vi inte ta hänsyn till om de som vill ha hjälp är hinduer, buddhister, muslimer, kristna, sekulära eller vad de än må vara.
Vi måste dock våga se och diskutera de problem som vi i dag brottas med och som växer fram i Europa och som är en följd av den totalt misslyckade och felriktade invandrings- och integrationspolitik som bland annat ditt parti företräder, Robert Hannah.

Citat:
Herr talman! Nej, det vill jag inte.
Som jag sade ska vi hjälpa så många människor som möjligt på plats, för där gör resurserna mest nytta. Oavsett vem man är och vad man har för bakgrund ska man få hjälp om man behöver det. Det är givetvis det yttersta målet.
Muslimer är inte onda per definition. Men islam har enormt stora problem. Islamismen är per definition ond, precis som jag anser att det finns andra antidemokratiska ideologier som är onda per definition.

Citat:
Herr talman! I mitt anförande var jag tydlig med att räkna upp ett antal organisationer, och den listan kan göras mycket längre. Jag räknade även upp ett antal islamistiska länder, och de är fler än dem jag räknade upp här.
Över hela den muslimska världen finns det, vad vi än må tycka om det, ett underskott av demokrati och ett överskott av våld och förtryck. Det finns ett överskott av förtryck mot kvinnor. Så ser det ut. Skulden ligger i islam. Där finns en stor del av förklaringen till att det ser ut som det gör. Det innebär dock inte att alla människor som föds där är onda, tvärtom.
Jag har alltid varit tydlig med att den muslimska världen behöver en upplysning, ett stålbad, så som vi har haft i Europa. De liberala krafter som finns i denna del av världen behöver definitivt vårt stöd och vårt erkännande. Det finns liberala krafter där som delar min uppfattning och tycker att islamismen är ett problem.
Det blir inte bättre för att man ignorerar problemet och låtsas att det regnar.

Citat:
Herr talman! Alla muslimer tycker inte samma sak. Det skulle jag aldrig påstå. Precis som jag sade och har sagt många gånger tidigare behöver de liberala krafterna vårt stöd.
Däremot mår den delen av världen inte bra av att till exempel Socialdemokraterna gullar med islamister. Det har ni en lång tradition av att göra. Ni gullade även med nazister och kommunister när det begav sig. Det visar historien tydligt.
Det faktum att ni erkänner Palestina där den islamistiska terroristorganisationen Hamas är en del av styret säger ganska mycket om ditt parti och er naiva syn, Magnus Manhammar.

Citat:
Herr talman! Det finns bara en lösning, och det är att Sverige tittar på hur andra länder gör, till exempel Danmark, Norge och Finland. I våra grannländer ligger mottagandet på ungefär en tiondel av Sveriges. Där har man förståndiga politiker som förstår vad en massiv invandring leder till. Socialdemokraterna i Danmark säger att trots låga nivåer borde man kanske göra ännu mer och begränsa det ytterligare.
Det kallar jag vakna, seriösa politiker - till skillnad från politikerna i sju av åtta partier här. Man kan inte säga att ni är det, för ni lever i en sorts utopi, i en fantasivärld.
Det finns bara en lösning på de problem vi ser, och det är att minska invandringen mycket kraftigt. Det finns ingen annan väg.
Som jag sade är vi på väg mot en systemkollaps. Inom några år kommer det att bli tydligt att den politik som bland annat ditt parti företräder, Johanna Jönsson, bara förvärrar problemen. Det blir inte bättre av att hoppas och tro.

Citat:
Herr talman! Det är inte lätt. Om vi inte begränsar invandringen kraftigt kommer det inte finnas några pengar att ta av. Ger man människor som kommer hit förtur på arbetsmarknaden, vilket övriga partier vill göra och gör, skapar man en utslagningseffekt där de som är födda i Sverige tvingas gå arbetslösa. Det är ingen lösning.
Det finns inga pengar. Det finns bara en väg, och det är att begränsa invandringen kraftigt. När vi väl har gjort det kanske vi om några år kan få en situation där alla som bor i Sverige, oavsett ursprung, kan få ett arbete att gå till. Det är huvudlösningen på problemet.

Citat:
Herr talman! Det skulle vara trevligt om ni kunde läsa in er på vad vi verkligen tycker. Vi har aldrig påstått att invandrare inte är välkomna till Sverige. Sverige har alltid haft invandring, och jag tror att Sverige kommer att ha invandring i all framtid. Problemet är den stora mängden.
Jag vill påstå att det förmodligen inte finns något parti i Sverige i dag som attraherar så många invandrare som Sverigedemokraterna. Det är människor som har bott här sedan 50- och 60-talen och som i dag känner att detta inte håller längre. Deras barn och barnbarn blir undanträngda, misshandlade och förnedrade i städer som Malmö. Jag hör det nästan dagligen. Det är inte bara svenskar som berättar om detta.
Hjälp på plats.
Vi ska ge tillfälliga uppehållstillstånd, ingenting annat, och de ska förlängas med ett år i taget. När situationen tillåter skickar man hem folk igen.
Vi ska ta emot små mängder kvotflyktingar - de människor som verkligen behöver hjälp och som inte kan hjälpas på plats.
Citera
2014-11-14, 04:10
Medlem
JackBlacks avatar
Forts...

Citat:
Herr talman! Det finns inget parti som lägger så mycket pengar på UNHCR som Sverigedemokraterna. Människor ska hjälpas på plats. Det är mycket effektivare, och vi hjälper många fler.
Vi ska sända ut tydliga signaler, precis som man har gjort i Danmark och Finland. Det innebär att mängden människor som tar sig till Sverige kommer att minska drastiskt, gissningsvis med ungefär 90 procent. Så ser det ut i våra grannländer, där man har ett helt annat ansvarstagande än i Sverige.
Om det ändå kommer människor till Sverige som vi bedömer inte kan skickas tillbaka ska de få hjälp tillfälligt, men det stora flertalet ska skickas tillbaka till närområdena och få hjälp där. Vi ska också ta emot en mindre mängd kvotflyktingar.

Citat:
Herr talman! För det första skuldbelägger jag islamismen. Det tänker jag fortsätta att göra eftersom den är huvudorsaken till att det ser ut som det gör i den delen av världen.
För det andra skuldbelägger jag er, Michael Svensson, för det är ni som har skapat den kaossituation som råder i Sverige. Ni har haft årtionden på er att syssla med ert brobyggande, men vi ser hur det ser ut i dag i våra kommuner och förorter. Allvarligt talat, kan det bli mycket sämre än så?
Som jag sade tidigare är vi på väg mot en systemkollaps. Det växer fram utanförskapsområde efter utanförskapsområde där människor lever i tiotals år. De behärskar inte språket, och de har inget arbete att gå till. Våldet ökar, och man får stänga ned skolor. Det är totalt kaos. Världen är där ute - man ser den. Det är ert brobyggande, Michael Svensson.
Jag brukade rösta på ditt parti en gång i tiden. Jag trodde på att ditt parti hade lösningar. Men jag har insett att det inte är så. Ni är precis lika naiva allihop.

Citat:
Herr talman! All invandring är inte samma sak. Jag tillhör själv den grupp som har invandrarrötter - mina släktingar kom från Finland. Det kanske inte är mycket att skryta med, men de kom hit för att jobba i svensk industri. Det var många som gjorde det. Det är en sorts invandring. Det var människor som behövdes i svensk industri.
De som kommer i dag har inga jobb att gå till, för det finns inga jobb att ge dem, om man inte tränger undan svenskar och andra invandrargrupper som redan finns här. Det är definitivt ingen lösning utan kommer bara att förvärra problemen ytterligare. Det kan jag garantera.
Citera
2014-11-14, 04:17
Medlem
LOVECAPSLOCKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Vad menar du med det? Hur som helst är det intressanta exakt vilka ord Jomshof sagt... Sen kan vissa tolkningar också vara intressanta...

Men det är just det som är grejen: tolkningar har INGENTING med saken att göra. Du kan liksom inte säga "död åt hitler" och tolka det som "hitler är en god människa".
Citera
2014-11-14, 04:40
Medlem
bergochdals avatar
2014-11-02 demonstrerade många muslimer på Sergels Torg i Stockholm mot IS. Kommer Veronica Palm och Lawen Redar att spela dumma när de får höra det?

Tillägg. Här har vi en bild på Veronica Palm:

http://tinypic.com/view.php?pic=23ud7k4&s=8#.VGV7O8kenMo
Senast redigerad av bergochdal 2014-11-14 kl. 04:47.
Citera
2014-11-14, 06:24
Medlem
Signaturums avatar
Regeringens uttalande visar tydligt vilken nivå dom vill ha på vad som anses vara ok att diskutera i riksdagen.
Jomshof poängterar gång på gång att alla muslimer inte är onda, han är bara kritiskt inställd till Islam vilket han får vara om han vill. Är religionskritisk numera synonymt med rasism?
Mycket av det han säger stämmer dessutom. Det existerar väldigt mycket våld i MÖ, att har vi inte arbete åt människor är det inte humant att lura hit en massa människor i hopp om ett bättre liv är två av sakerna.
Citera
2014-11-14, 07:42
Medlem
Bergakungens avatar
Är det verkligen helt otippat att till exempel Veronica Palm opponerar sig mot Jomshofs verklighetsbeskrivning? Delar av den kan tolkas som rasistiska och främlingsfientliga, och vad man läser ur protokollet och vad man tycker sig ha upplevt och hört Jomshof säga är inte alltid detsamma.

Allt Jomshof säger passerar ett filter hos lyssnaren - och anhängarna har samma typ av filter, bara inställt på annat sätt.

Givetvis är det ett starkt uttalande, rätt nära gränsen för vad som skulle kunna vara både rasistiskt och främlingsfientligt. Men var inte det avsikten?

Vill man framföra att i närheten av 20 % av världens muslimer är terrorister så får man fanta mig väga sina ord på guldvåg om man skall slippa kritik. Den kritiken kan till och med vara berättigad.
Citera
2014-11-14, 07:46
Medlem
Snuttepuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upparintener
rätt löjliga argument som baserar sig på dina åsikter mer än något annat :^)
för att svara på frågorna: Nej, jag är säker på att ingen av mina muslimska vänner kommer att delta i "den kommande terrorn" som du så vackert uttrycker det. Om jag är naiv för att jag inte tror att alla muslimer kommer att organisera sig för att förinta allt vi håller kärt, vad är då du?

Absolut tror jag att fanatikerna är ett definitivt hot mot vår säkerhet, likaså tror jag att kommunister/nazister är det. Trots allt står ändå högerextrema breivik för 2000talets värsta terrorattack i norden.
Du påstår att mina vänner inte utgör ett tvärsnitt för muslimer, så jag antar att du vet vad tvärsnittet är?
Jag förstår att det kan vara svårt att förstå något nytt och annorlunda. Men läs på lite om islam så ska du se att islam faktiskt inte är vad du tror att det är.

Ja jösses.. Ständigt denne Breivik. ISIS har ihjäl fler människor varje kvart, och på betydligt mer raffinerat brutala sätt, än Breivik hade för sisådär 3 år sedan, och ändå dras han fram hela tiden - ungefär som ett slags mantra som ska dölja det obehagliga. Ungefär som att hålla händerna för öronen, blunda hårt och högljutt lalla för sig själv för att slippa se och höra.

Det är dags för dig att inse att världen är större än norden, och att den är på väg hit till Sverige med sisådär 150.000 personer om året.
Om nu bara 1 % av dessa är fanatiker är det 1500 "Breivik" som kommer hit. Varje år.

Har du någonsin ens tänkt den tanken, eller ska du slå händerna för öronen igen och sjunga LALALALALA riktigt högt för dig själv?
Citera
2014-11-14, 07:47
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det enda som krävas för att ett problem ska försvinna är alltså att det uppmärksammas av SD. När uppmärksamhet riktas på problemet visar det sig istället att problemet inte alls var ett problem utan en oupptäckt möjlighet. Det är ju som om pojken med guldbyxorna dykt upp i svensk politik.

Det här är signaturmaterial! Det måste ju bli en 2-3% till i ökning för SD bara efter den här debatten, Palm m.fl. är ju som tjuriga barn som inte vill sluta äta sitt lördagsgodis...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in